• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

گزارش‌ها از حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان

۶ تیر ۱۴۰۵، ۱۶:۵۳ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۲۰:۰۷ (‎+۱ گرینویچ)

برخی رسانه‌های منطقه، از جمله العربیه و الجزیره، از حمله پهپادی اسرائیل به شهرک النبطیه در جنوب لبنان خبر داده‌اند.

هنوز ارتش اسرائیل چنین گزارشی را تایید نکرده است.

ساعاتی پیش نیز خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی روز شنبه منطقه النبطیه در جنوب لبنان را هدف حمله قرار داد.

این گزارش‌ها تنها یک روز پس از آن منتشر شده که اسرائیل و لبنان با میانجی‌گری ایالات متحده یک توافق امنیتی را با هدف کاهش تنش‌ها در امتداد مرز مشترک خود، پس از ماه‌ها درگیری‌ با حزب‌الله، امضا کردند.

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

سرنوشت گروه G جام جهانی؛ بلژیک و مصر صعود کردند، ایران در انتظار
۱

سرنوشت گروه G جام جهانی؛ بلژیک و مصر صعود کردند، ایران در انتظار

۲

تبریک با عمامه رنگین کمانی: «مسابقه روز پراید مبارک مجتبی خامنه‌ای»

۳

تیم ملی فوتبال ایران از صعود به مرحله حذفی جام جهانی بازماند

۴

سرنوشت گروه L؛ انگلیس، کرواسی و غنا صعود کردند، شانس ایران کم شد

۵

شگفتی در گروه H جام جهانی؛ کیپ‌ ورد همراه با اسپانیا صعود کرد

انتخاب سردبیر

  • وال‌استریت ژورنال از تعویق مذاکرات تهران و واشینگتن در پی تشدید تنش‌ها خبر داد

    وال‌استریت ژورنال از تعویق مذاکرات تهران و واشینگتن در پی تشدید تنش‌ها خبر داد

  • رسانه وابسته به سپاه ساخت بمب اتم را «تنها چاره» جمهوری اسلامی دانست

    رسانه وابسته به سپاه ساخت بمب اتم را «تنها چاره» جمهوری اسلامی دانست

  • واکنش شهروندان به ناکامی تیم فوتبال در جام‌جهانی: «شما خیلی وقت پیش حذف شدید»
    روایت شما

    واکنش شهروندان به ناکامی تیم فوتبال در جام‌جهانی: «شما خیلی وقت پیش حذف شدید»

  • موج بازداشت‌ها در عراق؛ مقام متهم به قاچاق نفت ایران هم دستگیر شد

    موج بازداشت‌ها در عراق؛ مقام متهم به قاچاق نفت ایران هم دستگیر شد

  • حملات متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا، «توافق صلح» را در آستانه فروپاشی قرار داد

    حملات متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا، «توافق صلح» را در آستانه فروپاشی قرار داد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

وزرای خارجه جمهوری اسلامی و ونزوئلا گفت‌وگو کردند

۶ تیر ۱۴۰۵، ۱۶:۳۳ (‎+۱ گرینویچ)

کانال تلگرامی عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از گفت‌وگوی او با وزیر خارجه ونزوئلا خبر داد.

بر اساس این گزارش، عراقچی با اشاره به زلزله اخیر ونزوئلا گفت که جمهوری اسلامی «در این شرایط دشوار در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است.»

عراقچی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی را برای مشارکت در عملیات امداد و نجات اعلام کرد.

دبیرکل حزب‌الله توافق دولت لبنان و اسرائیل را «باطل» خواند و با خلع سلاح مخالف کرد

۶ تیر ۱۴۰۵، ۱۶:۲۲ (‎+۱ گرینویچ)
دبیرکل حزب‌الله توافق دولت لبنان و اسرائیل را «باطل» خواند و با خلع سلاح مخالف کرد
100%
تصاویر نعیم قاسم و مجتبی خامنه‌ای در حومه جنوبی بیروت، پنجم تیر

هم‌زمان با ادامه تنش‌ها در منطقه، نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله، با انتشار بیانیه‌ای توافق اخیر میان دولت لبنان و اسرائیل را رد کرد و آن را «تسلیم در برابر اسرائیل» خواند. دولت لبنان نیز اعلام کرد که پوسترهای خامنه‌ای و تشکر از جمهوری اسلامی از بیروت جمع‌آوری شده‌اند.

