فراخوان ایرانیان در کشور‌های مختلف برای تجمع‌های حمایت از توماج صالحی

خلاصه

  • کشور‌های غربی صدور حکم اعدام توماج صالحی را محکوم کرده و به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که این حکم را به‌شکلی فوری ابطال کند.
  • موجی از دیوا‌رنویسی و پارچه‌نویسی‌ها در شهرهای مختلف ایران در حمایت از توماج صالحی شکل گرفته است.
  • فراخوان راهپیمایی‌هایی در شهرهای مختلف جهان برای حمایت از توماج صالحی برای روزهای شنبه و یک‌شنبه صادر شده است.
  • ایران‌اینترنشنال در بررسی‌های خود دست یافته که محمدرضا توکلی، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان همراه با افرادی به نام‌های روانمهر و ابراهیمی، حکم اعدام توماج را صادر کرده‌اند.
  • توماج صالحی روز ۲۷ آبان پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن در انفرادی بود، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد اما نهم آذر در شهر بابل، دوباره بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.
  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸.۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰

    ۱۴ زندانی سیاسی حکم اعدام توماج صالحی را «عمق تباهی» جمهوری اسلامی دانستند

    در پی صدور حکم اعدام توماج صالحی، خواننده آهنگ‌های رپ، ۱۴ زندانی سیاسی روز جمعه هفتم اردیبهشت‌، در بیانیه‌ای از زندان، این حکم را «بی‌شرمانه» خوانده و صدور آن را موجب افشای «ماهیت ضدبشری و عمق تباهی» حکومت جمهوری اسلامی عنوان کردند.

    در این بیانیه آمده است: «پیام آمران و حاکمان حکم توماج دقیق به ما رسیده! زنهار که سزای سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌‌تک ماست که هر صدایی را خفه خواهند کرد. غافل از آنکه پایان این تباهی مطلقه با قدرت بی‌انتهای مقاومت مردم در همین خیابان‌های اشغال‌شده‌ خواهد بود.»

    زندانیانی از جمله گلرخ ایرایی، هستی امیری، رسول بداقی، مصطفی تاجزاده، امیرسالار داودی، ویدا ربانی، حسین رزاق، رضا شهابی، نرگس محمدی، عبداله مومنی، محمد نجفی، صدیقه وسمقی، فائزه هاشمی و مریم یحیوی این بیانیه را امضا کردند.

    آن‌ها همچنین با اشاره به موج جدید برخورد جمهوری اسلامی با زنان و حمله مستقیم آن به اسرائیل، نوشتند: «حکومت اسلامی این روزها غره از توهم اقتدار خارجی، در تمنای اقتدار داخلی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. از سویی با لشکرکشی، خیابان‌ها را به میدان جنگ تن‌به‌تن با زنان آزادی‌خواه ایران تبدیل کرده و از سوی دیگر در تقلای انتقام‌کشی از معترضان و مخالفان، امیدهای جامعه را به کمین نشسته و در مقابله با مدنی‌ترین نوع مبارزه و حتی اعتراض به زبان هنر هم با نهایت بی‌رحمی واکنش نشان می‌دهد تا با احکام غیرانسانی، حبس‌های طولانی و تبعید و «طناب‌های آماده برای گردن» برابر مردم بی‌دفاع قدرت‌نمایی کند و به جامعه هشدار دهد که هر اعتراضی حتی بی‌خشونت و مدنی را هم با پنجه‌ استبداد انتظار می‌کشد.»

    حکم اعدام توماج صالحی در روزهای گذشته واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و تعداد زیادی از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی و هنری، فعالان و تشکل‌های صنفی و سازمان‌های حقوق بشری در داخل و خارج از ایران به صدور آن اعتراض کردند.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸.۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۸

    اتحاد علیه ایران هسته‌ای: غرب در اعتراض به حکم توماج دیپلمات‌های تهران را اخراج کند

    سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در بیانیه‌ای با محکوم کردن حکم اعدام توماج صالحی، گفت آمریکا و متحدانش باید دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را از کشورهای خود اخراج کنند و به حکومت ایران ضرب‌الاجل دهند که اگر توماج آزاد نشود همه روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده و سفارت‌خانه‌هایش را تعطیل می‌کنند.

    این سازمان در بیانیه خود تاکید کرد: «این رژیم تنها زبان زور را می‌فهمد و زمانش رسیده که برایش مشخص شود برای اقدام‌هایش پیامدهای شدیدی وجود دارد.»

