• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

ادامه بحران در صنعت فرش دستباف؛ تنها ۲۸ درصد بافندگان چهارمحال و بختیاری فعال هستند

۱ تیر ۱۴۰۵، ۱۲:۴۵ (‎+۱ گرینویچ)

مازیار کبیری چالشتری، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری، اعلام کرد از مجموع ۳۵ هزار بافنده ثبت‌شده فرش در این استان، تنها ۱۰ هزار نفر هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کبیری دوشنبه اول تیر در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد از ۱۰ هزار بافنده فعال در چهارمحال و بختیاری، تنها ۴۴۰۰ نفر از بیمه برخوردارند.

او درباره دلایل افت قابل توجه تولید فرش دستباف اضافه کرد: «رکود بازارهای صادراتی، تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال مالی، سهم ایران را از بازار جهانی کاهش داده و رقبای خارجی جایگزین شده‌اند.»

۲۱ خرداد، پایگاه خبری دیده‌بان ایران گزارش داد فرش دستباف ایران که سال‌ها بدون نیاز به تبلیغات گسترده در بازارهای جهانی اعتبار داشت، امروز با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده و بخشی از جایگاه سنتی خود را از دست داده است.

بر اساس این گزارش، کشورهایی مانند هند و پاکستان به‌دلیل بهره‌گیری از نیروی کار ارزان‌تر و سهولت دسترسی به بازارهای جهانی، حضور پررنگ‌تری در بازار فرش پیدا کرده‌اند و با «کپی نقشه‌های اصیل ایرانی»، محصولات مشابه را با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کنند.

100%

دلایل افت کیفیت محصولات

کبیری در ادامه مصاحبه خود با اشاره به افت کیفیت تولیدات چهارمحال و بختیاری گفت اکثر بافندگان این استان را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند که در کنار فعالیت‌های اصلی خود، به این شغل مشغول هستند.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری افزود: «این افراد به‌دلیل هزینه‌های بالا، معمولا مواد اولیه مرغوب تهیه نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند فرش‌های کوچک‌پارچه را سریع‌تر ببافند تا به فروش برسانند.»

او رکود بازار و کاهش صادرات، نابه‌سامانی‌های اقتصادی و رشد هزینه‌ها، مشکل بیمه تامین اجتماعی، عدم تمایل نسل جوان به فعالیت در این حرفه، کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش، مشکلات زیرساختی و کمبود آموزش‌های به‌روز را از مهم‌ترین چالش‌های قالی‌بافان عنوان کرد.

پیش‌تر در سال ۱۴۰۳، مرتضی حاجی‌آقامیری، رییس کمیسیون فرش اتاق ایران، هشدار داده بود: «فرش‌های افغانستانی با کیفیت و قیمت پایین‌تر به ایران قاچاق شده و به بازار و تولید داخل ضربه می‌زنند و در برخی موارد به‌ نام فرش ایرانی به فروش می‌رسند.»

100%

از دست رفتن جایگاه فرش دستباف ایران

ایران زمانی قطب صادرات فرش دستباف به شمار می‌رفت و از شهرتی جهانی در این زمینه برخوردار بود.

با این حال، در سال‌های اخیر این هنر-صنعت با بحرانی گسترده مواجه شده؛ وضعیت بغرنجی که بازتاب آن از مرزهای ایران فراتر رفته و توجه رسانه‌های بین‌المللی را نیز به خود جلب کرده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز دی‌ماه ۱۴۰۴ گزارش داد صنعت فرش دستباف ایران با سقوطی بی‌سابقه روبه‌رو شده و صادرات آن به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و مقررات ارزی جمهوری اسلامی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

بر پایه این گزارش، فرش‌های ایرانی که به ظرافت هنری و مهارت بافندگانشان شهرت دارند و سابقه تولید آن‌ها به هزاران سال می‌رسد، امروز بسیار کمتر از دهه‌های گذشته تولید می‌شوند و ایران بخش بزرگی از جایگاه پیشین خود را در بازار جهانی فرش از دست داده است.

طبق آماری که مقام‌های صنفی در سال ۱۴۰۳ اعلام کردند تعداد بافندگان کشور از دو میلیون نفر به کمتر از یک میلیون نفر کاهش یافته است.