قاسم در این بیانیه که شنبه ششم تیر منتشر شد، دولت لبنان را به دادن «امتیازهای یک‌جانبه» و «تضعیف حاکمیت» این کشور متهم کرد و گفت توافق با اسرائیل «باطل و بی‌اعتبار» است.

او از بندهایی که عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان را به خلع سلاح حزب‌الله مشروط می‌کند، انتقاد کرد و افزود این مفاد عملا به حضور نظامی اسرائیل مشروعیت می‌بخشد و از «تمام خطوط قرمز» عبور کرده است.

لبنان و اسرائیل پنجم تیر با میانجی‌گری واشینگتن بر سر چارچوبی برای ادامه مذاکرات به توافق رسیدند. این چارچوب به‌عنوان نخستین گام برای دستیابی به توافق‌های بعدی و حرکت به سوی صلح توصیف شده است.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، یک مقام ارشد این کشور پس از امضای توافق گفت اسرائیل «منطقه امنیتی» خود را در خاک لبنان حفظ خواهد کرد.

او تاکید کرد این وضعیت تا روزی که حزب‌الله و سایر «سازمان‌های تروریستی» در لبنان خلع سلاح شوند و دیگر هیچ تهدیدی از خاک لبنان متوجه اسرائیل نباشد، ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز ششم تیر نوشت بر اساس توافق اخیر، اسرائیل قرار است به‌صورت مرحله‌ای از بخش‌هایی از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند و هم‌زمان، ارتش لبنان در این مناطق مستقر شود.

با این حال، نیروهای اسرائیلی تا زمان اجرای مراحل بعدی توافق مجاز خواهند بود در منطقه امنیتی گسترده‌ای باقی بمانند.

قاسم: تفاهم‌نامه تهران و واشینگتن باید مبنا قرار گیرد

دبیرکل حزب‌الله در ادامه اظهاراتش اعلام کرد این گروه نیابتی جمهوری اسلامی به «مقاومت مسلحانه» خود ادامه خواهد داد.

قاسم گفت: «ما در دشوارترین شرایط میدان نبرد را ترک نکردیم و اکنون نیز آن را ترک نخواهیم کرد.»

به گفته او، یادداشت تفاهم اخیر میان تهران و واشینگتن تمامیت ارضی لبنان را تضمین می‌کند و باید مبنای پایان دادن به درگیری‌ها قرار گیرد، نه توافقی که به‌تازگی میان اسرائیل و دولت لبنان امضا شد.

در بند نخست تفاهم‌نامه تهران و واشینگتن آمده است ایالات متحده و جمهوری اسلامی و متحدان آنها در جنگ جاری پایان فوری و دائمی عملیات نظامی در تمامی جبهه‌ها، از جمله لبنان، را اعلام می‌کنند و متعهد می‌شوند دست به اقدام نظامی علیه یکدیگر نزنند و تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان را تضمین کنند.

با این حال، مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته بارها تاکید کرده‌اند نیروهای این کشور از منطقه حائل در جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهند کرد.

100%

جمع‌آوری تصاویر علی و مجتبی خامنه‌ای

گزارش‌های رسیده از لبنان حاکی از آن است که بنرهای حاوی تصاویر علی و مجتبی خامنه‌ای از مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت جمع‌آوری شده و جای خود را به تصاویری با پرچم لبنان و شعار «نخست لبنان» داده‌اند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزیر کشور لبنان دستور داد پوسترهایی با شعار «سپاس از ایران وفادار» که تصویر علی و مجتبی خامنه‌ای بر آن‌ها نقش بسته بود، ظرف مدت دو روز برچیده شوند.