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸.۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۰

    آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا از حکم اعدام توماج صالحی به شدت ابراز نگرانی کرد

    آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا که جوایز گرمی را ارائه می‌کند، با ابراز نگرانی شدید از حکم اعدام توماج صالحی، تاکید کرد هیچ هنرمندی در جهان نباید به دلیل بیان هنری‌اش نگران جان خود باشد.

    این آکادمی با ابراز همبستگی با همه موسیقی‌دان‌هایی که هنر خود را برای بیان شرایط انسانی به کار می‌گیرند بر عزم خود برای حفاظت از آزادی هنری تاکید کرد.

  • شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۸.۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۰

    درباره قاضی صادر کننده حکم اعدام برای توماج صالحی چه می‌دانیم؟

    ایران‌اینترنشنال در بررسی‌های خود به اطلاعاتی درباره قاضی صادر کننده حکم اعدام برای توماج صالحی دست یافته است.

    بر اساس این اطلاعات، محمدرضا توکلی، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان همراه با افرادی به نام‌های روانمهر و ابراهیمی که مستشاران این شعبه دادگاهند، حکم اعدام توماج را صادر کرده‌اند.

    توکلی در آذر ۱۴۰۲ به‌عنوان معاون قضایی رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اصفهان و رییس جدید دادگاه انقلاب اصفهان معرفی شد.

    یک منبع آگاه نزدیک به توماج صالحی درباره او به ایران‌اینترنشنال گفت: «محمدرضا توکلی فردی به شدت کم‌سواد است و تمایل زیادی به ارتقا در قوه قضاییه دارد. برای همین کارهایی غیرقانونی را مثل تبدیل وثیقه به بازداشت موقت به‌طور خودسرانه انجام داده است.»

    به گفته او، توکلی در پرونده این رپر معترض هم به دلیل قدرت‌طلبی و با این هدف که به چشم بالادستی‌هایش بیاید، اتهامات توماج را از سه مورد به ۱۰ مورد افزایش داد.

    متن کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۴

    انجمن قلم آمریکا: صدور حکم اعدام برای توماج حمله ظالمانه به آزادی بیان است

    انجمن قلم آمریکا، گروه هنرمندان در معرض خطر و سازمان شاخص سانسور در بیانیه‌ای مشترک صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کردند.

    جولی تربو، مدیر گروه «ارتباط با هنرمندان در معرض خطر» انجمن قلم آمریکا، صدور حکم اعدام برای توماج را «حمله ظالمانه به حقوق بشر و آزادی بیان» خواند و گفت: «ما این اقدام شنیع دادگاه انقلاب را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی فوری او هستیم.»

    او افزود: «هنرمندانی مانند صالحی که از خلاقیت خود برای ابراز مخالفت علیه اقدامات ظالمانه و ناعادلانه رژیم‌های استبدادی استفاده می‌کنند، باید با به رسمیت شناختن حق جهانی و اساسی آزادی بیان و آزادی هنری، از چنین خشونت‌های عمدی مصون بمانند.»

    تربو در ادامه با صالحی و دیگر زندانیانی که به خاطر دفاع از آزادی هنری و حقوق بشر در بازداشت و تحت تعقیب هستند، ابراز همبستگی کرد.

    شعارنویسی در حمایت از توماج صالحی، مشهد | هفتم اردیبهشت‌ماه
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۶

    رسول بداقی، معلم زندانی، به توماج: ابرهای سیاه خودکامگی از آسمان ایران زدوده خواهد شد

    رسول بداقی، فعال صنفی فرهنگیان و معلم محبوس در زندان اوین، در نامه‌ای از زندان خطاب به توماج صالحی نوشته: «تو بدون تخته سیاه، بدون مدرسه و میز و نیمکت، آموزگار اراده بوده‌ای، برای من و برای هزاران آدم با انصاف، دیر نیست روزی که ابرهای سیاه خودکامگی، از آسمان ایران زدوده شود.»