هر‌چند در دهه ۷۰ ظرفیت تولید فرش دستباف کشور حدود شش میلیون متر مربع در سال بود، این رقم در سال ۱۴۰۳ به کمتر از دو میلیون متر مربع سقوط کرد.

•
•
•
Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

صدا و سیما خواستار پیگرد قضایی نبویان به‌دلیل خواندن نامه‌های به‌کلی سری مجتبی خامنه‌ای شد
۱

صدا و سیما خواستار پیگرد قضایی نبویان به‌دلیل خواندن نامه‌های به‌کلی سری مجتبی خامنه‌ای شد

۲

رقص بندری طارمی برای گلی که آفساید بود

۳

ورود و اهتزاز پرچم شیر و خورشید در استادیوم لس‌آنجلس؛ سرود جمهوری اسلامی هو شد

۴

رونمایی آرژانتینی‌ها از مجسمه ۲۶ متری لیونل مسی با ۷۰ تن وزن

۵

ایران ۰-۰ بلژیک؛ مساوی باورنکردی تیم ملی در دومین بازی جام جهانی

مطالب بیشتر

شهروندان: آمریکا برای توافق با جمهوری اسلامی از مردم ایران مایه نگذارد

۱ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۵۸ (‎+۱ گرینویچ)
شهروندان: آمریکا برای توافق با جمهوری اسلامی از مردم ایران مایه نگذارد
100%

در حالی که بازه ۶۰ روزه مذاکرات آمریکا و جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق نهایی آغاز شده، پیام‌های مخاطبان ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد که آنها از تاثیر مثبت توافق بر زندگی و معیشتشان ناامیدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند آزادسازی دارایی‌های مسدود شده می‌تواند به رونق اقتصادی منجر شود.

شماری از مخاطبان ایران‌اینترنشنال اما در پیام‌های خود این نکته را یادآوری کردند که پول‌ها در صورت آزادسازی به سفره مردم نمی‌رسد و صرف نیروهای نیابتی یا برنامه‌های نظامی حکومت می‌شود.

  • رویترز: با احتمال پایان جنگ، حاکمان ایران باید جواب جمعیتی خشمگین و سرخورده را بدهند

    رویترز: با احتمال پایان جنگ، حاکمان ایران باید جواب جمعیتی خشمگین و سرخورده را بدهند

جمهوری اسلامی نماینده ما نیست

همزمان با مذاکرات برای توافق میان تهران و واشینگتن، شماری از مخاطبان از مواضع مقام‌های آمریکایی درباره مردم ایران انتقاد کردند و گفتند در روند مذاکرات، تفاوت میان «جمهوری اسلامی» و «مردم ایران» نادیده گرفته شده است.

جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، در روزهای اخیر با اشاره به مذاکرات گفت تمرکز گفت‌وگوها بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و آتش‌بس لبنان خواهد بود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد دو طرف بتوانند در این زمینه‌ها به پیشرفت دست یابند.

شهروندان با اشاره به اظهارات اخیر او تاکید کردند که جمهوری اسلامی را نماینده خود نمی‌دانند و هرگونه توافق با این حکومت را به معنای نایده گرفتن مطالبات مردم ایران تلقی خواهند کرد.

یک شهروند در پیامی از مقام‌های آمریکایی خواست از ملت ایران مایه نگذارند.

او نوشت: «مذاکره شما با جمهوری اسلامی، یعنی به دنبال مماشات با رژیم هستید.»

مخاطب دیگری هم در واکنش به سخنان ونس مبنی بر آغاز فصلی جدید در روابط با مردم ایران، گفت: «چطور این کار را می‌کنید وقتی ما مردم ایران به هیچ عنوان این حکومت را به رسمیت نمی‌شناسیم و آنها را نماینده خود نمی‌دانیم؟»

یک مخاطب نوشت: «کاش صدایمان به ونس می‌رسید و به او می‌گفتیم ما مردم ایران با کل دنیا دوست هستیم، جز جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش و نمی‌خواهیم شما به این رژیم دست دوستی بدهید و توافق کنید.»

برخی مخاطبان نیز معتقدند اگر بناست مذاکراتی درباره آینده ایران انجام شود، مطالبات مردم و مسائل حقوق بشری باید بخشی از آن باشد.

