عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به وبسایت العربیالجدید گفت اگر دولت بشار اسد از تهران درخواست کند، ایران اعزام نیرو به این کشور را بررسی خواهد کرد.
او گفت: «جمهوری اسلامی نه فرماندهی گروههای مقاومت در کشورهای عربی را بر عهده دارد و نه روابط تشکیلاتی با آنها دارد، بلکه از آرمان آنها، حمایت و در صورت نیاز، کمک میکند.»
عراقچی از قصد خود برای سفر به روسیه به منظور گفتوگو درباره اوضاع سوریه خبر داد و افزود: «ما تدارکات زیادی برای آرام کردن اوضاع در سوریه و ایجاد فرصتی برای ارائه ابتکار عمل و ایجاد راهحل دائمی داریم.»
او درباره پرونده از سرگیری روابط دمشق و آنکارا تاکید کرد: «شرط دولت سوریه برای خروج نیروهای ترکیه از خاک این کشور به عنوان پیششرط دیدار بشار اسد و اردوغان، منطقی است.»
وزیر خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر به موضوع حمایت ترکیه از برخی گروههای مسلح مخالف دولت اسد اشاره کرد و گفت گسترش فعالیت «گروههای تروریستی» در سوریه ممکن است بیشتر از ایران به کشورهای همسایه سوریه مانند عراق، اردن و ترکیه آسیب برساند.
عراقچی افزود: «ما همیشه به دنبال مشورت و گفتوگو با ترکیه درباره اختلافات میان خود هستیم.»
او دوشنبه نیز در نشست خبری مشترک با همتای ترکیهای خود از اختلافنظر میان تهران و آنکارا در موضوع درگیریهای سوریه خبر داده بود.






منابع آگاه خبر دادند پس از دهها عملیات نظامی ارتش اسرائیل در خاک لبنان، مقامات ارشد این کشور از آمریکا و فرانسه خواستهاند تا اسرائیل را به رعایت آتشبس ترغیب کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات عالیرتبه لبنانی از جمله نجیب میقاتی، نخستوزیر دولت موقت و نبیه بری، رییس پارلمان لبنان و متحد نزدیک گروه حزبالله، از واشینگتن و پاریس خواستهاند تا برای رعایت آتشبس لبنان رایزنی و تلاش کنند.
همزمان اسرائیل کاتز، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان بازدید از مرزهای شمالی این کشور گفت: «اگر آتشبس از بین برود، دیگر برای کشور لبنان معافیتی وجود نخواهد داشت. اگر تا به حال لبنان و حزبالله را جدا کردهایم، دیگر اینگونه نخواهد بود.»
آتشبس شکننده
آتشبس میان اسرائیل و لبنان که با میانجیگری آمریکا از ششم آذر اجرایی شده است، با حملات مرگبار اسرائیل به جنوب لبنان و شلیک موشکهای حزبالله به پایگاه نظامی اسرائیل در وضعیت شکنندهای قرار دارد.
ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه، دوشنبه با گیدئون سار، همتای اسرائیلی خود گفت وگو کرد و گفت که هر دو طرف باید به آتشبس پایبند باشند.
این آتشبس، اسرائیل را از انجام عملیات نظامی تهاجمی در لبنان منع و بیروت را موظف میکند تا از حملات گروههای مسلح، از جمله حزبالله، به اسرائیل جلوگیری کند.
در این توافق، به نیروهای اسرائیلی برای عقبنشینی از جنوب لبنان ۶۰ روز مهلت داده شده است.
مقامات لبنانی در گفتوگو با کاخ سفید و ریاستجمهوری فرانسه نگرانیهای خود را درباره نقض آتشبس ابراز کردند.
نبیه بری خواستار اقدام فوری برای توقف نقضهای اسرائیل شد و اعلام کرد لبنان تاکنون حداقل ۵۴ مورد نقض آتشبس از سوی اسرائیل را ثبت کرده است.
مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد آتشبس «در حال اجرا» است اما انتظار نقضهایی را داشته است.
فرانسه نیز قرار است ژنرال گیوم پونشین، نماینده خود را برای نظارت بر آتشبس به لبنان بفرستد.