    رسول بداقی، فعال صنفی فرهنگیان و معلم محبوس در زندان اوین
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰

    تجمع ایرانیان مقابل ساختمان دادگستری شهر سن‌دیه‌گو

    شماری از ایرانیان ساکن آمریکا روز جمعه هفتم اردیبهشت در حمایت از توماج صالحی و اعتراض به صدور حکم اعدام برای او از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، مقابل ساختمان دادگستری شهر سن‌دیه‌گو در کالیفرنیا تجمع کردند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۰

    شعارنویسی در مشهد؛ «توماج صالحی آزاد باید گردد»

    تصاویر رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد همزمان با سایر شهرهای کشور، شهروندان در مشهد در حمایت از توماج صالحی و اعتراض به صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض رپ، روی دیوارهای این شهر شعار نوشتند.

    مشهد | جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه
  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰

    اعتراض عضو مجلس نمایندگان آمریکا به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی

    برایان ماست، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در پیامی صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را با سخنان «یهودستیزانه» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، مقایسه کرد.

    ماست در حساب ایکس خود نوشت که جمهوری اسلامی روز چهارشنبه یک خواننده محبوب رپ را به دلیل انتقاد از رژیم در آهنگ‌هایش به اعدام محکوم کرد اما وزیر خارجه آن روز جمعه از برخورد آمریکا با کسانی که «مرگ بر آمریکا» می‌گویند، ابراز نگرانی می‌کند.

    حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه، در واکنش به اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، با انتشار متنی در صفحه ایکس خود مقابله دولت ایالات متحده با حرکت‌های ضداسرائیلی را محکوم کرد و نوشت: «این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۵

    تجمع ایرانیان در شهرهای برلین و هامبورگ در اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی و رضا رسایی

    ایرانیان مقیم آلمان روز جمعه هفت اردیبهشت در اعتراض به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در برلین و هامبورگ تجمع کردند.

    گروه‌هایی از فعالان سیاسی و مدنی با تجمع مقابل سفارت جمهوری اسلامی در برلین، شعارهایی اعتراضی سر دادند و خواهان توقف کشتار جوانان ایرانی و به‌طور خاص ابطال حکم اعدام توماج شدند.

    در هامبورگ نیز تجمع‌کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، اعتراض خود را به حکم اعدام توماج صالحی و رضا رسایی نشان دادند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۵

    مولوی عبدالحمید: برای یک «حرف» مردم را اعدام نکنید

    مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت توماج صالحی، «نه گردنه را بسته و نه فردی را کشته، بلکه شاعر و هنرمندی است که حرفی زده است.»

    امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «برای یک حرف، به مردم حکم محاربه ندهید و اعدامشان نکنید.»

    او اعدام‌های گسترده‌ای که در ایران انجام می‌شود را از زمان صدر اسلام تاکنون و طی بیش از هزار و ۴۰۰ سال گذشته «بی‌سابقه» توصیف کرد.

    متن کامل گزارش را در این‌جا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۰

    دیوارنویسی اعتراضی در حمایت از توماج صالحی با شعار علیه جمهوری اسلامی

    ویدیوهای ارسال‌شده به ایران‌اینترنشنال حاکی از تداوم دیوارنویسی‌های اعتراضی در پی اعلام حکم اعدام برای توماج صالحی است.

    در یکی از این ویدیوها روی دیوار خیابانی در شهر پرند شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» همراه با هشتگ «من توماجم» دیده می‌شود.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹

    نماینده پارلمان آلمان: توماج از شرایط دوران زندانش صحبت کرد، به اعدام محکوم شد

    یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی در حساب ایکس خود نوشت که او تنها به این دلیل به اعدام محکوم شد که «از شرایط دوران زندانش صحبت کرد».

    این نماینده پارلمان آلمان تاکید کرد: «اعدام، فقط به دلیل صحبت کردن.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵

    وزارت امور خارجه آلمان: خبر صدور حکم اعدام برای توماج صالحی تکان‌دهنده است

    مدیر اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه آلمان در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «رژیم [جمهوری اسلامی ایران] یک هنرمند را به علت فعالیت‌های موسیقیایی و‌ گزارش‌های بی‌محابا از زندان‌ها تحت تعقیب قضایی قرار داده است.»
    لوئیزه آمتسبرگ تصریح کرد خواهان «ابطال فوری» این حکم است.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰

    عضو مجلس سنای استرالیا: صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، تراژدی مطلق است

    دیوید شوبریج، عضو حزب سبزهای مجلس سنای استرالیا و کفیل سیاسی توماج صالحی در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، صدور حکم اعدام برای این رپر معترض را «خبری ویران‌گر و یک تراژدی مطلق» توصیف کرد.