یکی از آنان نوشت: «اگر ترامپ واقعا طرف مردم ایران بود، حداقل بندی را تحت عنوان حقوق بشر به جمهوری اسلامی تحمیل می‌کرد.»

  • شماری از شهروندان: مردم در توافق آمریکا و جمهوری اسلامی نادیده گرفته شدند

    شماری از شهروندان: مردم در توافق آمریکا و جمهوری اسلامی نادیده گرفته شدند

سهم مردم از پول‌های آزاد شده چیست؟

در کنار واکنش‌ها به روند مذاکرات، آزادسازی احتمالی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده نیز از جمله موضوعاتی است که در روزهای اخیر مورد توجه مخاطبان ایران‌اینترنشنال قرار گرفته است.

شماری از مخاطبان نسبت به نحوه هزینه‌کرد این منابع در صورت آزاد‌سازی، ابراز تردید کردند.

آنها گفتند تجربه توافق‌های گذشته همچون برجام، نشان داده است منابع مالی آزادشده در نهایت صرف بهبود وضعیت معیشتی مردم نخواهد شد؛ حتی اگر این منابع با هدف «کمک‌های بشردوستانه» آزاد شود.

به گفته یک شهروند، جمهوری‌اسلامی قادر است این کالاهای بشردوستانه را هم به پول بدل کرده و از رسیدن آن به دست مردم ممانعت کند.

برخی شهروندان هم بر این باورند که منابع آزادشده، خارج از ایران و در راستای ماجراجویی‌های منطقه‌ای حکومت هزینه خواهد شد.

مخاطبی با ذکر همین نکته نوشت: «به عنوان یک شهروند ایرانی، مخالف آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده هستم، چرا که مطمئنم این پول برای بازسازی و کمک به لبنان و یمن هزینه می‌شود.»

شهروند دیگری در پیام خود به ایران‌اینترنشنال نوشت: «چرا این‌قدر سنگ لبنان را به سینه می‌زنند؟ حتی پایان جنگ نیز منوط به مذاکره بر سر لبنان بود، در حالی که ما مردم ایران خودمان به سختی داریم زندگی می‌کنیم.»

به گفته شهروندی دیگر، اگر آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده بدون مدیریت انجام شود، قطعا نه در راه مقاصد بشردوستانه و بهبود وضعیت مالی مردم ایران، بلکه دوباره در راه موشک و نیروهای نیابتی و لبنان خرج خواهد شد.

مخاطبی هم با اشاره به روند مذاکرات و توافق میان جمهوری اسلامی و آمریکا نوشت: «سال‌ها ثروت مردم ایران را صرف ساخت موشک، نیروهای نیابتی و نیروهای سرکوبگر کردند تا چند روز بیشتر در قدرت بمانند.»

  • واکنش شهروندان به توافق واشینگتن با تهران؛ وقتی جایی برای مطالبات مردم ایران نبود

    واکنش شهروندان به توافق واشینگتن با تهران؛ وقتی جایی برای مطالبات مردم ایران نبود

اعتراض به تقویم فشرده امتحانات؛ دانش‌آموزان خواستار تعویق آزمون‌ها شدند

۱ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۴۸ (‎+۱ گرینویچ)
•
بهاران آزادی
اعتراض به تقویم فشرده امتحانات؛ دانش‌آموزان خواستار تعویق آزمون‌ها شدند
100%

شماری از دانش‌آموزان پایه‌های یازدهم و دوازدهم در شهرهای مختلف ایران با برگزاری تجمع‌هایی مقابل اداره‌های آموزش و پرورش، خواستار تعویق امتحانات نهایی به پس از ایام اربعین شدند.

دانش‌آموزان معترض می‌گویند فشردگی برنامه امتحانات و فاصله کوتاه میان آزمون‌ها، آنها را از فرصت کافی برای آمادگی و مطالعه محروم کرده است.

بر اساس ویدیوها و گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، دانش‌آموزان دوشنبه اول تیرماه در چندین شهر با تجمع مقابل اداره‌های آموزش و پرورش خواستار تغییر زمان‌بندی امتحانات شدند.

دانش‌آموزان چه می‌خواهند؟

این دانش‌آموزان در روزهای گذشته با انتشار فراخوان‌ها و راه‌اندازی پویش‌هایی از سایر هم‌کلاسی‌های خود خواسته بودند برای پیگیری این مطالبه به اعتراضات بپیوندند.

