اختصاصی: تحلیل تصاویر ماهواره‌ای حمله اسرائیل به بخش مهم پدافند اس-۳۰۰ پایگاه اصفهان را تایید می‌کند

خلاصه

  • اسپکتیتور: اسرائیل هم‌زمان با ایران، به جنوب بغداد حمله کرد و در عملیاتی مجزا، مواضع ارتش سوریه در مرز با اسرائیل را هدف گرفت
  • یک پایگاه زرهی حشد الشعبی عراق، گروه وابسته به جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه با پنج موشک هدف حمله قرار گرفت
  • نیویورک تایمز: بخش مهمی از پدافند اس-۳۰۰ پایگاه شکاری اصفهان با حمله اسرائیل منهدم یا دچار آسیب شده است
  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۲.۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۲

    تصاویر ماهواره‌ای حمله اسرائیل به بخش مهم پدافند اس-۳۰۰ پایگاه اصفهان را تایید می‌کند

    تحلیل تصاویر ماهواره‌ای که به ایران‌اینترنشنال رسیده گزارش‌های رسانه‌ای را مبنی بر اینکه در حمله جمعه اسرائیل، بخش مرکزی سیستم پدافندی اس-۳۰۰ پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان هدف قرار گرفته، تایید می‌کند.

  • یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۲.۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۵

    اینتلی‌تایمز: در حمله اسرائیل رادار سامانه اس-۳۰۰ پایگاه هوایی شکاری اصفهان منهدم شد

    وب‌لاگ اینتلی‌تایمز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای تایید کرد که رادار سامانه پدافند هوایی «اس-۳۰۰» در پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان در پی حمله اسرائیل منهدم شده است.

    ماموریت این پدافند، شناسایی و نابودی تهدیدات هوایی در نزدیکی سایت اتمی نطنز است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۴

    وزیر دفاع فرانسه: در رهگیری حملات ایران شرکت کردیم اما با آن‌ها در جنگ نیستیم

    سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، در مصاحبه با روزنامه پاریزین، با اشاره به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه گفت که این کشور طرفدار کاهش تنش است و «هر کاری» را برای جلوگیری از تشدید تنش انجام داده است.

    او جمهوری اسلامی را «یک چالش امنیتی» نه فقط برای اسرائیل و منطقه، بلکه برای اروپا خواند و گفت: «اتباع فرانسوی همچنان به عنوان گروگان در ایران زندانی‌اند. ایران همچنین برنامه اتمی‌اش را گسترش می‌دهد و به روسیه در جنگ در اوکراین کمک می‌کند.»

    لکورنو با اشاره به مشارکت ارتش فرانسه در رهگیری حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت: «ایران با حمله مستقیم به خاک اسرائیل، یک گام به جلو برداشت. اگرچه این حمله به لطف ارتش فرانسه خنثی شد اما ما در جنگ با ایران نیستیم و واضح است که نیروهای مسلح ما در کنترل تشدید تنش مشارکت دارند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۲

    مجلس نمایندگان آمریکا کمک به اسرائیل و اوکراین را تصویب کرد

    مجلس نمایندگان آمریکا با حمایت گسترده نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، بسته قانونی ۹۵ میلیارد دلاری ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

    اعضای مجلس نمایندگان آمریکا شنبه اول اردیبهشت این لوایح را تصویب کردند و انتظار می‌رود سنا هفته آینده این مصوبه را تصویب کند و آن را برای امضای جو بایدن به کاخ سفید بفرستد.

    این بسته‌ها شامل ارائه ۶۰.۸۴ میلیارد دلار به اوکراین، ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل و کمک‌های بشردوستانه به غزه و همچنین ۸.۱۲ میلیارد دلار به تایوان می‌شوند.

    ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به این خبر، در صفحه ایکس خود از مجلس نمایندگان آمریکا تشکر کرد و گفت این تصمیم تاریخ را در مسیر درست خود نگه می‌دارد.

    همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با قدردانی از تصویب این کمک‌ها، در رسانه‌ اجتماعی ایکس این اقدام را نشان دادن حمایت محکم دوحزبی از اسرائیل و دفاع از تمدن غرب توصیف کرد.



    یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز این اقدام را «پیامی محکم» برای دشمنان این کشور عنوان کرد.

    از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به تصویب این کمک‌ها از سوی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که این تصمیم باعث ویرانی بیشتر اوکراین و کشته شدن افراد بیشتری خواهد شد.

    مایک جانسون، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، روز شنبه اول اردیبهشت در ساختمان کنگره با اعضای رسانه‌ها صحبت کرد.
  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳

    تحلیلگر دفاعی اسرائیلی: حمله اسرائیل به اصفهان مانند کارت زرد به جمهوری اسلامی است

    یک تحلیلگر اطلاعاتی و دفاعی اسرائیلی در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی تلگراف تایید کرد که حمله اسرائیل به پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان در بامداد جمعه، باعث انهدام بخش مهمی از پدافند هوایی «اس-۳۰۰» شده است.

    روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده بود که حمله اسرائیل به بخش راداری (flap-lid) پدافند هوایی «اس-۳۰۰» آسیب رسانده است.

    رونن سولومون، تحلیلگر اطلاعاتی و دفاعی اسرائیلی، با تایید گزارش نیویورک‌تایمز گفت: «تصاویر ماهواره‌ای روز شنبه نشان می‌دهد که رادار سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ ایران منهدم شده است.»

    رادار «۳۰ان‌۶ای» یکی از دو رادار رهگیری و هدایت موشکی‌ای بود که از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم هسته‌ای نطنز محافظت می‌کرد.

    سولمون افزود: «این اقدام [اسرائیل] مانند یک کارت زرد در فوتبال است که قبل از کارت قرمز به عنوان یک ضربه کامل برای نابودی آن‌ها [جمهوری اسلامی]، داده شده است.»

    بر اساس گزارش‌ها، به نظر می‌رسد حمله اسرائیل به ایران یک حمله دقیق بوده است که بخش مهمی از سیستم دفاع هوایی ساخت روسیه را در نزدیکی پایگاه هوایی هشتم شکاری در اصفهان از بین برده است.

    روسیه در سال ۲۰۱۶ باتری دفاع هوایی را به جمهوری اسلامی داده بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰

    خبر فوری
    حمله پهپادی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به پایگاه آمریکا در سوریه

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه از حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به پایگاه آمریکا در میدان گازی کونیکو در دیرالزور خبر داد.

    بر اساس این گزارش، پدافند هوایی نیروهای آمریکایی این پهپاد را رهگیری کرد.

    شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی از ۲۷ مهرماه سال گذشته تاکنون، ۱۲۵ بار پایگاه‌های آمریکایی در سوریه را هدف قرار دادند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۴

    اسرائیل با افزایش تنش با ایران، از آمریکا مهمات بیشتری می‌خواهد

    در حالی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بحبوحه جنگ غزه و افزایش تنش‌ها با جمهوری اسلامی، به دنبال تکمیل ذخایر تسلیحات نظامی خود است، بلومبرگ به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که این کشور از آمریکا مهمات تانک و خودروهای نظامی بیشتری درخواست کرده است.

    مقام‌های آمریکایی گفتند که این درخواست به تازگی دریافت شده است و دولت هنوز ارزیابی رسمی آن را آغاز نکرده است.

    روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده بود که دولت آمریکا در حال بررسی درخواست یک‌میلیارد دلاری اسرائیل برای خرید مهمات تانک، خودروها و گلوله‌های خمپاره ۱۲۰ میلی‌متری است.

    به‌نظر می‌رسد چنین درخواستی بار دیگر دولت بایدن را در موقعیتی حساس قرار خواهد داد.

    پس از اینکه شبه‌نظامیان حماس در هفتم اکتبر به اسرائیل حمله کردند و به کشتار حدود هزار و ۳۰۰ نفر دست زدند و حدود ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند، جو بایدن، گفت حمایت کشورش از اسرائیل «آهنین» است.

    در عین حال، او به دلیل ناتوانی در کاهش شدت حمله متقابل اسرائیل در غزه که دست‌کم ۳۰ هزار نفر کشته داده، مورد انتقاد قرار گرفته است.