نخستین نشست کمیته نظارت بر آتشبس که به ریاست آمریکا فعالیت خواهد کرد، پنجشنبه برگزار خواهد شد.
دولت اسرائیل ادامه فعالیتهای نظامی در لبنان را با هدف اجرای آتشبس توصیف کرده و آن را ناقض تعهدات خود در این آتشبس ندانسته است.
طبق گزارش وزارت بهداشت لبنان، در حملات دوشنبه اسرائیل به این کشور ۱۲ نفر کشته شدند.
این مرگبارترین روز از زمان اجرای آتشبس بوده است.
حمله به مرکز غزه
ارتش اسرائیل سهشنبه اعلام کرد در یک سری از حملات اخیر خود در بخش مرکزی نوار غزه، شماری از اعضای حماس را که در حمله هفتم اکتبر دست داشتند، کشته است.
در تحولی دیگر وبسایت العربی الجدید از امضای یک سند میان تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس خبر داد و نوشت که بر اساس این سند، کمیتهای مشترک برای اداره نوار غزه پس از جنگ تشکیل خواهد شد.
دونالد ترامپ دوشنبه گفته بود اگر تا پیش از مراسم تحلیف ریاستجمهوری او در روز اول بهمن گروگانها در غزه آزاد نشوند، خاورمیانه هزینه بسیار هنگفتی خواهد پرداخت و مسئولان این جنایات ضد بشری، «با شدیدترین مجازاتها» مواجه خواهند شد.
گمان میرود ۱۰۱ گروگان اسرائیلی همچنان نزد حماس باشند و اسرائیل بر اساس برآوردها امیدوار است دستکم نیمی از آنها زنده باشند.
اسرائیل در واکنش به حمله سال گذشته حماس به جنوب غزه، به این منطقه حمله هوایی و زمینی کرد که به گفته وزارت بهداشت نوار غزه، این حملات تاکنون بیش از ۴۴ هزار کشته بر جای گذاشته است.
علیاکبر ولایتی، مشاور امور بینالملل علی خامنهای، با اشاره به موضع ترکیه در زمینه تنشها در سوریه گفت آنکارا «ابزار دست آمریکا و اسرائیل» شده است.
او به خبرگزاری تسنیم گفت: «امید داشتیم در دوره هاکان فیدان در وزارت خارجه، برخی اشکالات سیاست خارجی ترکیه برطرف شود اما گمان نمیکردیم ترکیه در چالهای بیفتد که آمریکا و اسرائیل برایش کندهاند.»
ولایتی با اشاره به حملات نیروهای مسلح مخالف بشار اسد گفت: «آمریکا، اسرائیلیها و کشورهای منطقه از عرب و غیر عرب باید بدانند که جمهوری اسلامی تا آخر از حکومت سوریه حمایت خواهد کرد.»
مشاور رهبر جمهوری اسلمی گفت امروز سوریه بیش از سال ۲۰۱۱ و زمان شروع جنگ این کشور حامی دارد.
ولایتی گفت غیر از جمهوری اسلامی، کشورها و گروههایی مانند روسیه، حزبالله، حشد شعبی، حوثیها و فلسطینیان همگی به شکلی متحد از «تمامیت ارضی سوریه و حکومت کنونی» حمایت میکنند.
ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، سهشنبه خبر داد این کشور در حال همکاری با ترکیه و دیگر شرکای منطقهای برای یافتن راهحلهایی به منظور پایان دادن به درگیریها در سوریه است.
او به گزارشهای منتشر شده مبنی بر قصد جمهوری اسلامی، روسیه و ترکیه برای دیداری در روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر واکنش نشان داد که قرار است در چارچوب فرآیند آستانه و برای بررسی تحولات سوریه در حاشیه دوحه فروم در قطر برگزار شود.
الانصاری گفت از چنین برنامهای آگاهی ندارد، اما قطر همیشه آماده است تا به هر گفتوگویی در زمینه پایان تنشها بپیوندد.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از فعالیتهای یک شبکه پیچیده قاچاق نفت کوره در عراق خبر داد. درآمد قاچاق این شبکه که به سود حکومت ایران و گروههای نیابتی آن فعالیت میکند، از زمان آغاز نخستوزیری محمد شیاع السودانی در سال ۲۰۲۲، بین یک تا سه میلیارد دلار در سال برآورد میشود.