    به گفته او، این خبری ویران‌گر برای توماج، خانواده‌اش و میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از ایران است که عمیقا از رفتار جمهوری اسلامی ناراحت شده‌اند و تحت تاثیر کار الهام‌بخش توماج قرار گرفته‌اند.

    این عضو مجلس سنای استرالیا تاکید کرد: «ما فکر می‌کردیم او با حکم قبلی از این نوع مجازات رهایی پیدا کرده باشد، ‌اما متوجه شدیم جمهوری اسلامی همچنان به دنبال مرگ اوست.»

    شوبریج با اشاره به اینکه صدور چنین حکمی برای توماج صالحی را نباید یک تراژدی شخصی تلقی کرد، ادامه داد: «‌ما باید بدانیم که این یک حمله سیاسی واقعی از سوی جمهوری اسلامی است و دولت‌های سراسر جهان باید به آن پاسخ دهند.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۱

    تحلیل

    انتقام از ایران با صدور حکم اعدام برای توماج صالحی

    ایمان آقایاری

    تحلیل‌گر سیاسی

    جمهوری اسلامی در میانه تمام مشکلاتش چرا با صدور حکم اعدام برای یک هنرمند محبوب، بحران‌سازی می‌‌کند؟

    مونتسکیو باور داشت که استبداد بر عنصر «ترس» استوار است. دستگاه استبدادی برای تداوم بقا نیاز به ایجاد رعب و وحشت در میان مردم دارد. این هراس‌افکنی ناشی از وجود ترسی ابتدایی در بطن استبداد است. با افزایش عوامل ایجاد ترس برای دستگاه، تکاپوی آن برای ایجاد ترسِ بیشتر در جامعه نیز گسترش پیدا می‌کند. این شکلِ کلیِ استبداد است؛ اما این پدیده وقتی لباس ایدئولوژی بر تن کند و به ابزار مدرن نیز مسلح شود، ابعاد ویران‌گرتری می‌یابد.

    شواهد بسیاری در دست است و دیدگاه شمار زیادی از شهروندان تایید می‌کند که تصویر بالا قابل انطباق با جمهوری اسلامی است. این حکومت، توماج صالحی، خواننده معترض را زندانی کرد. او را به مجازات مرگ محکوم کرد و از آن‌جا که حتی بر اساس قوانین خودِ حکومت، توجیهات قانع کننده‌ای برای صدور چنین حکمی وجود نداشت، دیوان عالی آن را رد کرد.

    اما اکنون در میانه بحران‌های فراگیرِ داخلی و خارجی، که جامعه ایران را در بر گرفته است، حکومت با یک زمینه‌سازیِ رسانه‌ایِ چند روزه، ناگهان مجددا حکم به تایید مجازات اعدام برای او داده است.

    ادامه این تحلیل را در اینجا بخوانید.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۵

    وزارت خارجه استرالیا به ایران‌اینترنشنال: از حکم اعدام توماج صالحی و سرکوب زنان نگرانیم

    وزارت امور خارجه استرالیا در پاسخ به ایران‌اینترنشنال گفت دولت این کشور از صدور حکم اعدام برای توماج صالحی آگاه شده و با مجازات اعدام در هر شرایطی برای همه مردم مخالف است.

    این وزارت‌خانه از جنگ خیابانی با زنان و سرکوب آنها به بهانه رعایت نکردن حجاب، ابراز نگرانی کرد.

    وزارت امور خارجه استرالیا روز جمعه هفتم اردیبهشت در پاسخ به ایران‌اینترنشنال درباره صدور حکم اعدام برای توماج صالحی نوشت: «استرالیا استفاده روزافزون جمهوری اسلامی از مجازات اعدام، از جمله علیه مخالفان سیاسی، مجرمان نوجوان و اعضای اقلیت‌های مذهبی و قومی را محکوم می‌کند.»

    در پاسخ وزارت‌ امور خارجه استرالیا به ایران‌اینترنشنال آمده است دولت این کشور به طور مداوم به اعدام معترضان به دست جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و نگرانی‌های خود را از این اعدام‌ها مستقیما و به شدت به جمهوری اسلامی ابراز کرده است.

    وزارت امور خارجه استرالیا تاکید کرد این کشور برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی به منظور توقف اعدام‌ها، از جمله با صدور بیانیه‌های مشترک با بریتانیا، فرانسه، کانادا و نیوزیلند، به شرکای خود ملحق شده است.