  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰

    خبر فوری
    لایحه «قانون مهسا» در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا تصویب شد

    مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه «قانون صلح از طریق قدرت در قرن بیست‌ویکم» را که شامل چندین لایحه تحریمی علیه جمهوری اسلامی از جمله «قانون مهسا» می‌شود را با ۳۶۰ رای موافق و ۵۸ رای مخالف تصویب کرد.

    لایحه «قانون مهسا» در صورت تصویب در مجلس سنا، دولت آمریکا را ملزم می‌کند علی خامنه‌ای و ابراهیم رییسی را به خاطر نقض حقوق بشر تحریم کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۸

    فایننشال‌تایمز: اسرائیل در حمله به ایران احتمالا از موشک «اسپارو» استفاده کرده است

    تصویر لاشه موشک‌های سقوط‌ کرده در خاک عراق برای تحلیل‌گران نظامی روشن کرد که چگونه جت‌های اسرائیلی توانسته‌اند از فاصله‌ای دور، به پایگاه هشتم شکاری اصفهان حمله کنند.

    صبح روز جمعه ۳۱ فرودین شواهد بیشتری از عملیات اسرائیل در خاک ایران به دست آمد؛ زمانی که شبه‌نظامیان عراقی از بخش‌های جدا‌‌شونده موشک‌های اسرائیلی عکس‌برداری و در رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند این تصاویر «شواهد شکست بزرگ حمله صهیونیست‌ها» هستند.

    فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت این عکس‌ها به خوبی ابعاد و جزییات ضدحمله تلافی‌جویانه اسرائیل را علیه جمهوری اسلامی نشان می‌دهند.

    تحلیل‌گران نظامی و اوپن سورس اینتلیجنس (OSINT) با بررسی این تصاویر گفتند اسرائیل احتمالا برای پاسخ به حمله جمهوری اسلامی، از موشک بالستیک هواپایه «اسپارو» استفاده کرده است تا به حکومت ایران نشان دهد می‌تواند با موفقیت، از راه دور به اهدافی در داخل خاک این کشور حمله کند.

    متن کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۹

    دختر ۷ ساله‌ای که در حمله جمهوری اسلامی به شدت زخمی شده بود، به‌طور طبیعی نفس می‌کشد

    مرکز پزشکی سوروکا در بئرشبع از بهبود وضعیت دختر هفت ساله‌ای که روز ۲۵ فروردین بر اثر اصابت ترکش در جریان حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل، مجروح شده بود، خبر داد.

    به گفته مقام‌های بیمارستان، امینه الحسونی، دختر هفت ساله، اهل یکی از شهرهای بادیه‌نشین در نزدیکی آراد، اکنون می‌تواند بدون نیاز به دستگاه نفس بکشد.

    پدر امینه گفته بود که دخترش بر اثر اصابت ترکش به سر به شدت آسیب دیده است. مصدومیت این کودک در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی گفتند به هیچ هدف غیرنظامی‌ای حمله نکردند.

    بقایای موشک جمهوری اسلامی که به گفته مقام‌های اسرائیلی ترکش آن پس از رهگیری منجر به زخمی شدن یک دختر هفت ساله شد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۱

    رسانه‌های جهان از تلاش امیرعبداللهیان برای کم‌اهمیت جلوه دادن حمله اسرائیل به اصفهان گفتند

    شماری از رسانه‌های مطرح جهان به بازنشر سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره حمله بامداد جمعه اسرائیل به اصفهان پرداختند.

    امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا، گفت حمله اسرائیل به اصفهان در واقع پرواز چند ریزپرنده و «در حد اسباب‌بازی‌ کودکان» بود.

    او با تاکید بر اینکه هنوز برای جمهوری اسلامی ارتباط این حمله با اسرائیل اثبات نشده است، گفت این ریزپرنده‌ها برای «فیلمبرداری و تجسس» از داخل اصفهان به پرواز درآمده بودند.

    رسانه‌هایی چون مانند بلومبرگ، فاکس‌نیوز، واشینگتن‌پست و رویترز با اشاره به سخنان امیرعبداللهیان نوشتند که او می‌کوشد حمله اسرائیل به اصفهان را «کم‌اهمیت» جلوه دهد.

    به گفته رسانه‌ها، این سخنان امیرعبداللهیان نشان می‌دهد اسرائیل و جمهوری اسلامی پس از هفته‌ها تنش، تصمیم گرفته‌اند از ورود به یک درگیری تمام‌عیار عقب‌نشینی کنند و به درخواست جامعه بین‌المللی در این زمینه گوش فرا دهند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵

    العربیه: بایدن از پنتاگون و سازمان‌های امنیتی خواست درباره حمله اسرائیل به ایران سکوت کنند

    العربیه به نقل از منابعی خبر داد دولت جو بایدن از پنتاگون، وزارت امور خارجه و سازمان‌های امنیتی آمریکا خواسته است در مورد حمله به اصفهان سکوت کنند.

    این درخواست سکوت، با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه، به ویژه از سوی جمهوری اسلامی مطرح شده است.

    به گفته العربیه، با وجود این تاکید، مقام‌های آمریکایی در مصاحبه‌هایشان نگرانی خود را از تغییر سطح روابط جمهوری اسلامی و اسرائیل بیان کرده‌اند، چرا که اکنون تابوی حملات مستقیم میان جمهوری اسلامی و اسرائیل شکسته شده است.

    اگر دور جدیدی از درگیری بین طرفین در کار باشد، ممکن است ایران و اسرائیل دست خود را برای تشدید تنش‌ها و شلیک مستقیم به یکدیگر بازتر ببینند.

    العربیه خاطرنشان کرد آمریکا قادر به جلوگیری از حمله انتقام‌جویانه بنیامین نتانیاهو به ایران نبود اما تلاش کرد سطح آن را با تاکید بر حداقلی بودن تلفات، در حد ارسال «پیام و سیگنال» به جمهوری اسلامی کاهش دهد.

    پیامی که اسرائیل با حمله بامداد جمعه به اصفهان برای جمهوری اسلامی فرستاد، به‌طور آشکار بر این تاکید داشت که این کشور اگر بخواهد، می‌تواند به سایت‌های هسته‌ای کلیدی ایران دسترسی پیدا کند.

    هواپیماهای اف-۳۵ اسرائیل
  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵

    اسپکتیتور: اسرائیل روز جمعه علاوه بر ایران به عراق و سوریه نیز حمله کرد

    وب‌سایت اسپکتیتور در گزارشی نوشت حمله اسرائیل به اصفهان، مهم‌ترین بخش از مجموعه حملات این کشور در روز جمعه بود.

    به گفته این رسانه، اسرائیل هم‌زمان با ایران، حمله‌ای به جنوب بغداد، ‌پایتخت عراق انجام داد و در عملیاتی مجزا، مواضع ارتش سوریه در امتداد مرز آن با اسرائیل را هدف گرفت.

    اسپکتیتور تاکید کرد حمله به سوریه از سوی اسرائیل امری عادی‌ست اما هدف قرار دادن مواضعی در عراق و ایران نشان‌دهنده تشدید قابل توجه تنش‌ها در منطقه است.

    اسرائیل پیش از این سایت‌های جمهوری اسلامی را در داخل خاک ایران هدف قرار داده بود، اما حمله بامداد جمعه در واقع پاسخی آشکار به حمله موشکی و پهپادی اخیر ایران به اسرائیل است.

    اسپکتیتور نوشت اسرائیل قصد داشت به جمهوری اسلامی نشان دهد تل‌آویو از مزیتی زمینی برخوردار است که ایران نمی‌تواند آن را به چالش بکشد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۳

    امیرعبداللهیان: به جامعه جهانی و آمریکا گفتیم جمهوری اسلامی در پی گسترش جنگ نیست

    وزرای خارجه ایران و آفریقای جنوبی به صورت تلفنی درباره موضوعات منطقه و حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت‌و‌گو کردند.

    حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو تاکید کرد: «پس از این عملیات به جامعه بین‌المللی و از جمله آمریکا اعلام کردیم که ایران در پی گسترش جنگ نیست.»

    او گفت اگر اسرائیل دوباره اقدامی علیه جمهوری اسلامی انجام دهد، «قویا» به آن پاسخ خواهند داد.

    اسرائیل بامداد جمعه به اهدافی در اصفهان حمله کرد که بر اساس گزارش رسانه‌هایی چون نیویورک‌تایمز، موجب تخریب پدافند هوایی اس-۳۰۰ پایگاه هشتم شکاری شد.

    ارتش و دولت اسرائیل مسئولیت این حمله را به‌طور رسمی بر عهده نگرفته‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی آشکارا از نسبت دادن این حملات به اسرائیل اجتناب کرده‌اند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۹

    کدام کشور به پایگاه زرهی حشد الشعبی در بابل عراق حمله کرده است؟

    تروسکه صادقی، روزنامه‌نگار درباره حمله به پایگاه زرهی حشد الشعبی در بابل عراق گفت که ارتش و حشدالشعبی عراق درباره ارایه جزییات این حمله دچار سردرگمی هستند.

    نیروهای حشد الشعبی عراق روز شنبه تایید کردند که انفجار در پایگاه نظامی این گروه شبه‌نظامی در نتیجه حمله بوده است.

    همزمان مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق وابسته به وزارت دفاع این کشور روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای درباره انفجار در یک مقر فرماندهی حشد الشعبی توضیح داد و نوشت در زمان انفجار در پایگاه حشد الشعبی و قبل و بعد از آن هیچ پهپاد یا جنگنده‌ای در آسمان منطقه نبوده است.


  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰

    مصر از جمهوری اسلامی و اسرائیل خواست خویشتن‌داری کنند

    سامح شکری وزیر خارجه مصر روز شنبه از جمهوری اسلامی و اسرائیل خواست تا در بحبوحه تنش‌های شدید در خاورمیانه، خویشتن‌داری کنند.

    او افزود که مصر در تلاش است تا این وضعیت را که در حال وخیم شدن است، بر اساس اصول بین‌المللی و سازمان ملل مهار کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲

    سایت وای‌نت: حمله اسرائیل می‌تواند پیامی به روسیه هم باشد

    سایت وای‌نت در تحلیلی نوشت که اگر اسرائیل رادارهای سامانه اس-۳۰۰ را هدف قرار داده باشد، این می‌تواند پیامی به روسیه هم باشد که نباید به ویژه در زمینه برنامه اتمی، با جمهوری اسلامی همکاری کند.

    نیویورک تایمز با استناد به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد حمله اسرائیل به پایگاه هشتم شکاری اصفهان یک قسمت مهم از پدافند هوایی را که در سیستم‌های پدافندی اس-۳۰۰ استفاده می‌شود، منهدم کرده یا به آن آسیب زده است.

    این پدافند هوایی را جمهوری اسلامی از روسیه گرفته است.

    نیویورک تایمز افزود: «دقت این حمله در عمق خاک ایران و در حالی که چند سایت حساس دیگر نیز اطراف آن قرار دارد، این برداشت را ایجاد می‌کند که اسرائیل مشخصا انتخاب کرده به این سیستم پدافندی حمله کند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۲

    حشد الشعبی عراق: انفجار در پایگاه ما به دلیل یک حمله بوده است

    نیروهای حشد الشعبی عراق روز شنبه تایید کردند که انفجار در پایگاه نظامی این گروه شبه‌نظامی در نتیجه حمله بوده است.

    وزارت دفاع عراق نیز تایید کرده که در این انفجار یک عضو حشدالشعبی کشته و هشت نفر دیگر از جمله یک عضو ارتش عراق زخمی شدند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۴

    مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق: در زمان انفجار در پایگاه حشد الشعبی پهپاد یا جنگنده‌ای نبود

    مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق وابسته به وزارت دفاع این کشور روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای درباره انفجار در یک مقر فرماندهی حشد الشعبی توضیح داد.

    بر اساس بیانیه این مرکز، در زمان انفجار در پایگاه حشد الشعبی و قبل و بعد از آن هیچ پهپاد یا جنگنده‌ای در آسمان منطقه نبوده است.

    این مرکز افزود کمیته‌ای از پدافند غیرنظامی و سایر گروه‌های مربوطه برای توضیح علل انفجار و آتش‌سوزی در این مقر تشکیل شده است.

    شامگاه جمعه، یک مقر زرهی حشد شعبی در شمال استان بابل عراق هدف حمله قرار گرفت.

    وزارت دفاع عراق تایید کرده که در این انفجار یک عضو حشد الشعبی کشته و هشت نفر دیگر از جمله یک عضو ارتش عراق زخمی شدند.

    جابر رجبی، فعال و تحلیلگر سیاسی به ایران‌اینترنشنال گفت: «اخباری وجود دارد که آشیانه‌ای که به طور مستقیم به آن حمله شده، محل نگهداری پهپادهای انتحاری بوده است.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۳

    حشد الشعبی عراق کشته شدن یک نفر و زخمی شدن هشت نفر دیگر را تایید کرد

    گروه حشد الشعبی عراق از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن هشت نفر در حمله به مقر فرماندهی پایگاه نظامی کالسو خبر داد.

    پایگاه زرهی حشد شعبی، در کالسو در بابل عراق که محل استقرار شبه‌نظامیان نیابتی تحت حمایت جمهوری‌اسلامی بوده است، شامگاه جمعه در جنوب بغداد با پنج موشک هدف حملات هوایی قرار گرفت.

    سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام‌ اسرائیلی که نامش را نگفت، گزارش داد این کشور در انفجار بابل عراق نقش نداشته است.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۳

    وال‌استریت ژورنال: رهبران حماس در حال بررسی نقل مکان از قطر هستند

    وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های کشورهای عربی گزارش داد همزمان با افزایش فشارهای بین‌المللی بر قطر، رهبران سیاسی حماس در حال بررسی خروج از قطر هستند.

    بر اساس این گزارش، رهبران حماس اخیرا با دو کشور منطقه، از جمله عمان، برای نقل مکان به این کشورها گفت‌وگو کرده‌اند.

    در اسفندماه، وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های حماس و مصر گزارش داد که قطر رهبران حماس را تهدید کرده که اگر با توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه موافقت نکنند، آن‌ها را از این کشور اخراج خواهد کرد.

    قطر در سال ۲۰۱۲ به گروه حماس که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، اجازه داد تا دفتر سیاسی خود را در دوحه تاسیس کند.

    این دفتر تا به امروز همچنان در دوحه فعال است.

    روابط با حماس، قطر را به یک میانجی مهم در طول درگیری‌های حماس با اسرائیل تبدیل کرده است.

    به گزارش رویترز، علاوه بر بخشی از کمک‌هزینه ماهانه ۳۰ میلیون دلاری برای خانواده‌ها و سوخت برای تامین برق، قطر حقوق بخش دولتی در غزه را نیز پرداخت می‌کند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۷

    عضو مجلس خبرگان: پهپادهای ما نور و صدا داشت و نمی‌شد حمله به اسرائیل را پنهان کرد

    سعید صلح میرزایی، عضو مجلس خبرگان و مسئول دفتر حفظ و نشر آثار خامنه‌ای در قم، درباره حمله به اسرائیل گفت: «پهپادها در حین حرکت هم صدا و هم نور داشته و مورد رصد و فیلمبرداری مردم قرار گرفتند. عملا شاید پنهان کردن این موضوع امکان نداشت.»

    او افزود دقت و کیفیت سلاح‌های مورد استفاده «بالاترین کیفیت نبود.»

    روز جمعه، مجتبی فدا، فرمانده سپاه اصفهان، گفته بود: «در این عملیات سه تا هفت ساعت طول کشید تا پهپادهای ما به هدف برسند.»

    او افزود: «پنج ساعت قبل از شروع عملیات از خاک ایران علیه اسرائیل، به کشورها خبر دادیم.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۲

    خبرگزاری ایسنا: هزینه حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار شد

    خبرگزاری ایسنا به نقل از کی ارسلان، عضو بازنشسته هیات علمی جهاد دانشگاهی نوشت که هزینه حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار بود.

