• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

موج گرما در اروپا؛ دست‌کم ۲۵ نفر در فرانسه جان باختند

۲ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۱۸ (‎+۱ گرینویچ)
گرمای شدید هوا در فرانسه

گرمای شدید هوا در فرانسه

گرمای شدید بخش‌های گسترده‌ای از اروپا را فرا گرفته و رکورد دما را در چندین شهر شکسته است. در فرانسه دست‌کم ۲۵ نفر از جمله دو کودک که در یک خودروی داغ رها شده بودند، جان باختند.

موج جدید گرما از یک‌شنبه ۳۱ خرداد آغاز شد. برخی مدارس در فرانسه به دلیل گرمای کم‌سابقه هوا تعطیل شدند یا برنامه‌های درسی خود را تغییر دادند.

هم‌زمان، هواشناسان بریتانیا پیش‌بینی کردند دمای هوا در این کشور ممکن است طی هفته جاری رکوردهای ماه میلادی ژوئن (بین خرداد و تیر) را بشکند.

دمای هوا در شهر بوردو، واقع در غرب فرانسه، به نزدیک ۴۲ درجه سانتی‌گراد رسید و رکورد ثبت‌شده در ماه اوت (بین مرداد و شهریور) سال ۱۴۰۴ را شکست.

در شهر پوآتیه در مرکز فرانسه نیز دما به بیش از ۴۱ درجه سانتی‌گراد رسید که از رکورد قبلی ثبت‌شده، فراتر رفت.

در شهر سن‌سباستین در شمال اسپانیا که به‌طور سنتی آب‌وهوای خنک‌تری دارد، پیش‌بینی شد دما به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد. عددی که بنا بر داده‌های مرکز رصد آب‌وهوای رویترز بیش از دو برابر میانگین تاریخی این شهر برای اول تیرماه است.

این داده‌ها همچنین نشان دادند اروپا در دوشنبه اول تیر، بیش از هر قاره دیگری از الگوی تاریخی دمای خود فاصله گرفته است.

گزارش ماه آوریل (بین فروردین و اردیبهشت) سازمان جهانی هواشناسی نشان داد که اروپا با نرخی بیش از دو برابر میانگین جهانی، در حال گرم شدن است.

100%

مرگ دو کودک در خودروی داغ

دادستان شهر کارپانترا در جنوب شرقی فرانسه اعلام کرد نیروهای امدادی نتوانستند جان دو کودک دو و چهار ساله را که مادرشان آن‌ها را در حالت بیهوش در خودروی خانوادگی مقابل خانه پیدا کرده بود، نجات دهند.

همچنین سوفی بروکا، مقام دولتی منطقه بوردو، شامگاه ۳۱ خرداد به تلویزیون فرانسه گفت سه سالمند ۸۰ تا ۹۵ ساله بر اثر مشکلات جسمی ناشی از موج گرما جان باختند.

ژروم بولانژه، سخنگوی سازمان ایمنی مدنی فرانسه، پس از گزارش غرق شدن ۱۳ نفر بین روزهای ۳۱ خرداد و اول تیر، هشدار داد: «فقط در مکان‌هایی شنا کنید که تحت نظارت هستند.»

دوم تیر مقام‌های فرانسوی اعلام کردند از ابتدای موج جدید گرما، ۲۰ نفر هنگام شنا در این کشور کشته شدند.

با این حساب می‌توان گفت در روزهای گذشته دست‌کم ۲۵ نفر بر اثر گرما در فرانسه کشته شده‌اند.

100%

آمارها نشان می‌دهند شمار قربانیان غرق‌شدگی در فرانسه در دوره‌های موج گرما در سال گذشته ۱۷۲ درصد افزایش یافت، زیرا بسیاری از مردم برای خنک شدن به شنا روی آوردند.

کلر بارنز، پژوهشگر حوزه آب‌وهوا و پدیده‌های جوی شدید در کالج سلطنتی لندن، گفت موج گرمایی کنونی که بخش بزرگی از اروپا را تحت تاثیر قرار داده، به «بلوک امگا» معروف است. الگویی جوی که شکل آن شبیه حرف یونانی امگا است و در آن توده‌ای از هوای بسیار گرم در مرکز قرار می‌گیرد و در دو سوی آن هوای خنک‌تر وجود دارد.

او توضیح داد: «این الگو هوای گرم را از شمال آفریقا و صحرای بزرگ آفریقا به سمت اروپا می‌کشد و به همین دلیل با چنین گرمای شدیدی روبه‌رو هستیم. این سامانه بسیار کند حرکت می‌کند و عملا باعث می‌شود خبری از باد یا نسیمی برای کاهش دما نباشد.»

بارنز افزود تغییرات اقلیمی باعث تشدید موج‌های گرما و طوفان‌ها شده، دما را بالاتر برده و بارش‌های شدیدتری ایجاد می‌کند.

احتمال شکسته شدن رکورد تاریخی ماه ژوئن در بریتانیا

اداره هواشناسی بریتانیا اول تیر اعلام کرد موج گرمای چهار روزه این کشور ممکن است دما را در برخی مناطق به بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گراد برساند. رقمی که به‌راحتی رکورد ماه ژوئن (بین خرداد و تیر)، یعنی ۳۵.۶ درجه سانتی‌گراد ثبت‌شده در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۵۵ را خواهد شکست.

بریتانیا تنها چند هفته پیش نیز رکورد بیشترین دمای ماه می (بین اردیبهشت و خرداد) را جابه‌جا کرده بود.

100%

هشدار قرمز موج گرما در سراسر ایتالیا

ایتالیا اول تیر برای ۱۲ شهر هشدار قرمز موج گرما صادر کرد.