امتحانات نهایی دانش‌آموزان نخست بنا بود دوم خرداد آغاز شود، اما به‌دلیل رخدادهای دی‌ماه و پیامدهای جنگ میان جمهوری اسلامی و آمریکا به تعویق افتاد.

۱۶ خرداد، حسین صادقی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، خبر داد امتحانات نهایی به‌گونه‌ای تنظیم شده که پیش از اربعین به پایان برسد تا دانش‌آموزان امکان بهره‌مندی از «فرصت معنوی و تربیتی اربعین» را داشته باشند.

در سوی دیگر، شماری از دانش‌آموزان نسبت به زمان‌بندی فعلی معترض‌اند و خواستار تعویق امتحانات به بعد از اربعین هستند.

در برخی استان‌ها از جمله لرستان، برخی والدین نیز در کنار فرزندان خود در تجمعات حضور یافتند و با مسئولان آموزش و پرورش درباره درخواست دانش‌آموزان گفت‌وگو کردند.

هم‌زمان با تجمعات امروز، برخی دانش‌آموزان از برخورد مسئولان با معترضان انتقاد کردند.

یکی از دانش‌آموزان در مشهد به ایران‌اینترنشنال گفت مسئولان برای جلوگیری از شکل‌گیری تجمع و انتشار تصاویر آن، دانش‌آموزان را تهدید کرده‌اند که تصاویرشان از طریق دوربین‌های شهری ثبت خواهد شد و بعدتر باید درباره حضورشان در تجمع پاسخ‌گو باشند.

دانش‌آموز دیگری در پیام خود نوشت تجمع دانش‌آموزان مقابل اداره آموزش و پرورش در تهران و کرج به‌سرعت متفرق شد و مسئولان اجازه ادامه آن را ندادند.

به گفته او، شماری از دانش‌آموزان پس از آن مقابل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند.

دانش‌آموزان می‌گویند فشرده شدن فاصله میان امتحانات نهایی و کنکور، در کنار تاثیر نمرات نهایی بر نتیجه آزمون سراسری، نگرانی آنان را افزایش داده است.

آنها معتقدند تغییرهای مکرر در زمان‌بندی آزمون‌ها، فرصت کافی برای آمادگی در امتحانات و کنکور را از آنان گرفته است.

اعتراض به تاثیر معدل در شرایط آموزش مجازی و بی‌ثباتی آموزشی

این نخستین بار نیست که دانش‌آموزان نسبت به تصمیم‌های آموزشی اعتراض می‌کنند.

آنان پیش‌تر نیز در شهرهای مختلف از جمله تهران، شهرکرد و خرم‌آباد در اعتراض به تاثیر قطعی معدل پایه یازدهم در کنکور و نحوه برگزاری امتحانات نهایی تجمع کرده بودند.

۱۲ خرداد، شماری از دانش‌آموزان پایه‌های یازدهم و دوازدهم در اعتراض به تاثیر قطعی معدل پایه یازدهم در کنکور، مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در تهران دست به تجمع زدند و با در دست داشتن بنرهایی خواستار لغو این مصوبه یا دست‌کم تبدیل آن به «تاثیر مثبت» شدند.

طی ماه‌های گذشته، بسیاری از پیام‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال به انتقاد از تغییرات مکرر در برنامه‌های آموزشی، شیوه برگزاری امتحانات و مقررات کنکور اختصاص داشته است.

دانش‌آموزان هشدار می‌دهند بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های آموزشی، برنامه‌ریزی تحصیلی آنان را مختل کرده و فشار روانی مضاعفی بر آنان وارد کرده است.

اول تیرماه، شماری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری دانشگاه آزاد تهران نیز در اعتراض به برگزاری حضوری امتحانات، مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه تجمع کرده‌اند.

این رویداد نشان می‌دهد نحوه برگزاری آزمون‌ها و تصمیم‌های آموزشی به یکی از مطالبات مشترک دانش‌آموزان و دانشجویان تبدیل شده است.