    پیشتر مجتبی ابطحی،‌ مشاور وزیر کشور گفت که هزینه پهپادهایی که جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل استفاده کرد،‌ حدود ۲۰ میلیون دلار شده است.

    او اشاره‌ای به هزینه موشک‌ها نکرد.

    مقام‌های جمهوری اسلامی دقیقا میزان هزینه حمله به اسرائیل را اعلام نکرده‌اند.

    رسانه‌ها ارزیابی‌های متفاوتی را درباره هزینه جمهوری اسلامی برای این حمله ارائه داده‌اند و برخی هزینه ۵۰ میلیون دلار تا ۵۸۷ میلیون دلار را برای این حمله تخمین زده‌اند.

    علاوه بر این هزینه، جمهوری اسلامی به تامین مالی و تسلیحاتی گروه‌های تحت حمایت خود در منطقه می‌پردازد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۸

    تحلیل

    مسعود الفک: اسرائیل در تلاش برای متوقف کردن نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی است

    مسعود الفک، کارشناس امور خاورمیانه درباره حمله هوایی اخیر به حشدالشعبی در عراق گفت که اسرائیل بهترین دفاع را در حمله می‌داند.

    او به ایران‌اینترنشنال گفت که اسرائیل در تلاش برای متوقف کردن نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی است.

    پایگاه زرهی حشد شعبی، در کالسو در بابل عراق که محل استقرار شبه‌نظامیان نیابتی تحت حمایت جمهوری‌اسلامی بوده است، شامگاه جمعه در جنوب بغداد با پنج موشک هدف حملات هوایی قرار گرفت.

    سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام‌ اسرائیلی که نامش را نگفت، گزارش داد این کشور در انفجار بابل عراق نقش نداشته است.

    یک مقام اسرائیلی نیز به خبرنگار پی‌بی‌اس گفت اسرائیل در انفجارهای عراق هیچ نقشی نداشت.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۸

    گردان‌های سیدالشهدا: به حمله هوایی به نیروهای الحشد الشعبی در عراق پاسخ داده می‌شود

    ابوعلاء الولایی فرمانده گروه شبه‌نظامی «گردان‌های سیدالشهدا» از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق در واکنش به حمله هوایی به مقر فرماندهی نیروهای الحشد الشعبی در عراق در پایگاه کالسو در جنوب بغداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به عامل این حمله، «پاسخ داده می‌شود.»

    یک مقر زرهی گروه حشد شعبی، از گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، در منطقه جرف الصخر در شمال استان بابل عراق هدف حمله قرار گرفته، اما عامل حمله هنوز مشخص نیست.

    ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«ما از گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند ایالات متحده امروز در عراق حملات هوایی انجام داده، مطلع هستیم. این گزارش ها صحت ندارد. ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است.»

    سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام‌ اسرائیلی که نامش را نگفت، گزارش داد این کشور در انفجار بابل عراق نقش نداشته است. یک مقام اسرائیلی نیز به خبرنگار پی‌بی‌اس گفت اسرائیل در انفجارهای عراق هیچ نقشی نداشت.

    بیشتر بخوانید: یک پایگاه گروه حشد شعبی در نزدیکی بغداد مورد حمله قرار گرفت

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۸

    یک مخاطب ایران‌اینترنشنال: آن همه تهدید و رجزخوانی چه شد؟!

    شهروندی با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال فرماندهان سپاه پاسداران و حامیان سپاه را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: سرداران نظام ضعیف‌کش جمهوری اسلامی! آن همه تهدید و رجزخوانی چه شد؟! که اگر اسرائیل جواب ما را بدهد صد در صد با شدت بیشتر از «وعده صادق» حمله مجدد می‌کنیم.

    پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر حملات روز جمعه اسرائیل به نقاطی از ایران از جمله پایگاه شکاری هشتم نیروی هوایی در نزدیکی اصفهان، شهروندان ایرانی در پیام‌هایی به ایران‌اینترنشنال از حکومت ایران به ویژه به دلیل نوع پوشش خبری این حمله انتقاد کردند.

    یک مخاطب ایران‌اینترنشنال ساکن شاهین‌شهر در ویدیویی گفت صبح جمعه ۳۱ فروردین خانه‌اش در شاهین‌شهر حداقل چهار پنج بار لرزیده اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند هیچ انفجاری نبوده است.

    یک شهروند دیگر که در نزدیکی پایگاه هشتم شکاری اصفهان زندگی می‌کند گفت انتظار ندارد مقام‌های جمهوری اسلامی حقیقت آنچه امروز در این منطقه رخ داد به مردم بگویند.

    او افزود: «احتمالا جمهوری اسلامی منکر حمله اسرائیل می‌شود.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۶

    بازتاب تنش‌های جمهوری اسلامی و اسرائیل در مطبوعات ایران

    روزنامه‌های صبح ایران در گفت‌وگو با کارشناسان و تحلیلگران پرسیدند که آیا جنگ میان جمهوری‌اسلامی و اسرائیل تمام شده است؟

    روزنامه شرق در گفت‌وگویی با محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نماینده پیشین مجلس به بررسی اهداف تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی و میزان تاثیر آن برای خودداری اسرائیل از حمله به جمهوری اسلامی پرداخته است.

    علی صالح‌آبادی مدیرمسوول روزنامه ستاره صبح نیز نوشت: پرسش این است که چرا توده‌های عرب و کشورهای عربی به مصالحه روی آوردند و در رهگیری پهبادها و موشک‌های ایران با اسرائیل، آمریکا، بریتانیا و فرانسه همکاری کردند؟

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۱

    نیویورک‌تایمز: حمله اسرائیل بخش مهمی از سیستم پدافند هوایی اس- ۳۰۰ را در اصفهان نابود کرد

    نیویورک تایمز با استناد به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد حمله اسرائیل به پایگاه هشتم شکاری اصفهان یک قسمت مهم از پدافند هوایی را که در سیستم‌های پدافندی اس-۳۰۰ استفاده می‌شود، منهدم کرده یا به آن آسیب زده است و به نظر می‌رسد سایر نقاط این پایگاه و فرودگاه مجاور آن آسیبی ندیده‌اند.

    نیویورک تایمز افزود: «دقت این حمله در عمق خاک ایران و در حالی که چند سایت حساس دیگر نیز اطراف آن قرار دارد، این برداشت را ایجاد می‌کند که اسرائیل مشخصا انتخاب کرده به این سیستم پدافندی حمله کند.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۳

    مقام‌های اسرائیلی به رسانه‌های آمریکا گفتند این کشور در انفجار عراق نقش نداشته

    سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام‌ اسرائیلی که نامش را نگفت، گزارش داد این کشور در انفجار بابل عراق نقش نداشته است. یک مقام اسرائیلی نیز به خبرنگار پی‌بی‌اس گفت اسرائیل در انفجارهای عراق هیچ نقشی نداشت.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۴

    امیرعبداللهیان: هنوز نشانه‌ای که ثابت کند حمله جمعه در ایران کار اسرائیل بوده، مشاهده نشده

    امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای از طریق یک مترجم با ان‌بی‌سی گفت جمهوری اسلامی در حال تحقیق درباره حمله جمعه به ایران است و تاکنون هیچ نشانه‌ای که ثابت کند این حمله کار اسرائیل بوده، مشاهده نشده است.

    او گفت پهپادها از داخل ایران آغاز به حرکت کردند و پس از طی چند صد متر سرنگون شدند. امیر‌عبداللهیان این پهپادها را به «اسباب‌بازی بچه‌ها» تشبیه کرد

    وزیر خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد اگر اسرائیل بخواهد علیه منافع ایران اقدام کند، پاسخ بعدی جمهوری اسلامی در بالاترین سطح خواهد بود.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۹

    حزب چپ آلمان از اسرائیل و جمهوری اسلامی خواست از اقدام‌های نظامی خودداری کنند

    حزب چپ آلمان در بیانیه‌ای با هشدار درباره خشونت‌های موجود بین جمهوری اسلامی و اسرائیل، از دو طرف خواست از انجام اقدام‌های نظامی خودداری کنند.