یکی از سخنگویان شرکت خدمات عمومی «ایرن» گفت این شرکت برای مقابله با قطعی‌های پراکنده برق در شهر تورین که ناشی از فشار زیاد بر شبکه برق است، تعداد شیفت‌های کاری را دو برابر کرده و ژنراتورهای بیشتری به کار گرفته است.

گرما فقط به انسان‌ها آسیب نزده است. رومن دو یاگر، بنیان‌گذار مرکز بازپروری حیوانات وحشی در شهر تمپلو در بلژیک، گفت پرندگانی مانند بادخورک‌ها، پرستوها، گنجشک‌ها و سارها که در زیر لبه سقف‌ها لانه می‌سازند، بیش از دیگر گونه‌ها از گرمای غیرعادی آسیب دیده‌اند.

او گفت: «دمای سقف‌ها گاهی به ۵۰ و حتی ۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به همین دلیل این پرندگان ترجیح می‌دهند از لانه بیرون بپرند تا اینکه در آنجا جان بدهند و عملا در لانه‌های خود پخته شوند.»

دو یاگر افزود این مرکز تنها طی سه روز گذشته، ۱۵۰ حیوان را پذیرش کرده است.

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

رقص بندری طارمی برای گلی که آفساید بود
۱

رقص بندری طارمی برای گلی که آفساید بود

۲

ورود و اهتزاز پرچم شیر و خورشید در استادیوم لس‌آنجلس؛ سرود جمهوری اسلامی هو شد

۳

ایران ۰-۰ بلژیک؛ مساوی باورنکردی تیم ملی در دومین بازی جام جهانی

۴

مصر ۳-۱ نیوزیلند؛ کامبک مصر با درخشش صلاح کامل شد

۵

بازتاب جهانی برافراشتن پرچم شیروخورشید؛ ورزشگاه لس‌آنجلس صحنه اعتراض علیه حکومت

انتخاب سردبیر

  • خشخاش برای معاش؛ روایت یک تغییر در اقتصاد روستا
    اختصاصی

    خشخاش برای معاش؛ روایت یک تغییر در اقتصاد روستا

  • نان در کمتر از یک سال تا ۱۰۰ درصد گران شد

    نان در کمتر از یک سال تا ۱۰۰ درصد گران شد

  • از معافیت نفتی تا لبنان؛ چرا مذاکرات تهران و واشینگتن، اسرائیل را نگران کرده است؟
    تحلیل

    از معافیت نفتی تا لبنان؛ چرا مذاکرات تهران و واشینگتن، اسرائیل را نگران کرده است؟

  • روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی
    تحلیل

    روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی

  • بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

    بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

دانشمندان در جست‌وجوی راز طول عمر؛ سرنخ‌ها به یک پروانه می‌رسند

۲ تیر ۱۴۰۵، ۱۰:۵۳ (‎+۱ گرینویچ)
دانشمندان در جست‌وجوی راز طول عمر؛ سرنخ‌ها به یک پروانه می‌رسند
100%

یافته‌های پژوهشی به سرپرستی دانشگاه بریستول نشان می‌دهد برخی پروانه‌های مناطق گرمسیری احتمالا در جریان تکامل، به سازوکاری شگفت‌انگیز برای کند کردن روند پیری، حفظ سلامت و افزایش طول عمر خود دست یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «ساینس‌دیلی»، این پروانه‌ها به سرده هلیکونیوس تعلق دارند و در جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی یافت می‌شوند.

پژوهشگران می‌گویند این حشرات از رکوردداران طول عمر در میان پروانه‌ها به شمار می‌روند و می‌توانند به الگویی مهم برای مطالعه فرآیندهای زیستی مرتبط با طول عمر و پیری تبدیل شوند.

ساینس‌دیلی نوشت بیشتر پروانه‌ها پس از رسیدن به مرحله بلوغ، تنها چند هفته عمر می‌کنند، اما برخی گونه‌های هلیکونیوس به‌طور متوسط حدود سه برابر بیشتر از نزدیک‌ترین خویشاوندان خود زنده می‌مانند و عمر برخی از آن‌ها حتی به حدود یک سال می‌رسد.

یکی از چشمگیرترین نمونه‌ها مربوط به «هلیکونیوس هویتسونی» بوده که حداکثر طول عمر آن به ۳۴۸ روز رسیده است. در مقابل، گونه‌ای نزدیک به آن با نام «دیونه جونو» تنها ۱۴ روز زنده مانده؛ اختلافی چشمگیر که نشان‌دهنده تفاوتی ۲۵ برابری در بیشینه طول عمر این دو گونه است.

به باور پژوهشگران، پروانه‌های هلیکونیوس در طول تکامل به سازوکاری ویژه برای افزایش طول عمر دست یافته‌اند. این راهبرد می‌تواند سرنخ‌های ارزشمندی درباره چگونگی کند شدن روند پیری در طبیعت در اختیار دانشمندان قرار دهد.

100%

حفظ توانمندی‌های جسمانی هم‌زمان با افزایش سن

ساینس‌دیلی در ادامه نوشت تیم تحقیق در همکاری با پژوهشگران موسسه تحقیقات استوایی اسمیتسونین در پاناما، به نتیجه‌ای جالب توجه دست یافت: دست‌کم یک گونه از پروانه‌های هلیکونیوس، موسوم به «هلیکونیوس هکاله»، با وجود افزایش سن، کاهش محسوسی در توانایی‌های جسمانی خود نشان نمی‌دهد.