عبور بی‌سروصدای کشتی‌ها از تنگه هرمز با وجود اعلام بسته بودن آن از سوی سپاه پاسداران

۱ تیر ۱۴۰۵، ۱۰:۳۴ (‎+۱ گرینویچ)
عبور بی‌سروصدای کشتی‌ها از تنگه هرمز با وجود اعلام بسته بودن آن از سوی سپاه پاسداران
100%
کشتی‌ها در تنگه هرمز، نزدیک ساحل بندرعباس

داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد چهار نفتکش حامل گاز طبیعی مایع تحت کنترل قطر در حال ورود به تنگه هرمز بوده‌اند. این در حالی است که پس از اعلام دوباره بسته شدن این آبراه از سوی جمهوری اسلامی در آخر هفته، تردد کشتی‌ها کاهش یافته است.

داده‌های رهگیری کشتی‌ها از شرکت تحلیل داده «کپلر» نشان می‌دهد نفتکش‌های «وادی السیل»، «مکاینس»، «السد» و «مسیمیر» دوشنبه اول تیر، برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی، از مسیر ایران وارد تنگه هرمز شده‌اند.

شرکت «قطر انرژی» که صادرات گاز طبیعی مایع آن از زمان آغاز جنگ در ۹ اسفند ۱۴۰۴ به‌شدت محدود شده است، به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد.

داده‌های دیگری نیز نشان می‌دهد کشتی فله‌بر «سامیت ساکسس» با پرچم جزایر مارشال نیز دوشنبه اول تیر، وارد خلیج فارس شده است.

بر اساس داده‌های کپلر، ۳۱ خرداد تنها پنج کشتی از تنگه هرمز عبور کردند، در حالی که یک روز پیش از آن در ۳۰ خرداد، ۲۶ کشتی در این مسیر مشاهده شده بودند.

این کشتی‌ها شامل سه نفتکش بسیار بزرگ بودند که هر یک دو میلیون بشکه نفت خام و نفت کوره عربستان سعودی را حمل می‌کردند و یکی از آنها عازم ژاپن بود.

با این حال، ممکن است شمار بیشتری از کشتی‌ها با خاموش کردن سامانه‌های شناسایی خود از این آبراه عبور کرده باشند.

تهران هفته گذشته پس از اعلام تفاهم با ایالات متحده به‌منظور تمدید ۶۰ روزه آتش‌بسی که در ۱۹ فروردین برقرار شد و با هدف فراهم کردن فرصت برای مذاکرات صلح صورت گرفت، عملا محاصره تنگه هرمز را لغو کرد. اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۳۰ خرداد در واکنش به حملات اسرائیل در لبنان، بار دیگر بسته شدن این آبراه را اعلام کرد.

در همین حال، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد ۳۰ خرداد - در همان روز که سپاه پاسداران اعلام کرده بود تنگه هرمز را دوباره بسته است - ۵۵ کشتی تجاری از این تنگه عبور کردند که بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت را برای بازارهای جهانی حمل می‌کردند.

داده‌ها نشان می‌دهند در میان کشتی‌هایی که ۳۰ خرداد از تنگه هرمز خارج شدند، سه نفتکش بسیار بزرگ حامل نفت خام از امارات متحده عربی، کویت و عراق حضور داشتند.

همچنین سه نفتکش دیگر نیز فرآورده‌های مختلف نفتی حمل می‌کردند.

بر اساس همین داده‌ها، ۱۳ کشتی نیز ۳۰ خرداد وارد تنگه هرمز شدند که دو مورد از آنها نفتکش‌های بسیار بزرگ بودند.

گاردین واکنش‌ها به مصاحبه تلویزیونی نبویان را به بروز تنش در بالاترین سطح حکومت تعبیر کرد

۱ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۴۳ (‎+۱ گرینویچ)
گاردین واکنش‌ها به مصاحبه تلویزیونی نبویان را به بروز تنش در بالاترین سطح حکومت تعبیر کرد
100%

روزنامه گاردین در گزارشی به حاشیه‌های حضور تلویزیونی محمود نبویان، نماینده مجلس و افشای «نامه‌های محرمانه» مجتبی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پرداخت و آن را نشانه تنش در بالاترین سطوح حکومت ایران ارزیابی کرد.

گاردین دوشنبه اول تیر نوشت افشای آنچه «نامه‌های محرمانه» رهبر جمهوری اسلامی خوانده شده، نبویان را با خطر پیگرد قضایی و حتی برکناری از مجلس روبه‌رو کرده است.