    این بیانیه با اشاره به اینکه «رژیم ملاهای تهران» در حالت ضعف قرار گرفته و درباره قدرت خود نگران است، گفت: «این دیکتاتوری فقط از طریق سرکوب خشن جنبش دموکراسی، توانسته دوام بیاورد.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱.۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۱

    خبر فوری
    ارتش آمریکا گزارش‌ها از حمله هوایی ایالات‌متحده در عراق را رد کرد

    ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«ما از گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند ایالات متحده امروز در عراق حملات هوایی انجام داده، مطلع هستیم. این گزارش ها صحت ندارد. ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۷

    خبر فوری
    گزارش‌ها از یک انفجار بزرگ در یک پایگاه حشد شعبی در استان بابل عراق خبر می‌دهد

    به گزارش رسانه‌ها یک مقر زرهی گروه حشد شعبی، از گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، در منطقه جرف الصخر در شمال استان بابل عراق هدف حمله قرار گرفته، اما عامل حمله هنوز مشخص نیست.

    طبق این گزارش، حشد شعبی مجروح شدن نیروها و به بار آمدن خساراتی در این پایگاه را تایید کرده است.

    به گزارش العربیه، در این انفجار هشت نفر دچار جراحت سطحی شده‌اند.

    در همین حال، رسانه‌های عراقی از پرواز ده‌ها هواپیمای آمریکایی بر فراز بغداد، بابل و کربلا خبر دادند.

    رویترز به نقل از دو منبع امنیتی گزارش داد انفجار در پایگاه حشد شعبی در نتیجه یک حمله هوایی بود که عامل آن مشخص نیست.

    العربیه نیز گزارش داد پایگاه زرهی حشد شعبی در کالسو در بابل عراق با پنج موشک هدف قرار گرفته است.

    العربیه به نقل از کمیته امنیتی استان بابل عراق گزارش داد حمله به پایگاه حشد شعبی با موشک صورت گرفت و در آن از پهپاد استفاده نشده بود.

    این شبکه همچنین به نقل از منابع امنیتی گزارش داد آتش‌سوزی در این پایگاه مهار شده است.

    خبرنگار پی‌بی‌اس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد ایالات متحده در این منطقه هیچ فعالیت نظامی انجام نداده است.

    یک مقام ارشد عراقی نیز به خبرنگار پی‌بی‌اس گفت برداشت این است که اسرائیل با حمله هوایی این پایگاه را هدف قرار داده، اما این خبر هنوز تایید نشده و مقام‌های عراقی در این مورد تحقیق خواهند کرد.

    یک مقام ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز به العربیه گفت نیروهای این ائتلاف در انفجار بابل عراق نقشی نداشته‌اند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۲

    عضو مجلس نمایندگان آمریکا: باید به اسرائیل کمک شود تا به ایران ضربه متقابل بزند

    جیک الزی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به طرح مجلس نمایندگان برای کمک امنیتی به اسرائیل، در ایکس نوشت: «زمانش رسیده که به اسرائیل کمک شود تا به ایران ضربه متقابل بزند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۲

    پولیتیکو: دستورالعمل واشینگتن سکوت درباره درباره حمله اسرائیل به ایران بوده است

    وبسایت پولیتیکو با اشاره به سکوت دولت آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران، به نقل از سه مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی، نوشت دستور از داخل واشینگتن این بوده که درباره حمله بامداد جمعه سکوت کنند.

    این مقام‌ها همچنین خاطر نشان کردند که مقام‌های اسرائیلی نیز هنوز درباره این حمله اظهار نظر نکرده‌اند و جمهوری اسلامی نیز آن را کم اهمیت جلوه داده است.

    یک مقام اسرائیلی به پولیتیکو گفت: «هیچ‌کس نمی‌خواهد اوضاع را تشدید کند.»

    تنها تاییدیه رسمی مبنی‌بر اینکه اسرائیل پشت این حمله بوده توسط وزیر خارجه ایتالیا بیان شد.

    آنتونیو تاجانی در حاشیه نشست گروه ۷ گفت: «اسرائیل در آخرین لحظه آمریکا را از حمله به ایران مطلع کرد.»

    در همین حال یکی از مقام‌های آمریکا به پولیتیکو گفت: «ایالات متحده به [اسرائیل] التماس کرد که این کار را انجام ندهد و به معنای واقعی کلمه هیچ کس از پنتاگون گرفته تا رئیس مشترک، سیا و جامعه اطلاعاتی فکر نمی‌کند حمله الانن کار خوبی باشد. در این مرحله، واقعاً شرم آور است که اسرائیل به حرف ما گوش نمی دهد، اما با این حال، رییس‌جمهوری بایدن را از وفاداری کورکورانه باز نمی دارد.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۹

    یکی از فرماندهان نیروی زمینی سپاه: حادثه صبح در اصفهان عملیات روانی دشمن بود

    جواد استکی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی سپاه، با اشاره به تنش نظامی جمهوری اسلامی با اسرائیل، گفت: «حادثه صبح جمعه در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست.»

    او افزود: «ریزپرنده‌های دشمن مورد هدف قرار داده شد و دشمن برای جبران این تحقیر، دست به عملیات روانی زده است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۵

    گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل درباره «حفظ ثبات در خاورمیانه»

    پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت‌وگو کرد.

    بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا، آن‌ها درباره «تلاش‌ها برای حفظ ثبات در خاورمیانه» و همچنین موضوع‌های دیگر بحث کردند.

    این نخستین گفت‌وگوی گزارش‌شده از دو مقام آمریکایی و اسرائيلی پس از حمله بامداد جمعه به ایران است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰

    مشاور بایدن: برای به رسمیت شناختن همکاری‌ که منجر به خنثی‌شدن حمله ایران شد، کار می‌کنیم

    برت مک‌‌‌گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت که همکاری منطقه‌ای که در خنثی کردن حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل رخ داد، چیزی است که دولت بایدن در چندین سال گذشته برای تقویت آن تلاش کرده است.

    او در جلسه‌ای با رهبران جامعه یهودی آمریکا گفت: «اگر به سفر بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی در تابستان ۲۰۲۲ برگردید، تمرکز اصلی ما در آن سفر‌ها سیستم‌های هشدار اولیه پدافند هوایی یکپارچه بود.»

    او افزود: «این موضوع به همکاری نظامی به هماهنگی دیپلماتیک نیاز دارد و شامگاه شنبه به روشی فوق‌العاده با موفقیت به نتیجه رسید.»

    برت مک‌‌‌گورک در جلسه ویدیویی با رهبران جامعه یهودیان آمریکا، ۳۱ فروردین‌ماه
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۵

    سفارت جمهوری اسلامی در روسیه تصاویر تسلیحات حمله به اسرائیل را به نمایش گذاشت

    سفارت جمهوری اسلامی در مسکو روز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ماه، مراسم «بزرگداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران» را با حضور سفیران کشورهای خارجی و شخصیت‌های سیاسی و نظامی روسیه و چند کشور دیگر برگزار کرد.

    تصاویر منتشر شده از این مراسم نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی بخشی از آن را به ارائه جزئیاتی از حمله پهپادی و موشکی به اسرائیل اختصاص داده است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۸

    خودداری سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر درباره حمله اسرائیل به ایران

    کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری از پاسخ به سوال‌ها درباره گزارش‌ها مبنی‌بر حمله اسرائیل به ایران در بامداد یکشنبه خودداری کرد.

    او گفت: «می‌دانم که علاقه زیادی به گزارش‌های خاورمیانه وجود دارد اما در حال حاضر هیچ نظری در مورد این گزارش‌ها نداریم.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵

    رویترز: پاسخ اسرائیل به جمهوری اسلامی دو بار به تعویق افتاده بود

    خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع گزارش داد که طرح‌های دولت اسرائیل برای پاسخ به حمله جمهوری اسلامی در پی اختلافات در کابینه جنگ، هشدارهای قوی شرکا از جمله آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی‌بر عدم تشدید تنش و همچنین آگاهی از نیاز به حفظ افکار بین‌المللی، دو بار به تعویق افتاد.