    این وزارت‌خانه درباره دور تازه اعمال فشار بر زنان و دختران در ایران نیز نوشت: «استرالیا عمیقا از سرکوب مداوم زنان و دختران به دست جمهوری اسلامی، از جمله کمپین تهاجمی اخیر این کشور برای دستگیری و ارعاب در مورد رعایت حجاب اجباری نگران است.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۳

    میک میل، رپر آمریکایی، خواستار آزادی توماج صالحی شد

    میک میل، رپر آمریکایی، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، خواستار آزادی این خواننده شد.

    نازنین بنیادی نیز که پیش‌تر خواستار تلاش هنرمندان رپ جهان برای نجات جان توماج صالحی شده بود، از موضع‌گیری میک میل قدردانی کرد.

    بنیادی از امینم، کندریک لمار، دریک، تراویس اسکات و ۲۱ سویج خواسته بود به این حکم واکنش نشان دهند.

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۴

    مسیح علی‌نژاد: انعکاس صدای توماج ادامه خواهد یافت

    مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، حکم غیرقابل توجیه توماج صالحی را نشان‌دهنده «وحشی‌گری» جمهوری اسلامی خواند و گفت: «حکومت ایران بی‌رحمانه معترضان به قتل فجیع مهسا امینی را سرکوب کرد و توماج صالحی نیز با همین سرنوشت مواجه است. انعکاس صدای توماج ادامه خواهد یافت.»

  • جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۰۷.۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۴

    واکنش بهمن قبادی به حکم توماج صالحی: جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه است

    بهمن قبادی، کارگردان، در پیامی ویدیویی در اینستاگرام خواستار اطلاع‌رسانی درباره توماج صالحی و همه معترضان زندانی شد.

    او گفت جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه است و مردم ایران برای سرنگون کردن این حکومت نیازمند اتحاد هستند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۴

    عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی باید حکم توماج را لغو و او را فورا آزاد کند

    عفو بین‌الملل در صفحه ایکس خود با انتشار ویدیویی از توماج صالحی تاکید کرد مقام‌های جمهوری اسلامی باید حکم این هنرمند را لغو و فورا او را آزاد کنند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۵

    دنیز دایی، فرزند علی دایی، خواستار اطلاع‌رسانی جهانی درباره حکم اعدام توماج صالحی شد

    دنیز دایی، دختر علی دایی، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، در یک ویدیو به زبان انگلیسی در اینستاگرام از مخاطبان خود خواست این موضوع را به نمایندگان پارلمان کشورهای خود اطلاع دهند.

    او با اشاره به آمار بالای اعدام‌ها در ایران از مردم جهان خواست اجازه ندهند توجه بین‌المللی به ایران از بین برود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۱

    مادر مهسا امینی: نگذارید دل مادر توماج، مثل دل من شود

    مژگان افتخاری، مادر مهسا ژینا امینی، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی در اینستاگرام نوشت: نگذارید دل مادر توماج، مثل دل من شود. بگذارید توماج نفس بکشد تا مادرش و مادران سرزمینم از نفس نیفتند. من هنوز گرم نفس‌های ژینا هستم. بگذارید مادر توماج هم‌نفس نفس‌های زنده او باشد. می‌توانید بگذارید؟

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۲

    وکیل دادگستری: حکم محمد قبادلو هم در دیوان نقض شده بود اما اعدامش کردند

    رضا شفاخواه، وکیل دادگستری با اشاره به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، نوشت: «می‌گویند حکم ⁧‫توماج صالحی‬⁩ بدوی است و در دیوان عالی کشور نقض خواهد شد، غافل از اینکه حکم ⁧‫محمد قبادلو‬⁩ هم توسط دیوان نقض شده بود ولی متوحشین اعدامش کردند.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۸

    وزارت خارجه فرانسه: صدور حکم اعدام برای توماج صالحی غیرقابل قبول است

    وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرد و آن رو غیر قابل قبول خواند.

    در این بیانیه آمده: «یادآوری می‌کنیم که احکام اعدام و اعدام شرکت‌کنندگان در اعتراضات، که به موارد متعدد نقض جدی و غیرقابل قبول حقوق و آزادی‌های اساسی توسط مقام‌های ایرانی اضافه می‌شود، نمی‌تواند پاسخی به خواسته‌های مشروع مردم برای آزادی باشد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۷

    وزیر خارجه کانادا صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را به‌شدت محکوم کرد

    ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا با انتشار پیامی در شبکه ایکس خود، صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را به شدت محکوم کرد.