برای سنجش عملکرد فیزیکی، پژوهشگران از آزمون قدرت چنگ‌زدن استفاده کردند. نتایج نشان داد پروانه‌های مسن این گونه به اندازه افراد جوان توانمند هستند و نشانه‌ای از افت عملکرد ناشی از پیری در آن‌ها دیده نمی‌شود.

در مقابل، گونه نزدیک دیگری به نام «درایاس یولیا» که عمر کوتاه‌تری دارد، با بالا رفتن سن دچار کاهش قابل توجه در عملکرد فیزیکی می‌شود.

این یافته‌ها احتمال وجود سازوکارهایی را تقویت می‌کند که به برخی پروانه‌های هلیکونیوس امکان می‌دهد برخلاف اکثر حیوانات، از افت توانایی‌های جسمانی ناشی از پیری در امان بمانند.

پژوهشگران برای رسیدن به این نتایج، داده‌های به‌دست‌آمده از خانه‌های پرورش پروانه، مطالعات «نشان‌گذاری، رهاسازی و بازصید» در طبیعت، و آزمایش‌های کنترل‌شده در شرایط آزمایشگاهی را با یکدیگر ترکیب کردند.

بر اساس یافته‌ها، پروانه‌های هلیکونیوس به‌طور مداوم از میانگین و حداکثر طول عمر بیشتری برخوردارند، نرخ پایه مرگ‌ومیر پایین‌تری دارند و روند پیری در آن‌ها کندتر از گونه‌های خویشاوندی است که از گرده گل تغذیه نمی‌کنند.

100%

تغذیه یا شاهکار تکامل؟

به گزارش ساینس‌دیلی، دانشمندان از مدت‌ها پیش می‌دانستند پروانه‌های هلیکونیوس عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به اکثر پروانه‌ها دارند، اما علت آن تاکنون به‌طور قطعی مشخص نشده است.

یکی از مهم‌ترین فرضیه‌ها بر توانایی نادر این پروانه‌ها در تغذیه از گرده گل در دوران بلوغ متمرکز است.

برخلاف بیشتر گونه‌های پروانه که عمدتا از شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند، پروانه‌های هلیکونیوس قادرند از گرده گل به‌عنوان منبع غذایی استفاده کنند.

برای بررسی این فرضیه، پژوهشگران گونه گرده‌خوار هلیکونیوس هکاله را با خویشاوند نزدیکش، درایاس یولیا، که از گرده گل تغذیه نمی‌کند، مقایسه کردند.

طبق یافته‌ها، هلیکونیوس هکاله برای مدت طولانی‌تری توده بدنی و عملکرد عضلانی خود را حفظ می‌کند و برخلاف درایاس یولیا، نشانه‌های معمول افت جسمانی ناشی از افزایش سن را بروز نمی‌دهد.

با این حال، مزیت طول عمر این پروانه تنها به تغذیه از گرده گل محدود نمی‌شود.

آزمایش‌ها نشان دادند حتی پس از حذف گرده از رژیم غذایی هلیکونیوس هکاله، این گونه همچنان به‌طور قابل توجهی بیشتر از درایاس یولیا عمر می‌کند.

این یافته‌ها حاکی از آن است که طول عمر استثنایی پروانه‌های هلیکونیوس حاصل ترکیبی از تغذیه ویژه و سازگاری‌های تکاملی است.

جسیکا فولی، نویسنده اصلی این مقاله و پژوهشگر دانشکده علوم زیستی دانشگاه بریستول، در همین رابطه گفت این پروانه‌ها به «الگویی بسیار امیدوارکننده» برای پژوهش در زمینه زیست‌شناسی پیری و عوامل موثر بر طول عمر تبدیل شده‌اند و می‌توانند به درک بهتر سازوکارهای افزایش عمر در جانوران کمک کنند.

یافته‌های این تحقیق در شماره اخیر مجله «نیچر کامیونیکیشنز» منتشر شده است.

دور تازه مذاکرات لبنان و اسرائیل در سایه توافق واشینگتن و تهران آغاز می‌شود

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۸:۲۸ (‎+۱ گرینویچ)
دور تازه مذاکرات لبنان و اسرائیل در سایه توافق واشینگتن و تهران آغاز می‌شود
100%
عبور خودروها از مقابل بیلبوردهای رهبر جدید جمهوری اسلامی و پدر کشته شده‌اش با شعار «سپاس از ایران وفادار» در بیروت

لبنان، سه‌شنبه در واشینگتن وارد دور تازه‌ای از مذاکرات با اسرائیل می‌شود. گفت‌وگوهایی که بیروت بر ادامه مستقیم آن تاکید دارد، اما تصمیم تهران برای وارد کردن لبنان به مذاکرات خود با آمریکا، بر این امر سایه انداخته است.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه دوم تیر گزارش داد مقام‌های لبنانی تاکید کرده‌اند مذاکره رو در رو با اسرائیل تنها راه پایان دادن به جنگی است که از ۱۱ اسفند ۱۴۰۴ و به دنبال حمله آمریکا و اسرائیل به جمهوری اسلامی در ۹ اسفند آغاز شد؛ وقتی گروه مسلح حزب‌الله در حمایت از تهران به سوی اسرائیل آتش گشود که حملات هوایی و زمینی اسرائیل را به دنبال داشت. حملاتی که بیش از چهار هزار کشته در لبنان بر جا گذاشت.

چهار دور مذاکرات لبنان و اسرائیل تاکنون نتوانسته به آتش‌بسی پایدار منجر شود.