اکنون تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند که نمادهای ملی لبنان جایگزین این پوسترها شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان بر حمایت از حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی خود در منطقه، موسوم به «محور مقاومت»، تاکید می‌کنند.

علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس، ششم تیر در صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «ایران به‌تنهایی در جنگ نبوده و لبنان نیز بخشی از جنگ است. لبنان عمق استراتژیک ما است. اگر در بیروت حزب‌الله نجنگد، بدون شک با سربازان اسرائیلی باید در مرز تهران و کرمانشاه و مکان‌های دیگر مقابله کنیم.»

در سوی دیگر، اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، ضمن استقبال از توافق اخیر لبنان و اسرائیل اعلام کرد قدم بعدی در لبنان، خلع سلاح گروه‌های غیردولتی است.

پس از حملات متقابل آمریکا و جمهوری اسلامی، یک نفت‌کش در تنگه هرمز هدف قرار گرفت

۶ تیر ۱۴۰۵، ۱۵:۵۸ (‎+۱ گرینویچ)
پس از حملات متقابل آمریکا و جمهوری اسلامی، یک نفت‌کش در تنگه هرمز هدف قرار گرفت
100%

سازمان امنیت دریایی بریتانیا اعلام کرد که یک نفت‌کش، شنبه شش تیر، در تنگه هرمز در اثر اصابت یک پرتابه آسیب دید. حمله به این نفت‌کش دو روز پس از حمله سپاه پاسداران به یک کشتی باری در نزدیکی عمان و حملات متقابل آمریکا و جمهوری اسلامی رخ داده است.

به‌‌گفته سازمان امنیت دریایی بریتانیا (UKMTO)، ناخدای نفت‌کش گزارش داده که در پی این حادثه، اتاق فرمان کشتی آسیب دیده است، اما همه خدمه در سلامت هستند و تاکنون هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی گزارش نشده است.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا از کشتی‌ها خواست با احتیاط از تنگه هرمز عبور کنند و هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش دهند. این سازمان افزود که تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد.

هنوز جزییات بیشتری درباره این نفت‌کش منتشر نشده است.

مرکز مشترک اطلاعات دریایی، که از سوی ائتلافی از نیروهای دریایی مسئول حفاظت از کشتی‌رانی اداره می‌شود، نیز اعلام کرد در پی حوادث اخیر، سطح تهدید امنیتی را افزایش داده است.

هم‌زمان رسانه‌های حکومتی در ایران بدون اینکه از حمله‌ای مشخص به کشتی‌ها سخن بگویند، گزارش دادند که سپاه پاسداران به سمت کشتی‌هایی که قصد داشتند از مسیرهایی عبور کنند که مورد تایید حکومت ایران نبود، «تیرهای هشداردهنده» شلیک کرده است.

در این گزارش‌ها گفته شده که این اقدام باعث شده اکنون سایر کشتی‌ها پیش از تلاش برای عبور از تنگه، از حکومت ایران مجوز دریافت کنند.

پیش‌تر نیروی دریایی سپاه اعلام کرده بود در پاسخ به حمله هوایی آمریکا به سواحل ایران، نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، جمعه پنج تیر حمله به کشتی باری اورلی لاو با پرچم سنگاپور را «نقض احمقانه آتش‌بس» خواند سنتکام اعلام کرد در واکنش به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز، چند هدف نظامی ساحلی را هدف گرفته است.

بحرین و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حمله جدید جمهوری اسلامی به این کشور را به‌شدت محکوم و بر حق خود برای پاسخ دادن به چنین حملاتی تاکید کرده‌اند.

این درگیری‌ها شدیدترین تشدید تنش از زمان امضای توافق موقت صلح میان واشینگتن و تهران بوده است حملاتی علیه یکدیگر انجام دادند.