    این منابع گفتند کابینه جنگ اسرائیل ابتدا تصویب کرده بود که شامگاه دوشنبه طرح حمله به داخل خاک ایران را اجرا کند اما در آخرین لحظات از آن عقب‌نشینی کرد.

    به گفته این منابع، سه عضو کابینه جنگ اسرائیل واکنش شدید به جمهوری اسلامی را رد کرده بودند؛ حمله به سایت‌های استراتژیک از جمله تاسیسات اتمی که تخریب آن‌ها تقریبا به‌طور قطع منجر به درگیری منطقه‌ای وسیع‌تر می‌شود.

    مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که ایران اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی اوایل روز جمعه سه ریزپهپاد را بر فراز پایگاهی در نزدیکی اصفهان سرنگون کردند.

    یک مقام ایرانی به رویترز گفت نشانه‌هایی وجود دارد که ریزپهپادها از داخل ایران توسط «نفوذی‌ها» پرتاب شده‌اند که می‌تواند نیاز به انتقام را از بین ببرد.

    ایتامار رابینوویچ، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا، با اشاره به حمله در اصفهان گفت: اسرائیل تلاش کرد تا بین نیاز به پاسخ و تمایل به ورود به یک چرخه از عمل و واکنش که فقط به طور بی‌پایان تشدید می‌یافت، تنظیم کند.

    عبدالرحمن الراشد، تحلیلگر عربستان سعودی، در مصاحبه با رویترز حمله به جمهوری اسلامی را منجر به کاهش یافتن تنش‌ها خواند و گفت: «آرامش عظیمی در سراسر منطقه خلیج فارس وجود دارد. به نظر می رسد این حمله محدود و متناسب بوده و خسارات محدودی به بار آورده است.»

    دو مقام اسرائیلی گفتند که پس از آغاز حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، بنی گنتس و گادی آیزنکوت که هر دو از فرماندهان سابق ارتش اسرائیل هستند، خواستار پاسخ سریع، پیش از تماس جو بایدن شده بودند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۶

    تلگراف: وزیر خارجه بریتانیا درخواست نتانیاهو را برای تروریستی خواندن سپاه رد کرد

    به گزارش روزنامه تلگراف، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در دیدار با بنیامین نتانیاهو گفته است که این کشور سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نخواهد داد.

    یک منبع ارشد بریتانیایی به این نشریه گفته که کامرون این پیام را شخصا به نتانیاهو و وزیر خارجه اسرائیل منتقل کرده است.

    گفته می‌شود که هر دو سیاستمدار ارشد اسرائیلی هنگام ملاقات روز چهارشنبه در اسرائیل از کامرون خواسته‌اند که بریتانیا این گام را بردارد و استدلال آن‌ها این بوده که حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل ضروری بودن تروریستی خواندن سپاه را ثابت کرده است.

    بر اساس این گزارش، وزیر خارجه بریتانیا قاطعانه از این موضوع عقب‌نشینی کرده و گفته که بهتر است لندن همچنان بتواند با تهران گفت‌وگو کند.

    دیدار بنیامین نتانیاهو و دیوید کامرون در اورشلیم، ۲۹ فروردین‌ماه
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۸

    مقام ارشد آمریکایی: اسرائیلی‌ها سیستم حفاظت از تاسیسات اتمی نطنز را هدف قرار دادند

    یک مقام ارشد آمریکایی به ای‌بی‌سی نیوز گفت هواپیماهای جنگنده اسرائیل بامداد روز جمعه در حمله‌ای بسیار محدود، از بیرون ایران سه موشک به سایت پدافند هوایی در نزدیکی اصفهان شلیک کردند.

    به گفته او، سایت هدف قرار داده شده، بخشی از سیستم حفاظتی تاسیسات اتمی نطنز است.

    این مقام آمریکایی گفت تخمین‌های اولیه نشان می‌دهند حمله هوایی موجب تخریب شده اما ارزیابی‌ها در این زمینه هنوز کامل نیست.

    به گفته او، هدف از این حمله ارسال این پیام برای جمهوری اسلامی بوده است که اسرائیل چنین قابلیت‌هایی را دارد اما به دنبال تشدید تنش نیست.

    عکس ماهواره‌ای از تاسیسات نطنز در سال ۲۰۲۰
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

    مولوی عبدالحمید: اسرائیل برای جلوگیری از گسترش تنش باید از حمله به ایران صرف‌نظر می‌کرد

    عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه خود در ۳۱ فروردین، به حمله اسرائیل به نقاطی از ایران اشاره کرد.

    مولوی عبدالحمید گفت اسرائیل باید برای جلوگیری از گسترش تنش و درگیر جنگ نشدن منطقه خاورمیانه، از حمله به ایران صرف‌نظر می‌کرد.

    او با بیان اینکه از جزییات حمله اسرائیل اطلاعی ندارد، تاکید کرد: «هم اسرائیل و هم کشورهای بزرگ دنیا باید بدانند خاورمیانه یک منطقه ویژه است که تمام دنیا در آن منافع دارند و اگر اینجا آتش بگیرد، به کل کشورهای دنیا ضرر وارد خواهد شد.»

    امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به اینکه خاورمیانه «شاهرگ حیاتی و اقتصادی همه دنیا» است، از تمام کشورها خواست تلاش کنند این منطقه را از تنش و درگیری دور نگه دارند.

    مولوی عبدالحمید اضافه کرد اگر اسرائیل حملات جمهوری اسلامی به خاکش را پاسخ داده، اشتباه بزرگی کرده است و اگر پاسخ نداده نیز از حمله پرهیز کند.

    او در صحبت‌هایش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل نیز اشاره کرد و گفت مسئولان حکومت از خود خویشتن‌داری نشان دادند.

    متن کامل این گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰

    انتقاد شهروندان از رویکرد دروغ و انکار جمهوری اسلامی در مواجهه با حمله اسرائیل

    پس از حمله اسرائیل به نقاطی از ایران در بامداد جمعه، شهروندان ایرانی در پیام‌هایی به ایران‌اینترنشنال از جمهوری اسلامی به ویژه به دلیل نوع پوشش خبری این حمله انتقاد کردند.

    یک مخاطب ایران‌اینترنشنال ساکن شاهین‌شهر در ویدیویی گفت صبح جمعه ۳۱ فروردین خانه‌اش در شاهین‌شهر حداقل چهار پنج بار لرزیده اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند هیچ انفجاری نبوده است.

    یک شهروند دیگر که در نزدیکی پایگاه هشتم شکاری اصفهان زندگی می‌کند گفت انتظار ندارد مقام‌های جمهوری اسلامی حقیقت آنچه امروز در این منطقه رخ داد به مردم بگویند.

    او افزود: «احتمالا جمهوری اسلامی منکر حمله اسرائیل می‌شود.»

    شهروندانی از شهرهای نجف‌آباد و شاهین‌شهر با ارسال پیام‌هایی به ایران‌اینترنشنال در روز جمعه گفتند صدای انفجارهای اصفهان را در شهر محل زندگی‌شان شنیده‌اند.

    متن کامل گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۷

    منابع اسرائیلی به دی‌ولت: اسرائیل برای انتقام‌جویی به اهدافی در ایران حمله کرد

    منابعی در اسرائیل به نشریه دی‌ولت گفتند حملات بامداد جمعه به اهدافی در ایران کار اسرائیل بوده است.

    به گفته آنان، این اقدام براساس مفهوم انتقام‌جویانه «چشم در برابر چشم و دندان در برابر دندان» صورت گرفته است.

    پس از حملات بامداد جمعه به خاک ایران، تیم بحران در وزارت امور خارجه آلمان تشکیل جلسه داد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۵

    تحلیل

    کارشناس هوانوردی: تمهید امنیتی شرکت‌های هواپیمایی درباره ایران حداقل تا ۲ هفته ادامه دارد

    نوید قدیری انارکی، کارشناس هوانوردی در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال به بررسی دلایل تعلیق پروازهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران و ایجاد محدودیت در استفاده از آسمان این کشور پرداخت.