    او نوشت: «بسیاری از افراد دیگر مانند توماج، در تلاش برای تغییر دموکراتیک قربانی نقض حقوق بشر و بی‌اعتنایی وقیحانه سپاه پاسداران به زندگی انسانی شدند. استفاده از اعدام برای سرکوب حقوق و آزادی‌های بشر غیرقابل توجیه است.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۰

    کارشناسان سازمان ملل: ترانه‌های توماج مظهر آزادی هنری و حقوق فرهنگی‌ست

    گروهی از کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی درباره صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند که از تصمیم محکومیت اعدام صرف‌نظر و صالحی را فورا آزاد کنند.

    در این بیانیه آمده است: «ما از صدور حکم اعدام و بدرفتاری با صالحی که به نظر می‌رسد صرفا مربوط به استفاده از حق آزادی بیان هنری و خلاقیت او باشد، نگران هستیم.»

    آن‌ها انتقاد از سیاست دولت از طریق بیان هنری را «آزادی بیان» خوانند و نوشتند: «هنر باید اجازه داشته باشد که در هر جامعه‌ای انتقاد کند، برانگیزد و مرزها را جابجا کند.»

    در ادامه آمده است: «ترانه‌های صالحی با وجود اینکه که برای دولت تند است اما مظهر آزادی هنری و حقوق فرهنگی‌ست.»

    سازمان ملل نوشت که مقام‌های آن از زمان بازداشت توماج صالحی در سال گذشته، در مناسبت‌های مختلف پرونده او را با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کردند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۱

    اسماعیلیون: صدور حکم اعدام برای توماج با هدف القای ترس به مردم است

    حامد اسماعیلیون عضو هیات مدیره انجمن خانواده‌های دادخواه هواپیمای اوکراینی در مصاحبه با برنامه «۲۴ با فرداد فرحزاد» درباره صدور حکم اعدام توماج صالحی گفت که «حکومت از خشم مردم می‌ترسد و می‌خواهد به آن‌ها القا کند که نمی‌توانند تغییری ایجاد کنند.» او خواهان راهپیمایی‌های گسترده جهانی در حمایت از توماج صالحی شد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۲

    اشکان خطیبی، بازیگر سینما و تئاتر اجرای یک نمایش در ایتالیا را تقدیم توماج صالحی کرد

    اشکان خطیبی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در واکنش به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپر معترض، اجرای نمایشی در سالن «فرانکو پرنتی» در میلان ایتالیا را به او‌ تقدیم کرد.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰

    نماینده پارلمان آلمان: حکم اعدام توماج صالحی نشانه تنفر ملاها از مردم ایران است

    مکس لوکس، نماینده پارلمان آلمان در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، او را محبوب‌ترین خواننده رپ ایران خواند و افزود: «حکم اعدام او نشان‌دهنده تنفر ملاها از مردم ایران است. اجرای این حکم چیزی جز اعلام جنگ به جوانان و جنبش ترقی‌خواهانه این کشور نیست.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۹

    واکنش هنگامه قاضیانی به حکم توماج صالحی: سیاه شدم از این خبر بگویید که دروغ است

    هنگامه قاضیانی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی، ضمن انتشار عکس این هنرمند معترض، در اینستاگرام نوشت: «سیاه شدم از این خبر، بگویید که دروغ است.»
    هنگامه قاضیانی در جریان خیزش انقلابی سال ۱۴۰۱ بازداشت شده بود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۶

    نصب بنر‌هایی در حمایت از توماج صالحی

    بنرهایی در حمایت از توماج صالحی پس از صدور حکم اعدام او در برخی شهرهای ایران نصب شده است. یکی از این بنر‌ها که بازنشر بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت این تصویر توماج بود که از یک پل هوایی در تهران آویزان شده بود.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۶

    واکنش داریوش به حکم اعدام توماج صالحی: با صبح روشن پر ترانه چه می‌کنید؟

    داریوش اقبالی، خواننده سرشناس ایرانی، با انتشار ویدیویی از کشته‌شدگان خیزش انقلابی سال ۱۴۰۱ و با هشتگ «توماج صالحی» در اینستاگرام نوشت: «گیرم که باد هرزه شبگرد، با های و هوی نعره مستانه در گذر باشد، با صبح روشن پر ترانه چه می‌کنید؟»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۴

