حسین آقایی، عضو تحریریه ایراناینترنشنال، با اشاره به ادامه حملات متقابل میان جمهوری اسلامی و آمریکا، وضعیت کنونی را «بنبست دیپلماتیک» توصیف کرد و گفت که تفاهم میان تهران و واشینگتن تاکنون در عمل اجرایی نشده و جمهوری اسلامی به تعهدات خود، بهویژه در زمینه امنیت تنگه هرمز، پایبند نبوده است.
به گفته او، تهران با استفاده از ابهامهای موجود در توافق، تلاش میکند کنترل خود بر تنگه هرمز را تثبیت کرده و کریدور دریایی مورد نظر خود را به طرفهای دیگر تحمیل کند.