    او در پاسخ به این پرسش که آیا چنین تمهیداتی همواره در شرایط جنگی رخ می‌دهد؟ گفت بعد از سرنگونی عمدی هواپیمای اوکراینی از سوی سپاه پاسداران، اعتماد جهان به پایبندی جمهوری اسلامی نسبت به قوانین هوانوردی بین‌المللی کاهش یافته است.

    به گفته قدیری انارکی، در جریان حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل و حمله متقابل تل‌آویو در بامداد جمعه، بسیاری از کشورها و شرکت‌هایی هواپیمایی تصمیم گرفتند پروازهایشان را دست‌کم تا دو هفته آینده از آسمان ایران انجام ندهند.

    این کارشناس هوانوردی تصریح کرد: «هرچند این تصمیم، هزینه سنگینی به این شرکت‌ها تحمیل می‌کند اما برای آنان ایمنی پرواز و مسافران در اولویت است.»

    قدیری انارکی یادآور شد دست‌کم طی دو هفته آینده و پایدار شدن وضعیت، بسیاری از پروازها با تاخیر انجام یا حتی لغو خواهند شد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵

    دبیرکل سازمان ملل: وقت آن است که چرخه خطرناک انتقام‌جویی در خاورمیانه متوقف شود

    آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: «وقت آن رسیده است که چرخه خطرناک انتقام‌جویی در خاورمیانه متوقف شود.»

    استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش به نقل از او گفت دبیرکل سازمان ملل هرگونه اقدام تلافی‌جویانه را محکوم می‌کند.

    بر اساس این پیام، گوترش از جامعه بین‌المللی خواست تا برای جلوگیری از هرگونه تنش بیشتر که می‌تواند منجر به عواقب ویرانگری در تمام منطقه و فراتر از آن شود، همکاری کنند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵

    خبر فوری
    مردی که قصد داشت خود را مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در پاریس منفجر کند، بازداشت شد

    ساعاتی پس از حمله‌های صورت گرفته در ایران، رسانه‌های فرانسوی از استقرار پلیس پاریس در محل کنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر خبر دادند.

    این تمهیدات امنیتی پس از آن رخ داد که مردی با تهدید به یک حمله انتحاری، گفت خود را مقابل این ساختمان منفجر خواهد کرد.

    به گفته رسانه‌های فرانسه، این فرد اکنون بازداشت شده است.

    بر اساس گزارش‌ها، این مرد که هنوز از هویتش اطلاعاتی در دسترس نیست، گفته بود قصد دارد انتقام برادرش را بگیرد.

    پلیس پاریس از مردم خواست که از نزدیک شدن به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی خودداری کنند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰

    مقام ارشد حماس: حمله اسرائیل به ایران، تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند

    سامی ابوزهری، یکی از مقام‌های ارشد حماس به رویترز گفت «تجاوز» اسرائیل به ایران، منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود.

    او خواستار اقداماتی قوی‌تر علیه اسرائیل در پاسخ به درگیری‌های جاری در غزه و افزایش تنش‌ها در منطقه شد.

    بر اساس گزارش رویترز، رهبران حماس به‌طور مکرر از جمهوری اسلامی به دلیل حمایت مالی و نظامی از این گروه و دیگر شبه‌نظامیان فلسطینی، از جمله در جریان درگیری‌های کنونی غزه قدردانی کرده‌اند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰

    صدراعظم آلمان: با متحدان خود در راستای کاهش تنش همکاری می‌کنیم

    اولاف شولتس، صدراعظم‌ آلمان درباره حمله اسرائیل به ایران گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که در آینده به کاهش تنش‌ها کمک کنند.»

    او با تاکید بر اینکه در این زمان، تنش‌زدایی دستور کار است، یادآور شد: «ما در این مورد با همه دوستان و متحدان خود صحبت و همکاری می‌کنیم.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰

    خبر فوری
    بلینکن: آمریکا به تامین امنیت اسرائیل و کاهش تنش در منطقه متعهد است

    آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست گروه هفت گفت که کشورش به تامین امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه متعهد است.

    بلینکن در پاسخ به سوالی درباره انفجارهای اصفهان گفت نمی‌تواند درباره این موضوع صحبت کند و تنها تاکید دارد که آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.

    او درباره حمله اسرائیل به خاک ایران در بامداد جمعه، گفت: «تنها می‌توانم بگویم که تمرکز آمریکا و گروه هفت روی موضوع تنش‌زدایی است.»

    به گفته وزیر خارجه آمریکا، «تعاملات روزهای گذشته» در تنش‌زدایی و پیشگیری از یک مناقشه بزرگتر موثر بوده است.

    پیش از بلینکن، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در روز پایانی نشست گروه هفت تاکید کرد مقیاس محدود حملات اسرائیل به ایران به دلیل تلاش‌های جی-۷ بود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰

    ایتالیا: اسرائیل «در آخرین لحظه» آمریکا را از حمله به ایران مطلع کرد

    آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت اسرائیل در آخرین لحظات آمریکایی‌ها را از حمله خود به خاک ایران مطلع کرد.

    او در ادامه تاکید کرد که «تنها اطلاعات» در آخرین لحظه به آمریکا منتقل شد و ایالت‌متحده در این حمله دخالتی نداشت.

    تاجانی که در سومین و آخرین روز از نشست گروه هفت در ایتالیا سخنرانی می‌کرد گفت مقیاس محدود حملات اسرائیل به ایران به دلیل تلاش‌های جی-۷ بود.

    او هدف اصلی گروه هفت را کاهش تنش عنوان کرد و از ایران و اسرائیل خواست درگیری‌ها را در منطقه گسترش ندهند.

    گروه هفت متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، کانادا و ژاپن است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۰

    درخواست‌ها از جمهوری اسلامی و اسرائیل برای حداکثر خویشتن‌داری و کاهش تنش

    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بحران موجود میان جمهوری اسلامی و اسرائیل گفت که بازیگران در خاورمیانه باید با حداکثر خویشتن‌داری رفتار کنند.

    هم‌زمان وزارت امور خارجه امارات متحده عربی با ابراز نگرانی از تنش‌های منطقه‌ای خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» شد.

    ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا از اظهارنظر درباره گزارش‌های حمله اسرائیل به خاک ایران در روز جمعه خودداری کرد.

    سوناک صحبت کردن بر اساس «حدس و گمان» را در این زمینه، «نادرست و نامناسب» خواند.

    نخست‌وزیر بریتانیا در عین‌حال تاکید کرد که تشدید تنش در خاورمیانه به نفع کسی نیست.

    ژان نوئل بارو، معاون وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: «اسرائیل حق دارد از خود در چارچوب قوانین بین‌الملل دفاع کند.»

    او در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر حمله هوایی اسرائیل به خاک ایران، در عین‌حال گفت که این کشور خواستار کاهش تنش در بحران خاورمیانه است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۰

    خبر فوری
    لغو پروازهای چندین شرکت هواپیمایی به اسرائیل در روز جمعه

    خطوط هوایی اتریش، سوئیس‌ایر و کی‌ال‌ام پروازهای امروز خود را به اسرائیل لغو کردند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۳

    وزیر امور خارجه روسیه: تهران خواهان تشدید تنش نیست

    وزیر امور خارجه روسیه گفت این کشور با اشاره به پیام‌های رد و بدل شده، «برای اسرائیل روشن ساخته» که تهران خواهان تشدید تنش نیست.

    سرگئی لاوروف گفت: «تماس‌های تلفنی بین رهبری روسیه و ایران و نمایندگان ما و اسرائیلی‌ها وجود داشته و [به آن‌ها] گفته‌ایم ایران خواهان بیشتر شدن درگیری‌ها نیست.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

    ترکیه با متهم کردن اسرائیل، درباره خطر یک درگیری دائمی در منطقه هشدار داد

    وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری «همه طرف‌ها» شد، اما انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت.