بر اساس گزارش رویترز، شبکهای از شرکتها، گروهها و افراد در عراق، ایران و کشورهای خلیج فارس در عملیات قاچاقی دست دارند که نفت کوره عراق را با استفاده از سیاستهای دولت این کشور با قیمتهای یارانهای به کارخانههای آسفالت در این کشور میفروشند.
طبق گفته دو منبع آگاه به رویترز، هر ماه بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن نفت کوره سنگین، شامل نفت کوره با گوگرد بالا (معادل ۳/۴ تا پنج میلیون بشکه نفت)، از این کارخانهها منحرف شده و عمدتا به آسیا صادر میشود.
ابعاد این شبکه قاچاق و مشارکت نهادهای مختلف عراقی در این تجارت غیرقانونی تاکنون گزارش نشده بود و مقامات در بغداد و تهران، تاکنون حاضر به اظهارنظر درباره این موضوع نشدهاند.
مسیرهای خروج نفت از عراق
بر پایه گزارش رویترز، این شبکه از دو روش برای خروج نفت کوره از عراق استفاده میکند.
یکی از این روشها شامل ترکیب نفت کوره با محصولات مشابه از ایران و عرضه آن به عنوان محصول کاملا عراقی است.
این روش به جمهوری اسلامی کمک میکند تا تحریمهای آمریکا بر صادرات انرژی را دور بزند.
نفت کوره ایران به دلیل تحریمها معمولا با تخفیف فروخته میشود اما زمانی که بهعنوان محصول عراقی عرضه شود، با قیمت بالاتری به فروش میرسد.
مقامات عراقی و آمریکایی پیشتر گفتهاند تهران از عراق برای دسترسی به ارز خارجی از طریق صادرات و دور زدن تحریمهای آمریکا با استفاده از سیستم بانکی این کشور بهره میبرد.
روش دوم قاچاق نفت کوره عراق شامل صادرات محصولات با استفاده از اسناد جعلی برای مخفی کردن منشا آن است. این روش به نفع گروههای مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق است که کنترل این مسیر قاچاق را در دست دارند.
منابع آگاه با توجه به حجم و قیمتهای نسبی معاملات، تخمین زدهاند که درآمد حاصل از این دو مسیر قاچاق سالانه بین یک تا بیش از سه میلیارد دلار است.
نقش شبهنظامیان شیعه
بر اساس گزارش رویترز، اصلیترین بازیگر در این عملیات قاچاق، گروه شیعه عراقی عصائب اهلالحق است.
این گروه که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت میشود، یکی از حامیان اصلی السودانی و عضوی کلیدی از بلوکی است که او را برای مقام نخستوزیری معرفی کرد.
عصائب اهلالحق از سال ۲۰۱۸ به ساختار امنیتی عراق پیوسته و اکنون ۱۶ نماینده در پارلمان داشته است.
رهبر این گروه، قیس الخزعلی است که در سال ۲۰۱۹ به دلیل نقض حقوق بشر از جمله با سرکوب اعتراضات در عراق و دست داشتن در کشتار پنج سرباز آمریکایی در سال ۲۰۰۷ تحریم شد.
او این تحریمها را به تمسخر گرفت و در ویدیویی گفت که «از تاخیر واشینگتن در اعمال این تحریمها ناراحت شده» است.
ترکیب سوختها در شبکه قاچاق نفت کوره عراق عمدتا از سوی مهندسان این کشور انجام میشود و این فرایند، معمولا طی انتقال از کشتی به کشتی صورت میگیرد.
سوخت نهایی عمدتا به دست مشتریانی در آسیا میرسد.
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به پیشروی نیروهای مسلح مخالف بشار اسد، به وبسایت اصلاحاتنیوز گفت: «اینطور نیست که ارتش سوریه آنقدر بیخاصیت باشد و نتواند کاری انجام دهد.»
او گفت نیروهای ارتش سوریه فقط نیاز به برنامهریزی دارند چراکه این روزها «غافلگیر شدهاند».
کوثری در ادامه افزود: «انشاءالله هرچه سریعتر خودشان را پیدا خواهند کرد.»