    رئیسیان، وکیل توماج صالحی: توماج را دیدم، حکم را دریافت کرده بود اما حالش خوب بود

    امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، به «رویداد۲۴» گفته: «من توماج را دیدم. حکمش به او ابلاغ شده بود و مانند ما امیدوار بود در فرآیند قانونی شاهد تغییرات این حکم باشیم. او نگرانی نداشت و حالش خوب بود»
    او افزود: «حکم اعدام قطعی نیست و ما به آن حتما اعتراض و فرجام‌خواهی خواهیم کرد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۳

    نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در پیامی درخصوص صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، اعلام کرد «حکومت دینی استبدادی آگاه باشد، با صدور احکام ظالمانه و انتقام‌جویانه علیه فرزندان سربلند ایران چون توماج صالحی و جنگ با زنان، طغیان خشم و ظلم‌ستیزی مردم ایران را خواهد دید.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۱

    به احترام کل مردم ایران؛ درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی

    هادی چوپان، اسطوره پرورش اندام ایران، با انتشار یک استوری اینستاگرامی از رهبر جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضاییه درخواست کرده به احترام مردم ایران، توماج صالحی، خواننده‌ای که پس از خیزش انقلابی مردم ایران دستگیر و به حکم اعدام محکوم شده را عفو کنند.

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۹

    مریم مقدم، بازیگر و کارگردان: توماج به دلیل کنار مردم بودن به اعدام محکوم شد

    مریم مقدم، بازیگر و کارگردان ممنوع‌الخروج فیلم «کیک محبوب من»، با انتشار یکی از آثار توماج صالحی، در خصوص حکم اعدام او در اینستاگرام نوشت: «تکان دهنده است که توماج به دلیل در کنار مردم بودن و انتقاد از حکومت به اعدام محکوم شده، متأسفانه نه، این جایی است که ما زندگی می‌کنیم.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۹

    وزیر خارجه ایتالیا: حکم اعدام توماج صالحی را به شدت محکوم می‌کنیم

    آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای توماج صالحی گفت: «دولت ایتالیا با مجازات اعدام در هر مکان و شرایطی مخالف است. ما برای دفاع از آزادی و حقوق بشر در سراسر جهان به کار خود ادامه خواهیم داد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۵

    انجمن خانواده‌های هواپیمای اوکراینی: توماج صدای نسلی است که به استبداد و خفقان نه می‌گوید

    انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، در بیانیه‌ای در خصوص حکم اعدام توماج صالحی، اعلام کرد: «توماج نماینده و صدای نسلی است که به استبداد و خفقان نه می‌گوید» و از کشورهای غربی خواستند «برای کاهش فشار بر جامعه مدنی ایران، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی بگذارد.»

  • پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۶.۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۰

    مخاطبان ایران‌اینترنشنال در واکنش به حکم اعدام توماج صالحی: حکومت را ساقط می‌کنیم

    ایران‌اینترنشنال از مخاطبان خود درباره هدف حکومت از صدور حکم اعدام برای توماج پرسید.

    مخاطبان ایران‌اینترنشنال در پاسخ‌هایشان از تلاش حکومت برای ایجاد ترس در جامعه، زهر چشم گرفتن از مردم و تثبیت دیکتاتوری خود در ایران، به عنوان مهم‌ترین اهداف جمهوری اسلامی از صدور حکم اعدام برای توماج نام برده‌اند.

    بسیاری از شهروندان در پیام‌های خود از شکل‌گیری اعتراضات گسترده در داخل و خارج از ایران به عنوان یکی از راهکارهای وادار کردن حکومت برای لغو حکم اعدام این هنرمند معترض زندانی نام برده و تاکید کردند که باید به هر شکل ممکن مقابل این حکم که نمادی از بی‌عدالتی در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است ایستاد.

    برخی مخاطبان هم با هشدار درباره عواقب سکوت در برابر حکم صادر شده برای توماج، تاکید کردند که جمهوری اسلامی با این کار، به طور شفاف دشمنی خود را با مردم اعلام کرده است و در صورتی‌که مقابل آن سکوت شود، راه برای ظلم بیشتر بر مردم و اعدام دیگر معترضان باز خواهد شد.

    یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال گفت: «به حکم اعدام توماج اعتراض و حکومت را ساقط می‌کنیم.»