طولانی‌ترین وقفه در درگیری‌ها این هفته، پس از توافق جمهوری اسلامی و آمریکا بر سر تفاهم‌نامه‌ای به دست آمد که توقف جنگ در همه جبهه‌ها، از جمله لبنان، را پیش‌بینی می‌کرد.

رویترز نوشت این توافق به حزب‌الله لبنان روحیه داد و ضربه‌ای به دولت این کشور وارد کرد. دولتی که مقام‌های ارشد آن، از جمله جوزف عون، رییس‌جمهوری، بارها هشدار داده بودند تهران نمی‌تواند از طرف لبنان مذاکره کند.

  • از معافیت نفتی تا لبنان؛ چرا مذاکرات تهران و واشینگتن، اسرائیل را نگران کرده است؟

    از معافیت نفتی تا لبنان؛ چرا مذاکرات تهران و واشینگتن، اسرائیل را نگران کرده است؟

یک مقام لبنانی و دو مقام خارجی که روی پرونده لبنان کار می‌کنند، به رویترز گفتند توافق جمهوری اسلامی و آمریکا عملا موقعیت دولت لبنان را تضعیف کرده، آن را در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار داده و فایده مذاکرات این هفته با اسرائیل را زیر سوال برده است.

مقام لبنانی نسبت به دستیابی به پیشرفت ملموس در این مذاکرات که قرار است سه روز ادامه یابد، ابراز تردید کرد.

او گفت: «در این گفت‌وگوها همچنان یک مشکل اساسی یعنی بی‌اعتمادی میان ما و اسرائیلی‌ها وجود دارد. ما نمی‌توانیم خواسته‌های آن‌ها را برآورده کنیم و آن‌ها هم همه خواسته‌های ما را رد می‌کنند.»

  • حذف اسرائیل و افزودن قطر و پاکستان؛ سازوکار جدید واشینگتن و تهران برای لبنان

    حذف اسرائیل و افزودن قطر و پاکستان؛ سازوکار جدید واشینگتن و تهران برای لبنان

لبنان خواهان جدول زمانی خروج اسرائیل است

بیروت اعلام کرده یکی از اهداف اصلی‌اش در مذاکرات، تعیین تکلیف خروج نظامی اسرائیل از لبنان است، اما مقام‌های ارشد اسرائیلی گفته‌اند نیروهای این کشور به طور نامحدود در جنوب لبنان باقی خواهند ماند.

مقام لبنانی گفت بیروت در مذاکرات از اسرائیل خواهد خواست جدول زمانی «معقولی» برای خروج ارائه کند.

او گفت: «این تنها فرصتی است که برای ایجاد تحرک در این مذاکرات و در این کشمکش با ایران داریم.»

در مقابل، اسرائیل هدف از مذاکرات پیش رو را «خلع سلاح حزب‌الله و دستیابی به توافق صلح واقعی» با لبنان می‌داند. موضوعی که دیوید منسر، سخنگوی دولت اسرائیل، در آستانه آغاز دور تازه مذاکرات در یک نشست خبری مطرح کرد.

منسر گفت تنها مانع توافق با لبنان، حزب‌الله است.

او افزود: «به همین دلیل معتقدیم [حزب‌الله] باید خلع سلاح و منحل شود.»

دولت لبنان از سال گذشته با احتیاط در مسیر خلع سلاح حزب‌الله گام برداشته، اما از رویارویی مستقیم با این گروه پرهیز کرده است، زیرا نگران است چنین اقدامی به درگیری و جنگ داخلی منجر شود.

حزب‌الله خلع سلاح کامل را رد کرده و از دولت لبنان خواسته تا از مذاکرات مستقیم با اسرائیل خارج شود.

  • اورشلیم‌پست: توافق واشینگتن و تهران بدون مهار حزب‌الله «دیپلماسی ناتمام» است

    اورشلیم‌پست: توافق واشینگتن و تهران بدون مهار حزب‌الله «دیپلماسی ناتمام» است

حزب‌الله روی تهران به عنوان مذاکره‌کننده حساب می‌کند

کریم صفی‌الدین، پژوهشگر موسسه تحریر برای سیاست خاورمیانه در واشینگتن، به رویترز گفت این خطر وجود دارد که اسرائیل با توجه به خشم مقام‌هایش از توافق آمریکا و جمهوری اسلامی، در مذاکرات واشینگتن موضعی سخت‌تر اتخاذ کند.

به گفته صفی‌الدین، هرچند آن توافق آرامشی نسبی برای لبنان به همراه آورده، اما در مواضع لبنان و اسرائیل «هیچ تغییر ساختاری» دیده نمی‌شود که نشان دهد می‌توان در میز مذاکره به پیشرفت رسید.

عون، نخستین بار حدود سه ماه قبل پیشنهاد مذاکرات مستقیم را مطرح کرد، اما این گفت‌وگوها از دو ماه پیش، پس از آن که آمریکا آتش‌بسی اعلام کرد تا روندی دیپلماتیک میان طرفین ممکن شود، آغاز شد. روندی که واشینگتن گفته بود در نهایت به توافق صلح خواهد انجامید.

پس از آن، حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت تا حد زیادی متوقف شد، اما درگیری‌های شدید در جنوب لبنان ادامه یافت و نیروهای اسرائیلی به پیشروی در روستاهای لبنان ادامه دادند.

آمریکا حدود سه هفته قبل نیز ابتکار تازه‌ای برای آتش‌بس اعلام کرد که بار دیگر بخشی از مذاکرات لبنان و اسرائیل بود، اما این طرح به توقف آتش از سوی حزب‌الله مشروط شد و این گروه آن را رد کرد.