جمهوری اسلامی در روزهای اخیر و به‌ویژه پس از سفر مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا به امارات، بحرین و کویت و انتشار بیانیه مشترک آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس تلاش تازه‌ای را برای اعمال کنترل بر مهم‌ترین مسیر انتقال انرژی جهان آغاز کرده است؛ مسیری که طی دو هفته گذشته پس از ماه‌ها اختلال، به تدریج در حال بازگشایی بود.

از زمان برقراری آتش‌بس در ۱۹ فروردین و نیز از هنگام امضای یادداشت تفاهم بین تهران و واشینگتن، دو طرف بارها یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند و در موارد متعددی با هم درگیر شده‌اند.

جمهوری اسلامی از جمله آمریکا را متهم کرده که به توافق موقت پایبند نبوده و از جمله نتوانسته آتش‌بسی را که وعده داده بود در لبنان حفظ کند.

علاوه بر تلاش جمهوری اسلامی برای حمایت از حزب‌الله، تاکید بر کنترل تنگه هرمز و گرفتن عوارض از شناورها، چشم‌انداز مذاکرات را مبهم‌تر کرده است.

جمهوری اسلامی هشدار داده که ممکن است در پی حمله آمریکا به اهدافی در جزیره سیریک در شامگاه جمعه، ممکن است مذاکرات فنی با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا و مهم‌ترین حامی مذاکره و توافق با جمهوری اسلامی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت آمریکا به توافق آتش‌بس پایبند بوده و اگر درگیری‌ها از سرگرفته شود، جمهوری اسلامی مسئول آن خواهد بود.

او نوشت: «ایران توافق آتش‌بس را امضا کرده است. ما به آن احترام گذاشته‌ایم. اگر درباره نحوه اجرای تفاهم‌نامه اختلاف‌نظر دارند، می‌توانند تلفن را بردارند و تماس بگیرند. اما خشونت، با خشونت پاسخ داده خواهد شد.»

محکومیت گسترده حمله جمهوری اسلامی به بحرین؛ کشورهای عربی بر حمایت از منامه تاکید کردند

۶ تیر ۱۴۰۵، ۱۵:۴۸ (‎+۱ گرینویچ)

شماری از کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس حمله پهپادی اخیر جمهوری اسلامی به خاک بحرین را به‌شدت محکوم کردند و آن را نقض حاکمیت بحرین، تهدیدی علیه امنیت منطقه و مغایر با حقوق بین‌الملل دانستند.

وزارت امور خارجه بحرین شنبه ششم تیر ضمن محکوم کردن این حمله هشدار داد اقدام جمهوری اسلامی نقض حاکمیت و تهدیدی علیه امنیت شهروندان و ساکنان بحرین است.

این وزارتخانه افزود منامه «حق کامل و مشروع» دفاع از خود را مطابق حقوق بین‌الملل محفوظ می‌داند.

وزارت امور خارجه بحرین همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست عامل این حمله را پاسخگو کند.

بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای، با منامه ابراز همبستگی کرد و افزود چنین حملاتی تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری مجدد ثبات در منطقه را به چالش می‌کشد.

وزارت‌ امور خارجه کشورهای مصر، اردن و امارات متحده عربی هم در بیانیه‌هایی جداگانه حمله پهپادی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

این کشورها با تاکید بر حمایت کامل خود از منامه، اقدام حکومت ایران را نقض آشکار حاکمیت بحرین، تهدیدی علیه امنیت و ثبات آن، و مغایر با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل خواندند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید

محکومیت گسترده حمله جمهوری اسلامی به بحرین؛ کشورهای عربی بر حمایت از منامه تاکید کردند

۶ تیر ۱۴۰۵، ۱۵:۲۳ (‎+۱ گرینویچ)
محکومیت گسترده حمله جمهوری اسلامی به بحرین؛ کشورهای عربی بر حمایت از منامه تاکید کردند
100%

شماری از کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس حمله پهپادی اخیر جمهوری اسلامی به خاک بحرین را به‌شدت محکوم کردند و آن را نقض حاکمیت بحرین، تهدیدی علیه امنیت منطقه و مغایر با حقوق بین‌الملل دانستند.