    این وزارتخانه با انتشار اطلاعیه‌ای گفت رویدادهای اخیر نشان می‌دهند تنش‌هایی که «ابتدا به دلیل حمله غیرقانونی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق ایجاد شد، در خطر تبدیل شدن به یک درگیری دائمی و طولانی است».

    وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد که کشورش وضعیت کنونی را به دقت زیر نظر دارد و از همه طرف‌ها خواست از اقداماتی که می‌تواند باعث تشدید بیشتر درگیری‌ها شود، اجتناب کنند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰

    گروه ۷: اقدامات لازم را برای جلوگیری از تشدید تنش بین ایران و اسرائیل انجام می‌دهیم

    وزیران امور خارجه گروه هفت در بیانیه نشست خود از جمهوری اسلامی و اسرائیل خواستند از هر گونه تشدید تنش خودداری کنند.

    اعضای این گروه در سومین و آخرین روز از نشست خود در ایتالیا تاکید کردند به اقداماتشان برای جلوگیری از تشدید درگیری بین اسرائیل و ایران ادامه خواهند داد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲

    خبر فوری
    وزارت خارجه نروژ به شهروندانش در ایران هشدار داد این کشور را ترک کنند

    وزارت امور خارجه نروژ در بیانیه‌ای وضعیت منطقه را ناپایدار خواند و تاکید کرد خطر تشدید درگیری بین ایران و اسرائیل و بسته شدن حریم هوایی این کشورها وجود دارد.

    این وزارت‌خانه گفت علاوه بر این خطرات، در وضعیت فعلی امکان دستگیری‌های خودسرانه و اعمال فشار بر اتباع خارجی و دو تابعیتی‌ها در ایران بالاست.

    این بیانیه هشدار منع سفر به ایران صادر کرد و از نروژی‌هایی که اکنون در ایران هستند خواست تا هرچه سریع‌تر این کشور را ترک کنند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰

    چین از ایران و اسرائیل خواست تا تنش‌ها را کاهش دهند

    لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در نشست مطبوعاتی معمول خود در پکن از جمهوری اسلامی و اسرائیل خواست تا تنش‌ها در منطقه را کاهش دهند.

    او گفت: «چین با هر رفتاری که ممکن است تنش‌ها را تشدید کند، مخالف است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۰

    یک مقام اطلاعاتی به سی‌ان‌ان: حملات مستقیم میان جمهوری اسلامی و اسرائیل به پایان رسید

    یک مقام اطلاعاتی منطقه‌ای به سی‌ان‌ان گفت که حملات مستقیم میان جمهوری اسلامی و اسرائیل به پایان رسیده است.

    او گفت انتظار نمی‌رود که تهران در تلافی بخواهد به حمله بامداد جمعه دیگر پاسخی بدهد.

    به گفته سی‌ان‌ان این منبع ناشناس دلیلی برای این پیش‌بینی خود ارائه نکرد.

    مقام‌های جمهوری اسلامی در اظهارنظرهای خود به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن حمله بامداد روز جمعه هستند.

    ارتش و دولت اسرائیل درباره این حمله تاکنون اظهارنظری نکرده‌اند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۰

    جروزالم‌پست: حمله به اصفهان از طریق شلیک موشک‌های دوربرد از هواپیما انجام گرفت

    جروزالم‌پست نوشت حمله اسرائیل به اصفهان به وسیله پهپاد یا موشک زمین به هوا انجام نشده است.

    این رسانه به نقل از منابع آگاه اسرائیلی نوشت این حمله از طریق «شلیک موشک‌های دوربرد از هواپیما» انجام گرفته است.

    حمله به نزدیکی سایت و تاسیسات اتمی اصفهان انجام شده است.

    منابع آگاه به جروزالم‌پست گفتند اسرائیل با این ضربه پیامی آشکار به مقام‌های جمهوری اسلامی با این مضمون فرستاد که: «ما تصمیم گرفتیم این‌بار به سایت‌های هسته‌ای شما ضربه نزنیم اما می‌توانستیم همین جا بدتر از آن را انجام دهیم.»

    بر اساس این گزارش، حمله به اصفهان نه فقط برای آسیب رساندن به جمهوری اسلامی، بلکه برای نشان دادن این امر بوده است که ایران چقدر در برابر حمله به سایت‌های هسته‌ای خود آسیب‌پذیر است.

    این منبع آگاه تاکید کرد چنین حمله‌ای می‌تواند دوباره در هر زمان دیگری انجام شود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۲

    یک مقام ایرانی به رویترز: انفجارها در اصفهان احتمالا ناشی از «نفوذ» بود نه حمله

    رویترز به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی نوشت که «هیچ برنامه‌ای برای انتقام فوری» از حمله روز جمعه اسرائیل وجود ندارد.

    این مقام که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که هیچ گزارشی از حمله با مبدا خارج از خاک ایران انجام وجود ندارد و «بیشتر احتمال نفوذ است تا حمله خارجی».

    روز ۲۲ فروردین وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به سخنان علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر درباره «تنبیه اسرائیل»، در حساب رسانه اجتماعی ایکس خود به زبان فارسی نوشته بود در صورت حمله ایران از خاک خود، اسرائیل واکنش نشان خواهد داد و «در ایران» دست به حمله خواهد زد.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۰

    رییس کمیسیون اروپا خواهان جلوگیری از تشدید تنش در منطقه شد

    اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا گفت منطقه باید در ثبات بماند.

    او تاکید کرد: «هر کاری که ممکن است باید انجام دهیم تا همه طرف‌ها از تشدید تنش خودداری کنند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۱

    مقام‌های آمریکا از حمله اسرائیل به اهدافی در خاک ایران خبر دادند

    گزارش لحظه‌به‌لحظه حمله‌ها و انفجارهای بامداد جمعه ۳۱ فروردین در ایران که مقام‌ها و رسانه‌های آمریکا و برخی دیگر از کشورها آن را به اسرائیل نسبت داده‌اند، در اینجا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱.۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰

    حملات گزارش شده به ایران چگونه انجام شده است؟

    یک مقام اطلاعاتی منطقه‌ای به سی‌ان‌ان گفت حملات مستقیم میان جمهوری اسلامی و اسرائیل به پایان رسیده است.

    بامداد جمعه مقام‌های آمریکایی اعلام کردند انفجارهای گزارش شده در همین روز در ایران در پی حمله اسرائیل رخ داده است.

    به گزارش رسانه‌های آمریکایی، اسرائیل روز جمعه به ۹ هدف در خاک ایران حمله کرد.

    بر اساس این گزارش‌ها، واشینگتن و متحدانش پیش از این حملات از تصمیم اسرائیل مطلع شده بودند.

    به گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی، اسرائیل بدون ورود به حریم هوایی ایران و «از طریق عراق» این حمله را انجام داده است.

    رسانه‌های داخلی شنیده شدن صدای انفجارها را تایید کردند و گفتند سامانه‌های پدافند ایران در چند منطقه به ویژه در منطقه اصفهان فعال شده‌‌اند.

    خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نوشت صدای سه انفجار در حوالی پایگاه شکاری ارتش در شمال غرب اصفهان شنیده شد.

    بیشتر بخوانید: درباره پایگاه هشتم شکاری اصفهان که هدف حمله قرار گرفت چه می‌دانیم؟

    خبرگزاری صداوسیما گزارش داد به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله‌ای نشده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد هیچ آسیبی به سایت‌های اتمی ایران نرسیده است.

    هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس مسائل نظامی درباره حمله اسرائیل به اهدافی در خاک ایران گفت که این حمله از نظر جغرافیایی «بسیار وسیع» بوده است.

    او افزود: «پیام این حمله این است که اسرائیل قادر است هم‌زمان در چند نقطه وارد عملیات جنگی شود.»

    یک مقام اسرائیلی نیز به واشینگتن‌پست گفت حمله پهپادهای اسرائیلی به یک سایت نظامی در ایران با هدف ارسال این پیام انجام شده که اسرائیل می‌تواند به داخل ایران حمله کند.

    کارشناس شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره حمله روز جمعه اسرائیل گفت: «ریزپرنده‌ها توسط "عوامل نفوذی" از داخل کشور پرواز داده شده است.»