نبویان، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، یکی از اعضای پرشمار تیم مذاکره‌کننده در اولین دور گفت‌وگوهای آتش‌بس در اسلام‌آباد بود.

او پیش‌تر در برنامه‌ای تلویزیونی گفت مجتبی خامنه‌ای ۱۱ شرط درباره مذاکرات مشخص کرده بود که گرفتن غرامت از آمریکا، «حق» غنی‌سازی، رفع تحریم‌ها، آزادی اموال مسدودشده و اعمال حاکمیت در تنگه هرمز از جمله آنها است.

به گفته نبویان، رهبر جمهوری اسلامی خواسته است اخذ عوارض از تنگه هرمز «از همین حالا» آغاز شود.

این نماینده مجلس با خواندن بخش‌هایی از نامه‌های «به‌کلی سری» خامنه‌ای افزود پس از گفت‌وگوهای اسلام‌آباد، رهبر جمهوری اسلامی برای تیم مذاکره‌کننده نوشت: «آنچه در مذاکرات پاکستان رقم خورده با آنچه قرار بود بشود و شرط مشروعیت مذاکرات بوده، تفاوت کلی دارد و مذاکرات باید متوقف شود.»

به گزارش گاردین، «یک ساعت پس از پخش سانسورشده این برنامه، نسخه آرشیوی مصاحبه حذف شد» و یکی از مدیران ارشد صداوسیما نیز استعفا کرد.

سخنگوی تیم مذاکره‌کننده اظهارات نبویان را «قدیمی و تحریف‌شده» توصیف و آن را رد کرد.

صداوسیما نیز اعلام کرد سخنان این نماینده مجلس «مصداق تخلف قانونی و مستحق پیگرد قضایی» است.

گاردین در ادامه گزارش داد اعضای نزدیک به محمدباقر قالیباف، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در گفت‌وگوهای جاری در سوئیس، از افشای اطلاعات محرمانه انتقاد کردند.

این رسانه افزود سیاستمداران موسوم به «میانه‌روها» و «اصلاح‌طلبان» مدت‌هاست استدلال می‌کنند که صداوسیما در عمل به‌عنوان بازوی جریان تندرو جبهه پایداری عمل می‌کند؛ جریانی که نبویان از حامیان آن به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، حواشی اخیر نبویان افزون بر آنکه از وجود تنش در بالاترین سطوح حکومت پرده برمی‌دارد، نشان می‌دهد رهبر جدید جمهوری اسلامی نقشی بسیار پررنگ‌تر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، در روند مذاکرات ایفا کرده است.

خامنه‌ای در هفته‌های گذشته نه در انظار عمومی ظاهر شده و نه پیام صوتی یا تصویری منتشر کرده است. او مواضع خود را از طریق بیانیه‌های مکتوب اعلام می‌کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هیات مذاکره‌کننده گاه تا دو هفته برای دریافت نظرات او درباره نحوه ادامه گفت‌وگوها منتظر می‌ماند و او نیز پرسش‌های مفصلی برای مذاکره‌کنندگان ارسال می‌کرد.

۲۸ خرداد، مجتبی خامنه‌ای در پیامی مکتوب اعلام کرد با وجود آنکه «نظر دیگری» نسبت به تفاهم اخیر با ایالات متحده داشته، با تعهد مسعود پزشکیان، رییس دولت جمهوری اسلامی، در خصوص «پاسداشت حقوق ملت ایران و جبهه مقاومت»، با آن موافقت کرده است.

پزشکیان می‌گوید مبلغ کالابرگ، «متناسب با نرخ تورم اصلاح» می‌شود

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۲۳:۰۳ (‎+۱ گرینویچ)
پزشکیان می‌گوید مبلغ کالابرگ، «متناسب با نرخ تورم اصلاح» می‌شود
100%
با افزایش روزافزون قیمت‌ها، مبلغ کالابرگ برای خرید کالاهای اساسی کافی نیست.

مسعود پزشکیان، رییس دولت جمهوری اسلامی، اعلام کرد که مبلغ کالابرگ، متناسب با نرخ تورم، اصلاح می‌شود. پیش‌تر فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، گفته بود خبری از افزایش مبلغ کالابرگ نیست. احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم گفته بود که مساله اصلی، تامین منابع مالی آن است.