حزب‌الله انتظار دارد حکومت ایران در جریان مذاکرات خود با آمریکا بر سر توافق نهایی، خواستار خروج اسرائیل از لبنان شود و می‌گوید دولت لبنان باید به جای مذاکرات مستقیم خود، روی همین مسیر حساب کند.

از معافیت نفتی تا لبنان؛ چرا مذاکرات تهران و واشینگتن، اسرائیل را نگران کرده است؟

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۱۰ (‎+۱ گرینویچ)
از معافیت نفتی تا لبنان؛ چرا مذاکرات تهران و واشینگتن، اسرائیل را نگران کرده است؟
100%

شورای سردبیری روزنامه اورشلیم‌‌پست در سرمقاله‌ای نوشت مذاکرات سوئیس شاید بازارها را آرام کرده و از هیاهوها کاسته باشد، اما هنوز به این پرسش مهم پاسخ نداده است: آیا تهران واقعا مجبور به عقب‌نشینی شده یا صرفا در ازای دریافت امتیازاتی، به‌صورت موقت فعالیت‌های خود را متوقف کرده است؟

نخستین دور مذاکرات تهران و واشینگتن در سوئیس به تفاهم بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز انجامید.

قطر و پاکستان به‌عنوان میانجی گفت‌وگوها از «پیشرفت‌های امیدوارکننده» خبر دادند.

جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، نیز اعلام کرد «بستر مناسبی» برای پیشبرد مذاکرات به وجود آمده و جمهوری اسلامی پذیرفته است بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت خود را در ایران از سر بگیرند.

هم‌زمان، واشینگتن یک معافیت موقت ۶۰ روزه صادر کرد که بر اساس آن، صادرات نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران تا ۳۰ مرداد مجاز خواهد بود.

در این مذاکرات همچنین طرح ایجاد یک «سازوکار تنش‌زدایی» در لبنان برای جلوگیری از آغاز مجدد درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل مورد بررسی قرار گرفت.

در سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یسرائیل کاتز، وزیر دفاع و ایال زمیر، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند ارتش این کشور به اقدام برای «خنثی کردن» تهدیدها علیه سربازان و شهروندان اسرائیلی، نابود کردن زیرساخت‌های گروه‌های مسلح و حفظ منطقه امنیتی در جنوب لبنان ادامه خواهد داد.

آن‌ها گفتند امنیت شهروندان اسرائیلی و نیروهای ارتش این کشور، «بدون هیچ‌گونه مصالحه‌ای»، همچنان اصل راهنمای ایشان باقی خواهد ماند.

  • تفاهم با آمریکا، جمهوری اسلامی را نجات می‌دهد و مردم ایران را تنها می‌گذارد

    تفاهم با آمریکا، جمهوری اسلامی را نجات می‌دهد و مردم ایران را تنها می‌گذارد

این در حالی است که شورای سردبیری اورشلیم‌‌پست سه‌شنبه دوم تیر در سرمقاله خود، غیبت اسرائیل در روند مذاکرات را نگران‌کننده خواند و نوشت دیپلماسی با تهران تنها زمانی سودمند است که به مهار تهدیدها، تضعیف جمهوری اسلامی یا ایجاد فرصت به نفع غرب منجر شود.

با این حال، مذاکرات سوئیس ممکن است در عمل به تهران زمان، منابع مالی، مشروعیت و فرصت نقش‌آفرینی در مدیریت بحران‌هایی بدهد که خود در ایجاد آن‌ها نقش داشته است.

اورشلیم‌پست افزود حکومت ایران در حالی فرصتی برای تنفس در سایه کاهش فشار تحریم‌ها پیدا کرده که گروه‌های نیابتی‌اش همچنان مسلح هستند. علاوه بر این، تهران توانسته تنگه هرمز را به اهرم فشاری در مذاکرات تبدیل کند و وضعیت لبنان را نیز به بخشی از یک توافق گسترده‌تر با واشینگتن گره بزند.

در ادامه این مقاله آمده است: «سازوکار کاهش تنش در لبنان شاید موضوعی فنی به نظر برسد، اما در واقعیت می‌تواند به یک تله دیپلماتیک تبدیل شود. اسرائیل نمی‌تواند اجازه دهد آزادی عملش در برابر حزب‌الله از طریق فرآیندی کنترل شود که ایران به آن شکل داده است.»

پیش‌تر پایگاه خبری اکسیوس به نقل از دو منبع اسرائیلی گزارش داد دولت اسرائیل بیم آن دارد که ایالات متحده در مذاکرات اخیر با تهران، عملا به نفوذ جمهوری اسلامی در لبنان مشروعیت بخشد و آزادی عمل اسرائیل در این کشور را محدود کند.

بر اساس این گزارش، اگرچه نتانیاهو همچنان نگران ابعاد هسته‌ای گفت‌وگوهای تهران و واشینگتن است، اما در حال حاضر دغدغه اصلی او به مساله لبنان معطوف شده است.

  • آیا جمهوری اسلامی با «شیطان بزرگ» تجارت خواهد کرد؟

    آیا جمهوری اسلامی با «شیطان بزرگ» تجارت خواهد کرد؟

تردیدها درباره پایبندی تهران به تعهداتش

شورای سردبیری اورشلیم‌پست در ادامه، وعده ونس درباره موافقت جمهوری اسلامی با ازسرگیری فعالیت بازرسان آژانس را مورد تردید قرار داد و نوشت موضع تهران در این خصوص به اندازه اظهارات معاون رییس‌جمهوری آمریکا اطمینان‌بخش نیست.

