ونس: تفاهمنامه با جمهوری اسلامی هیچ تعهدی برای آمریکا ایجاد نمیکند
جیدی ونس، معاون رییسجمهور آمریکا در گفتوگو با سیبیان نیوز درباره تفاهمنامه واشینگتن-تهران گفت: «این تفاهمنامه به ما اجازه میدهد که بر اساس اقدامات ایران، سطح امتیازات را کم یا زیاد کنیم.»
او افزود: «در واقع هیچ تعهدی ایجاد نمیکند؛ اول از همه، حتی اگر ایران همه کارها را انجام دهد، هیچ دلار مالیاتدهندگان آمریکایی در کار نخواهد بود.»
ونس گفت: «کاری که این تفاهمنامه انجام میدهد این است که اگر ایرانیها حمایت از تروریسم را متوقف کنند، و اگر به یک رژیم بازرسی بلندمدت متعهد شوند که به ما اجازه دهد با اطمینان بگوییم هرگز دوباره به سلاح هستهای دست پیدا نخواهند کرد، آنوقت ما میتوانیم میزان تحریمها را کاهش دهیم.»
او تاکید کرد: «بخش زیادی از گزارشهای نادرست درباره این تفاهمنامه ناشی از این تصور بوده که ایران همه مزایا را دریافت میکند؛ در حالی که ایران فقط در صورتی این مزایا را به دست میآورد که واقعا به تعهداتش عمل کند.»
معاون رییسجمهور آمریکا ادامه داد: «مطمئنم که افرادی در داخل سیستم آنها هستند که دقیقا آنچه در ذهنشان میگذرد را به ما نمیگویند. این فقط ماهیت چنین مسائل و مذاکراتی است. اما به همین دلیل رئیسجمهور به ما گفته است: "به خاطر حرفهای خوب به کسی پاداش ندهید"».
روزنامه واشینگتنپست گزارش داد تفاهم تازه دونالد ترامپ، رییسجمهوری آمریکا، با جمهوری اسلامی با وجود انتقادهای تند او از برجام، در موضوعاتی مانند کاهش تحریمها، آزادسازی داراییها و کنار گذاشتن پرونده موشکی تهران، شباهتهایی با توافق هستهای دولت باراک اوباما دارد.
واشینگتنپست جمعه ۲۹ خرداد نوشت ترامپ طی سالهای گذشته بارها از رویکرد اوباما در قبال پرونده هستهای جمهوری اسلامی انتقاد کرده و برجام را «فاجعهبار»، «اساسا معیوب»، «یکطرفه»، «مسیر دستیابی ایران به سلاح هستهای» و «یکی از بدترین و احمقانهترین توافقهای تاریخ آمریکا» خوانده است.
اکنون ترامپ به تفاهمی با جمهوری اسلامی دست یافته که بهنوعی توافق مورد نظر خود او به شمار میرود.
بهنوشته واشینگتنپست، مقایسه این تفاهمنامه با برجام چندان آسان نیست، زیرا برجام توافقی جامع و با جزییات روشن بود، اما توافق ترامپ همچنان در مراحل اولیه قرار دارد و بسیاری از موضوعات کلیدی و سرنوشتساز آن هنوز مشخص نشده است.
یخیئل لایتر، سفیر اسرائیل در آمریکا، اعلام کرد که اسرائیل همچنان به آتشبس فوری در لبنان بهطور قاطع پایبند است.
لایتر افزود: «اگر حزبالله به توافق پایبند بماند و اقدامات خصمانه خود را متوقف کند، با آرامش مواجه خواهد شد».
او در شبکه ایکس نوشت که اسرائیل پیش از ظهر جمعه، تمام عملیات تهاجمی را متوقف کرد؛ ادعاهای حزبالله و جمهوری اسلامی بر خلاف این موضوع، دروغهای آشکار است.
وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد دور بعدی مذاکرات لبنان و اسرائیل در روزهای ۲۳ تا ۲۵ ژوئن در واشینگتن برگزار خواهد شد.
این اعلام پس از تماس میان مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، و جوزف عون، رییسجمهور لبنان صورت گرفت.
بر اساس بیانیه تامی پیگات، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،، روبیو همچنین «بر ضرورت خلع سلاح حزبالله تأکید کرد» و حمایت آمریکا را از «تلاشهای دولت لبنان برای ایجاد یک دولت کاملا مستقل و دارای حاکمیت کامل که با همه همسایگان خود در صلح باشد» مورد تایید مجدد قرار داد.
دونالد ترامپ در مراسم اعطای نشان افتخار در کاخ سفید
دونالد ترامپ، رییسجمهوری آمریکا، در حالی برای دومین بار از زمان بازگشت به قدرت راهی کمپ دیوید میشود که مذاکرات برنامهریزی شده میان واشینگتن و تهران در سوئیس انجام نشد و آینده گفتوگوهای مرتبط با پایان جنگ ایران و بازگشایی تنگه هرمز با ابهام روبهروست.
یک مقام کاخ سفید اعلام کرد ترامپ در جریان اقامت آخر هفته خود در کمپ دیوید، نشستهایی سیاسی و مرتبط با سیاستگذاری برگزار خواهد کرد.