پزشکیان یکشنبه ۳۱ خرداد گفت: «به‌عنوان مسئول دولت، نمی‌توانم بپذیرم که کسی در این جامعه با مشکل مواجه باشد؛ بنابراین باید به فکر تمام آحاد جامعه و معیشت آنان باشیم. مبلغ کالابرگ باید افزایش یابد و باید توجه ویژه به معیشت مردم شود.»

او در این مورد از «اصلاح» مبلغ کالابرگ، «متناسب با نرخ تورم» سخن گفت، اما به زمان مشخصی برای انجام آن اشاره نکرد.

هم‌زمان علی مدنی‌زاده، وزیر اقتصاد، به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر که رفع محاصره صورت گرفته است، منابع نفتی کشور تامین می‌شود و امیدوارم منابع افزایش کالابرگ نیز تامین شود.»

در این ارتباط، حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، یکشنبه گفت نفت‌کش‌های جمهوری اسلامی از روز دوشنبه با حمل ۲۵ میلیون بشکه نفت از «خط محاصره» عبور کرده‌اند و افزود بیش از نیمی از نفتی که پیش‌تر ذخیره شده بود، از حوزه خلیج فارس و دریای عمان به مقصد بنادری که برای فروش تعیین شده‌اند، ارسال شده است.

به گزارش رسانه‌ها، مدنی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد: «میزان درصد افزایش مبلغ کالابرگ بستگی به تامین منابعی است که از محل فروش نفت به دست می‌آید.»

او با این همه گفت: «قرار است رقم کالابرگ افزایش پیدا کند اما فقط برای ۶ دهک پایین جامعه.»

کانال تلگرامی روزنامه هم‌میهن در این مورد نوشت که پیش‌ از این، مدنی‌زاده پیشنهاد افزایش متناسب با تورم مبلغ کالابرگ را داده و این درخواست مورد موافقت پزشکیان قرار گرفته بود.

در همین ارتباط، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در مورد سخنان پزشکیان و مدنی‌زاده ان پرسش را مطرح کرد:‌ «افزایش اعتبار دقیقاً شامل کدام دهک‌ها خواهد شد و منابع مالی اجرای این تصمیم از چه مسیری تامین می‌شود؟»

از طرف دیگر، مقام‌های جمهوری اسلامی مشخص نکرده‌اند که افزودن به مبلغ کالابرگ در شرایطی که قیمت‌ کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به شدت افزایش می‌یابد، چگونه می‌تواند بحران معیشتی دهها‌ میلیون نفر از مردم را کاهش دهد و یا راه‌حلی برای آن باشد.

پیش‌تر احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۲۴ خرداد گفته بود: «به دلیل محدودیت‌های درآمدی ناشی از تبعات جنگ، هنوز درباره تامین منابع مالی مورد نیاز برای افزایش اعتبار کالابرگ جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است.»

او در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی افزود: «اگرچه همه دستگاه‌های مرتبط با اصل افزایش اعتبار کالابرگ موافق هستند، اما مساله اصلی تامین منابع مالی آن است. در حال حاضر این موضوع همچنان در دولت در دست بررسی است و درباره اینکه از چه محل و منبعی بتوان اعتبار کالابرگ را افزایش داد، گفت‌وگوها ادامه دارد.»

بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده کالابرگ در شرایطی ادامه دارد که علی بابایی کارنامی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ۲۷ اردیبهشت گفت که اعضای این کمیسیون به میدری پیشنهاد کرده‌اند که مبلغ کالابرگ «حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد و حتی ۱۰۰درصد افزایش داشته باشد.»

رمضانعلی سنگدوینی، عضو همین کمیسیون، نیز اشاره کرد که مشکل اصلی مردم در حال حاضر گرانی است، و گفت: «کالابرگی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد با حساب گرانی‌های اخیر بعضا فقط کفاف خرید بیش از یکی از اقلام اساسی را نمی‌دهد.»

در این مورد علی‌اصغر دهسنگی، رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گرگان، یکشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت طرح‌هایی مانند کالابرگ تاثیر قابل توجهی در بهبود وضعیت زندگی کارگران نداشته است.