در این مقاله آمده است: «اسرائیل پیش‌تر چنین الگویی را دیده است. ایران متن موجود را می‌پذیرد و غرب این را نشانه حرکت رو به جلو تلقی می‌کند، اما بازرسان با دسترسی‌های محدود، با تاخیر یا مناقشه روبه‌رو می‌شوند. تهران هسته اصلی برنامه [هسته‌ای] را حفظ می‌کند، بر سر تعاریف چانه‌زنی می‌کند و از هر ماهی که به دست می‌آورد، برای بهبود موقعیت خود بهره می‌برد.»

اورشلیم‌پست افزود معافیت موقت نفتی دولت دونالد ترامپ از دید جمهوری اسلامی و گروه‌های همسو با آن، از جمله حزب‌الله و حماس، نشانه‌ای از کارآمدی فشارهای تهران و تداوم نفوذ منطقه‌ای آن تلقی می‌شود.

به باور آن‌ها، این اقدام نشان می‌دهد با وجود ضربات نظامی اخیر، جمهوری اسلامی همچنان قادر است به فرصت‌های اقتصادی دسترسی داشته باشد.

اورشلیم‌پست تاکید کرد هرگونه توافق جدی با تهران باید شامل بازرسی‌های سرزده، پیامدهای فوری در صورت نقض تعهدات، محدودیت بر توانمندی‌های موشکی و پهپادی، محدودیت در تامین مالی نیروهای نیابتی و همچنین درک روشن این موضوع باشد که اسرائیل حق دفاع از خود را محفوظ می‌دارد.

در پایان این مقاله آمده است: «هر چیزی کمتر از این، ایران را قدرتمندتر از آنچه باید باشد و اسرائیل را آسیب‌پذیرتر از آنچه می‌تواند بپذیرد، باقی خواهد گذاشت.»

پایگاه خبری وای‌نت پیش‌تر نوشت ترامپ با راهبرد «چماق و هویج» به‌دنبال پاسخ به انتقادات از توافق اخیر با جمهوری اسلامی است.

ترامپ پس از استعفای نخست‌وزیر بریتانیا: تصمیم استارمر درباره جنگ ایران به او آسیب جدی زد

۲ تیر ۱۴۰۵، ۰۴:۲۴ (‎+۱ گرینویچ)
ترامپ پس از استعفای نخست‌وزیر بریتانیا: تصمیم استارمر درباره جنگ ایران به او آسیب جدی زد
100%

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، پس از استعفای کی‌یراستارمر، گفت مردم بریتانیا از اینکه کی‌یر استارمر حاضر نشد در جنگ ایران مشارکت کند «خوششان نیامد». ترامپ در ادامه انتقادهایش از استارمر بار دیگر گفت که «او وینستون چرچیل نیست».

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت استارمر به‌دلیل مواضعش درباره مهاجرت و انرژی «به خودش آسیب بسیار بسیار جدی زده است»، هرچند او را «مردی بسیار خوب» و «تا حدی دوست من» توصیف کرد.

ترامپ این اظهارات را در کاخ سفید و پس از آن بیان کرد که استارمر از رهبری حزب کارگر کناره‌گیری کرد؛ اقدامی که پس از اذعان او به از دست دادن حمایت نمایندگان حزبش و در حالی صورت گرفت که اندی برنهام، شهردار سابق منچستر بزرگ و نماینده تازه‌وارد پارلمان، در انتظار جانشینی او قرار دارد.

ترامپ پس از آنکه استارمر با استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی بریتانیا برای اجرای عملیات بمباران علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرد، به شدت از او انتقاد کرده بود؛ هرچند بعدا مجوز محدودی برای حملات دفاعی صادر شد.

روابط دو کشور همچنین بر سر تنش‌های بعدی در تنگه هرمز بیشتر آسیب دید؛ جایی که واشینگتن واکنش بریتانیا و دیگر متحدانش به بحران خلیج فارس را مورد انتقاد قرار داد و گفت کشورهای دیگر بیش از آمریکا به این آبراه راهبردی نیاز دارند.

  • نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

    نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

انتقاد از ماموریت دریایی اروپا

کاخ سفید همچنین با بی‌اعتنایی به طرح مشترک بریتانیا و فرانسه برای ایجاد یک ماموریت دفاعی به‌منظور تضمین عبور امن کشتی‌ها از این آبراه پس از پایان درگیری‌ها نگاه کرده است.

این بحران تنها به تنش‌های موجود بر سر ناتو دامن زد؛ به‌طوری که ترامپ بارها گفته است آمریکا سال‌ها بار دفاع از سایر کشورها را بر دوش کشیده است اما ناتو در مقابل در جنگ ایران، دست به هیچ اقدامی نزد.

پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا، هفته گذشته در نشست ناتو از بازنگری در استقرار نیروهای آمریکایی در اروپا خبر داد و از اعضایی انتقاد کرد که «هنوز مسیر معتبری برای انجام تعهدات مالی خود ارائه نکرده‌اند.»

او به همتایان خود گفت برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای ناتو همچنان «فکر می‌کنند دوران سواری رایگان ادامه دارد.»

اختلاف بر سر هزینه‌های دفاعی بریتانیا نیز باعث شد جان هیلی اخیرا از سمت وزیر دفاع استعفا کند؛ موضوعی که فشار بر نخست‌وزیر را بیش از پیش افزایش داد.