اعضای خانواده او نیز به مناسبت روز پدر که یکشنبه ۳۱ خرداد است، در این سفر حضور خواهند داشت.
خبرگزاری رویترز جمعه ۲۹ خرداد نوشت این سفر در شرایطی انجام میشود که دولت ترامپ برای دستیابی به توافقی نهایی با جمهوری اسلامی تلاش میکند. توافقی که به گفته منتقدان، امتیازهای قابل توجهی در اختیار تهران قرار میدهد و با مخالفتهایی در داخل آمریکا روبهرو شده است.
گفتوگوهای برنامهریزی شده میان آمریکا و جمهوری اسلامی که قرار بود ۲۹ خرداد در سوئیس برگزار شود، پس از تشدید درگیریها در لبنان لغو شد.
این تحول ابهامهای تازهای درباره زمان از سرگیری مذاکرات ایجاد کرده است.
بهنوشته واشینگتنپست، این مذاکرات برای تضمین بازگشایی تنگه هرمز به روی کشتیرانی بینالمللی و کمک به بازگرداندن ثبات به خاورمیانه، اهمیت ویژهای دارد.
ترامپ ۲۹ خرداد بار دیگر از رویکرد خود در قبال ایران دفاع کرد و گفت تهران «از موضع ضعف» وارد مذاکرات شده است.
او در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: «ما از روی استیصال مذاکره نکردیم. این ایران بود که از روی استیصال آمد. کارشان تمام است. ما این ۶۰ روز را تا پایان پیش میبریم. هیچ پولی به آنها داده نخواهد شد؛ حتی ۱۰ سنت.»
اظهارات ترامپ در حالی مطرح شد که منتقدان توافق موقت با جمهوری اسلامی معتقدند این توافق امتیازهای بیش از حدی در اختیار تهران قرار میدهد و منافع آمریکا را به طور کامل تامین نمیکند.
از سوی دیگر، واشینگتنپست ۲۹ خرداد گزارش داد نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دولت ترامپ هشدار دادهاند که اسرائیل احتمالا اقداماتی انجام خواهد داد تا توافق نوپای تهران و واشینگتن را تضعیف کند. این نگرانی به ادامه درگیریها در لبنان و فشارهای سیاسی بر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، گره خورده است.
به گزارش این روزنامه، ارزیابیهای اطلاعاتی آمریکا نشان میدهد اسرائیل مصمم به ادامه عملیات نظامی علیه حزبالله است. هدفی در تضاد با یکی از محورهای اصلی تفاهمنامه تازه میان آمریکا و جمهوری اسلامی، یعنی پایان درگیریها در لبنان.
این ارزیابی در شرایطی مطرح شده است که تنش میان دولت نتانیاهو و مقامهای دولت ترامپ افزایش یافته است.
ترامپ آخرین بار در ماه ژوئن سال ۲۰۲۵ به کمپ دیوید سفر کرد. او در آن زمان با فرماندهان ارشد نظامی و مشاوران سیاست خارجی خود درباره اعتراضهای مرتبط با مهاجرت در کالیفرنیا، مسائل ایران و جنگ غزه گفتوگو کرد.
کمپ دیوید در کوهستانهای کاتوکتین در ایالت مریلند قرار دارد و یکی از شناختهشدهترین اقامتگاههای ریاستجمهوری آمریکا برای برگزاری نشستهای امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک است.
با این حال ترامپ برخلاف بسیاری از روسای جمهوری پیشین آمریکا کمتر از این مجموعه استفاده کرده است.
او معمولا تعطیلات آخر هفته را در املاک شخصی خود، از جمله مارالاگو در فلوریدا و باشگاه گلفش در بدمینستر نیوجرسی میگذراند.
نشست کابینهای که قرار بود ماه می در کمپ دیوید برگزار شود نیز به دلیل پیشبینی شرایط نامساعد جوی، به کاخ سفید منتقل شد.
روسای جمهوری آمریکا بارها از کمپ دیوید برای میزبانی مذاکرات حساس و رایزنیهای مهم استفاده کردهاند.
این مجموعه دولتی که حدود ۱۱۰ کیلومتر با واشینگتن فاصله دارد، بهدلیل موقعیت جدا افتاده و تدابیر امنیتی ویژه، یکی از مهمترین مکانهای تصمیمگیری غیررسمی دولت آمریکا محسوب میشود.
گابه گوتیرز، خبرنگار انبیسینیوز، در شبکه ایکس نوشت که دونالد ترامپ جمعه با اسرائیل گفتوگو کرد و از مقامات این کشور خواست با آتشبس با حزبالله موافقت کنند.
این خبرنگار اضافه کرد که ترامپ از مشخص کردن اینکه آیا مستقیما با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، صحبت کرده یا نه، خودداری کرده است.
خبرنگار انبیسی افزود که ترامپ درباره نتانیاهو گفته است: «من همیشه با بیبی رابطه خوبی داشتهام. بعضی وقتها فقط باید آرام شد و از عقل استفاده کرد.»