وزارت امور خارجه بحرین شنبه ششم تیر ضمن محکوم کردن این حمله هشدار داد اقدام جمهوری اسلامی نقض حاکمیت و تهدیدی علیه امنیت شهروندان و ساکنان بحرین است.

این وزارتخانه افزود منامه «حق کامل و مشروع» دفاع از خود را مطابق حقوق بین‌الملل محفوظ می‌داند.

وزارت امور خارجه بحرین همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست عامل این حمله را پاسخگو کند.

بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای، با منامه ابراز همبستگی کرد و افزود چنین حملاتی تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری مجدد ثبات در منطقه را به چالش می‌کشد.

وزارت‌ امور خارجه کشورهای مصر، اردن و امارات متحده عربی هم در بیانیه‌هایی جداگانه حمله پهپادی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

این کشورها با تاکید بر حمایت کامل خود از منامه، اقدام حکومت ایران را نقض آشکار حاکمیت بحرین، تهدیدی علیه امنیت و ثبات آن، و مغایر با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل خواندند.

  • آمریکا: اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل نکند به‌سادگی فشارها را دوباره اعمال می‌کنیم

    آمریکا: اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل نکند به‌سادگی فشارها را دوباره اعمال می‌کنیم

آمریکا و حکومت ایران ۲۵ خرداد از دستیابی به تفاهمی برای پایان جنگ خبر دادند. این یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد به امضای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده و مسعود پزشکیان، رییس دولت جمهوری اسلامی، رسید.

با این حال، حمله اخیر جمهوری اسلامی به یک کشتی تجاری در منطقه، بار دیگر به تشدید تنش‌ها انجامیده و به تردیدها درباره پایداری توافق اخیر دامن زده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، بامداد ششم تیر اعلام کرد در واکنش به این حمله، انبارهای ذخیره موشک و پهپاد و همچنین سایت‌های راداری حکومت ایران را هدف قرار داده است.

در سوی دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد در پاسخ به حمله هوایی ایالات متحده به سواحل ایران، به نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه حمله کرده است.

واکنش شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه‌ای حمله پهپادی جمهوری اسلامی به بحرین را به‌شدت محکوم کرد.

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل این شورا، گفت این حمله روند تلاش‌ها برای تقویت امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

او بر حمایت کامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از بحرین و امنیت و ثبات آن تاکید کرد.

وزارت امور خارجه کویت نیز با انتشار بیانیه‌ای، حمله به بحرین را محکوم و اعلام کرد ادامه چنین اقداماتی، هم‌زمان با تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها، صلح و ثبات خاورمیانه را با خطر مواجه می‌کند.

وزارت خارجه قطر هم حمله «غیرموجه» حکومت ایران را «نقض آشکار حاکمیت بحرین و تخطی فاحش از قواعد حقوق بین‌الملل» دانست و خواستار ادامه مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی، کاهش تنش‌ها و بهره‌گیری از دستاوردهای حاصل‌شده در چارچوب یادداشت تفاهم شد.

  • آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس: صلح پایدار مشروط به مقابله با تهدیدهای تهران است

    آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس: صلح پایدار مشروط به مقابله با تهدیدهای تهران است

در مقابل، محسن رضایی، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، ششم تیر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، واشینگتن را به نقض توافق اخیر متهم کرد.

او تهدید کرد: «پاسخ نقض هر بند از تفاهم‌نامه، سریع و کوبنده خواهد بود.»

ائتلاف «ایمپکت ایران» ششم تیر در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست مساله حقوق بشر را هم‌زمان با مذاکرات امنیتی و هسته‌ای با جمهوری اسلامی، در دستور کار قرار دهند.

این ائتلاف شامل سازمان‌هایی از جمله پن آمریکا، مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند، کانون مدافعان حقوق بشر و سازمان حقوق بشر ایران است.