  • با پیروزی برنهام در انتخابات پارلمانی راه کنار زدن استارمر از نخست‌وزیری بریتانیا هموار شد

    با پیروزی برنهام در انتخابات پارلمانی راه کنار زدن استارمر از نخست‌وزیری بریتانیا هموار شد

«وقتی پیروز شدیم به ما کمک می‌کنید؟»

ترامپ در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید، پیش از دیدار این هفته با مارک روته، دبیرکل ناتو، گفت: «ما عضو بزرگی برای ناتو بوده‌ایم. در بسیاری جهات عضو غالب ناتو بوده‌ایم. طی سال‌ها تریلیون‌ها دلار، نه میلیاردها دلار، بلکه تریلیون‌ها دلار برای حفاظت از اروپا پرداخت کرده‌ایم.»

او در اشاره به جنگ ایران افزود: «ما اصلاً به هیچ کمکی نیاز نداشتیم. بیشتر از روی کنجکاوی بود. به پیت [هگست] گفتم ببینیم آیا واقعا حاضر می‌شوند بیایند یا نه. از آنها خواستیم بیایند، اما برای ما نیامدند.»

ترامپ ادامه داد: «ضمنا استارمر هم آنجا نبود، و می‌دانید چیست؟ مردم بریتانیا از این موضوع خوششان نیامد.»

او گفت: «استارمر گفت نه. حتی بدتر از نه گفت. او گفت وقتی شما پیروز شدید، ما خواهیم آمد. من گفتم ما وقتی پیروز شدیم دیگر به شما احتیاج نداریم.»

ترامپ افزود: «این وینستون چرچیلی نبود که با او طرف بودیم. بعد از اینکه پیروز شدیم می‌خواستند بیایند و به ما کمک کنند.»

او همچنین گفت آلمان و ایتالیا در جریان جنگ ایران «بسیار بد» عمل کردند و یادآور شد که با رهبران هر دو کشور نیز اختلافات علنی داشته است.

  • هشدار استارمر در آستانه مراسم افتتاح پارلمان: برکناری من بریتانیا را دچار هرج‌ومرج می‌کند

    هشدار استارمر در آستانه مراسم افتتاح پارلمان: برکناری من بریتانیا را دچار هرج‌ومرج می‌کند

تهدید ضمنی به کاهش حمایت آمریکا

ترامپ گفت: «مبالغی که ما برای ناتو خرج می‌کنیم دیوانه‌کننده است و آنها برای ما حاضر نشدند کاری انجام دهند.»

او با اشاره به اینکه آمریکا «صدها میلیارد دلار» برای محافظت از اعضای ناتو، عمدتا در برابر روسیه هزینه می‌کند، تلویحا هشدار داد که ممکن است در آینده از متحدان خود حمایت نکند.

ترامپ گفت: «ما این همه پول خرج می‌کنیم و بعد وقتی شاید در یک موضوع کوچک به کمک نیاز داریم که موضوع بزرگی نیست، مساله اصلی نیست و موضوعی جزئی است، آنها می‌گویند نه، ترجیح می‌دهیم کمک نکنیم.»

او افزود: «حرف احمقانه‌ای است، چون اگر بخواهیم ما هم می‌توانیم همین را به آنها بگوییم، و شاید هم بگوییم.»

حمله دوباره به سیاست‌های استارمر

ترامپ همچنین بار دیگر از سیاست‌های مهاجرتی و انرژی نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا انتقاد کرد.

  • زنگ خطر برای احزاب؛ حزب اصلاح پادشاهی بریتانیا در کمین قدرت

    زنگ خطر برای احزاب؛ حزب اصلاح پادشاهی بریتانیا در کمین قدرت

او بارها از بریتانیا خواسته است به جای تکیه بر «آسیاب‌های بادی»، بهره‌برداری از نفت دریای شمال را افزایش دهد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم او مردی دوست‌داشتنی‌ است، اما به او گفتم داری در حوزه انرژی واقعا خرابکاری می‌کنی. همه جا پر از توربین بادی شده است. در همین حال نفت دریای شمال را دارید اما اجازه حفاری نمی‌دهید.»

او ادامه داد: «این یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان است.»

ترامپ گفت: «می‌دانید بریتانیا بخش بزرگی از انرژی خود را از کجا می‌خرد؟ از نروژ. می‌دانید نفت نروژ از کجا می‌آید؟ از دریای شمال.»

او افزود: «بریتانیا بخش بسیار بهتری از دریای شمال را در اختیار دارد اما به‌دلایل زیست‌محیطی نمی‌خواهند از آن استفاده کنند.»

ترامپ سپس گفت: «او مرد بسیار خوبی است، تا حدی دوست من است. اما در موضوع ناتو با ما خوب رفتار نکرد، درست است پیت؟»

رییس‌جمهوری آمریکا در اشاره به مخالفت اولیه استارمر با استفاده آمریکا از پایگاه‌های بریتانیا گفت: «این تصمیم بدی بود که به او آسیب جدی زد.»

او در پایان افزود: «برایش آرزوی موفقیت می‌کنم، اما دو مشکل دارد؛ انرژی و مهاجرت، و البته جرم و جنایت.»

بلومبرگ: جنگ ایران شریان مالی میلیون‌ها خانواده در آسیا و آفریقا را تهدید می‌کند

۱ تیر ۱۴۰۵، ۱۲:۵۴ (‎+۱ گرینویچ)
بلومبرگ: جنگ ایران شریان مالی میلیون‌ها خانواده در آسیا و آفریقا را تهدید می‌کند
100%

بلومبرگ در گزارشی نوشت جنگ ایران شریان میلیاردها دلار حواله ارزی از کشورهای خلیج فارس را تهدید می‌کند؛ حواله‌هایی که میلیون‌ها کارگر مهاجر برای خانواده‌هایشان می‌فرستند و با کاهش آن خانواده‌های بسیاری در کشورهای فقیر و در حال توسعه تحت فشار فزاینده مالی قرار می‌گیرند.