طرح کالابرگ الکترونیکی از سوی حکومت جمهوری اسلامی، ۱۷ دی‌ماه سال گذشته و هم‌زمان با اعتراضات سراسری اجرا شد. مقام‌های جمهوری اسلامی هدف از اجرای این طرح را تقویت قدرت خرید خانوارها اعلام کردند و در این مورد گفته شد که به جای پرداخت یارانه نقدی ثابت، اعتبار خرید کالاهای اساسی را در اختیار خانوارها قرار گیرد. بر همین اساس، برای هر فرد، ماهانه یک میلیون تومان اعتبار کالابرگ اختصاص یافت و خانوارها می‌توانند با آن کالاهای اساسی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

با این حال، این طرح نتوانسته است پاسخگوی نیازهای مردم باشد و افزایش قیمت‌ها هم باعث شده است که این مبلغ تنها کفاف خرید کالاهای اندکی را بدهد.

  • نهاد صنفی معلمان: ۹۰ درصد درآمد بخش بزرگی از مزدبگیران صرف تهیه غذا می‌شود

    نهاد صنفی معلمان: ۹۰ درصد درآمد بخش بزرگی از مزدبگیران صرف تهیه غذا می‌شود

در همین ارتباط، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شنبه ۳۰ خرداد در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه «امروز دیگر سخن گفتن از فشار معیشتی، به تنهایی گویای عمق فاجعه نیست» افزوده بود: «بر اساس برآوردهای منتشرشده از سبد معیشت خانوار، هزینه تامین حداقل نیازهای غذایی هر نفر در اردیبهشت ۱۴۰۵ به هفت میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسیده است؛ رقمی که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲۹ درصد افزایش یافته است.»

در این بیانیه تاکید شده بود: «این بدان معناست که یک خانواده سه نفره برای تامین حداقل نیازهای غذایی خود به بیش از ۲۲ میلیون تومان در ماه نیاز دارد؛ رقمی که با حقوق بسیاری از معلمان، کارگران ، بازنشستگان و پرستاران برابری می‌کند.»

در همین ارتباط، خبرگزاری ایلنا ۲۵ خرداد تاکید کرده بود که دستمزد یک روز کارگر ، پول خرید ۲۵۰گرم گوشت قرمز هم نیست.

این در شرایطی است که بر اساس برخی آمارهای منتشر شده در ایران، هزینه مسکن شامل ۵۰ تا ۷۰ درصد درآمد ماهانه کارگران و مزدبگیران است. همچنین گزارش شماری از رسانه‌ها حاکی از افزایش شدید هزینه درمان است.

در حال حاضر، پایه دستمزد (حداقل دستمزد ماهانه) کارگران مشمول قانون کار، بیش از ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است که با در نظر گرفتن مزایایی مانند بن کارگری، حق مسکن و حق تاهل، برای یک کارگر مجرد به حدود ۲۱.۸ میلیون تومان و برای کارگر متاهل به ۲۲.۳ میلیون تومان می‌رسد.

یونس نادمی، پژوهشگر اقتصادی، ۲۵ خرداد به سایت «قلمرو رفاه» گفته بود: «افزایش مبلغ کالابرگ باید بر اساس تورم خوراکی‌ها و هزینه واقعی سبد غذایی پایه انجام شود، نه بر اساس تصمیم‌های مقطعی.» او تاکید کرده بود: «اگر قیمت مواد غذایی افزایش یابد اما رقم کالابرگ ثابت بماند، این سیاست به‌تدریج از درون تهی می‌شود.»

او پیشنهاد کرد که دولت یک سازوکار خودکار برای تعدیل مبلغ کالابرگ طراحی کند؛ به‌گونه‌ای که با افزایش قیمت سبد غذایی، مبلغ کالابرگ نیز متناسب افزایش یابد،‌ و گفت حمایت باید پلکانی و هدفمند باشد تا منابع بیشتر به دهک‌های پایین و خانوارهای آسیب‌پذیر برسد.

انتخاب سردبیر

  • روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی
    تحلیل

    روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی

  • نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

    نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

  • بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

    بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

  • رییس سازمان بازرسی: بیش از ۹۴ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است

    رییس سازمان بازرسی: بیش از ۹۴ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است

  • محور مقاومت؛ اولویت اصلی رهبر سوم جمهوری اسلامی و حاشیه‌نشینی منافع ملی ایران
    تحلیل

    محور مقاومت؛ اولویت اصلی رهبر سوم جمهوری اسلامی و حاشیه‌نشینی منافع ملی ایران

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