این رسانه دوشنبه یکم تیر در گزارشی نوشت، جنگ ایران توجه‌ها را به یکی از بزرگ‌ترین مسیرهای مهاجرت کاری جهان جلب کرده است؛ مسیری که میلیون‌ها کارگر خارجی را به کشورهای خلیج فارس می‌رساند و میلیاردها دلار از درآمد آنان را به خانواده‌هایشان در کشورهای مبداء منتقل می‌کند. بلومبرگ نوشت ادامه درگیری هم این جریان مالی را تهدید می‌کند و هم الگوی اقتصادی خلیج فارس را که به نیروی کار مهاجر وابسته است، به آزمون می‌گذارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کارگران مهاجر در شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تنها در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۲۴ میلیارد دلار به کشورهای خود فرستادند؛ پولی که خانواده‌هایی را در آسیا، خاورمیانه گسترده‌تر و آفریقا حمایت می‌کند.

این گزارش تاکید می‌کند که هرچند تقریبا همه حملات موشکی و پهپادی ایران رهگیری شد، اما جنگ سبب اختلال جدی در جریان سفر و گردشگری در کشورهای حاشیه خلیج فارس شد، صادرات از مسیر تنگه هرمز را تحت فشار قرار داد، هزینه واردات را بالا برد و زنجیره‌های تامین را دچار تنش کرد.

بلومبرگ نوشت این وضعیت نگرانی کارگران مهاجری را تشدید کرده است که درآمد خانواده‌هایشان در کشورهای مبداء به ادامه کار آنها در خلیج فارس و جریان عادی انتقال پول به کشورهایشان وابسته است. داده‌های اولیه نشان می‌دهد در مرحله نخست جنگ، بخشی از کارگران مهاجر برای انتقال سریع‌تر پول به کشورهای خود اقدام کردند.

وسترن یونیون، شرکت آمریکایی خدمات مالی و یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های انتقال پول در جهان، از شتاب گرفتن حواله‌های خروجی از خاورمیانه در اوایل درگیری‌ها در ماه اسفند خبر داد. به نوشته بلومبرگ، این افزایش اولیه در همه کشورها مشاهده نشد. در هند، که حدود یک‌پنجم حواله‌های ورودی آن از امارات متحده عربی ارسال می‌شود، پول ارسالی کارگرانِ خارج از کشور در سه‌ماهه منتهی به مارس (همزمان با آغاز جنگ ایران) بیش از ۲۸ درصد افزایش یافت. بنگلادش و سریلانکا نیز از افزایش حواله‌های ارسالی مهاجران خبر دادند.

اما در فیلیپین، روند متفاوت بود و رشد حواله‌ها در ماه آوریل (نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت) به کندترین سطح خود در نزدیک به چهار سال گذشته رسید. این موضوع برای کشوری که حواله‌های ارسال از خلیج فارس حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش را تشکیل می‌دهد، نگران‌کننده بود..

داده‌های بانک مرکزی کنیا نیز نشان می‌دهد حواله‌های خصوصی از کشورهای خلیج فارس، پس از افزایش اولیه در ماه مارس، در آوریل ۱۸ درصد کاهش یافت.

100%

کارشناسانی که بلومبرگ با آنها گفت‌وگو کرده است، هشدار داده‌اندکه نشانه‌های روشنی از فشار مالی بر کارگران مهاجر در کشورهای حاشیه خلیج فارس و خانواده‌های آنها در کشور مبداء دیده می‌شود. به گفته آنها برای نخستین بار از زمان همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، برآورد می‌شود حدود ۴۰ درصد فرستندگان حواله از ذخایر اضطراری خود برداشت کرده‌اند و در صورت ادامه درگیری‌ها در منطقه، این ذخایر تا سه‌ماهه سوم ۲۰۲۶ تمام شود، می‌تواند به سقوط شدید حجم کل حواله‌ها منجر شود.

وابستگی کشورهای خلیج فارس به نیروی کار خارجی به بیش از نیم قرن پیش بازمی‌گردد؛ زمانی که افزایش درآمدهای نفتی، دولت‌های منطقه را به سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها سوق داد و کمبود نیروی کار داخلی، تقاضا برای کارگران مهاجر را بالا برد.

کارگران خارجی بخش بزرگی از زیرساخت‌های مدرن خلیج فارس را ساخته‌اند و همچنان در چند کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس اکثریت نیروی کار بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند. با این حال، بیشتر کشورهای منطقه مسیرهای محدودی برای اقامت دائم یا شهروندی ارائه می‌کنند و بسیاری از کارگران کم‌درآمد، در صورت از دست دادن شغل، دسترسی اندکی به حمایت بیکاری یا مزایای رفاهی دارند.

اقتصاددانان هشدار می‌دهند هرگونه کاهش پایدار در حواله‌های ارزی پیامدهایی فراتر از کشورهای خلیج فارس خواهد داشت. این پول‌ها برای بسیاری از کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط از مصرف خانوارها حمایت می‌کند، به ثبات نرخ ارز کمک می‌کند، بخشی از واردات را تامین مالی می‌کند و فشار تامین مالی خارجی را کاهش می‌دهد.

به گفته آنها، کاهش حواله‌ها یا هرگونه ریسک مرتبط با آن، به‌سرعت به دشواری اقتصادی و اجتماعی تبدیل می‌شود؛ به‌ویژه در کشورهایی که کوچک‌تر، فقیرتر و شکننده‌ترند و حواله‌ها برای آنها نقش شریان مالی حیاتی دارد.