شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۴ اسفند

پرهیز از اجتماعات

بعد از یک هفته که سیاست و انتخابات بر همه بحران‌های اجتماعی و اقتصادی کشور سایه افکنده بود، بالاخره کرونا به سرخط اصلی خبرهای کشور تبدیل شد و روزنامه‌ها آن را تیتر یک کردند.

دیروز نوشتیم که علی ربیعی، سخنگوی دولت، در ستون «دولت‌نامه» روزنامه ایران از مقابله ملی با ویروس کرونا گفته بود و آن را یک «پروژه سیاسی مشترک همه» اعم از حاکمیت و مردم توصیف کرد؛ امروز روزنامه دولت از پیشنهاد تشکیل کمپین ملی مقابله با کرونا خبر داد و تیتر زد «همه با هم علیه کرونا».

روزنامه دولتی ایران با پیشنهاد این کمپین‌ــ آن‌طور که نوشته‌ــ درصدد است تا بتواند تریبونی باشد برای همه افراد و چهره‌های موثر اجتماعی که در کنار نظام، کار اطلاع‌رسانی و اعتماد‌افزایی را بر عهده گیرند.

اما متاسفانه در همین قدم اول، روزنامه ایران با ارائه اطلاعات و آمار غلط در گزارش نخست، شفافیت این کمپین را زیر سوال برد. در گزارش امروز ایران آمار قبلی ۵ نفر فوتی و ۱۸ نفر مبتلا تکرار شده در حالی‌که بنا بر اخبار، حداقل ۲۸ مبتلا به کرونا و ۶ نفر فوتی تاکنون تایید شده است.

روزنامه شهروند فهرست بیمارستان‌های پذیرنده بیماران آلوده به ویروس جدید کرونا را منتشر کرده است. در این فهرست که سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است، در مجموع ۱۷۰ بیمارستان در کشور بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش می‌کنند.

در شهر تهران، بیمارستان‌های مدائن، رازی، سینا، ضیاییان و محب پارس و در استان تهران بیمارستان‌های شهدای یافت‌آباد، شهرام، آتیه، شهید فهمیده و لولاگر به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

به گزارش ایران، برای پیشگیری از شیوع کرونا، حوزه علمیه قم تعطیل شده است اما همچنان تولیت حرم معصومه در قم اجازه بستن حرم را نمی‌دهد و گفته است تعطیلی حرم ضرورتی ندارد، مردم خودشان مراقب باشند.

علی‌اکبر حسینی‌نژاد همچنین گفته است تعطیلی اماکن متبرک شیعه در مشهد، قم و شیراز باید به تصمیم شورای تامین استان یا شورای عالی امنیت ملی باشد. او گفته است این تصمیم‌ها را نظام باید بگیرد. این در حالی است که به نوشته روزنامه ایران، کارشناسان و مقام‌های وزارت بهداشت توصیه کرده بودند حضور در کلیه اجتماع‌ها در قم لغو شود و مردم فقط برای کارهای ضروری به اماکن عمومی بروند.

در همین زمینه، روزنامه خراسان هشدار وزارت بهداشت و مراجع برای کنترل کرونا را با تیتر درشت «پرهیز از اجتماعات» به صفحه نخست آورده است.

ناصر قاسم‌زاده، روانشناس و مدیر انجمن سلامت و روان، در سرمقاله اعتماد، اطلاع‌رسانی ضعیف، بی‌توجهی صدا‌و‌سیما به اطلاع‌رسانی در مورد کرونا در ساعت‌های پربازدید تلویزیون، ندادن تریبون به وزارت بهداشت را در کنار نایاب شدن اقلام بهداشتی مثل ماسک، الکل و ژل‌های ضدعفونی‌کننده را از دلایل هراس عمومی و وحشت جامعه از شیوع کرونا می‌داند.

اما بشنوید از خبرهای انتخاباتی؛ نتایج انتخابات همچنان اعلام نشده است. اما مدیرمسئول روزنامه جوان، منتسب به سپاه پاسداران، از مشارکت پایین در انتخابات نوشته و این‌که زیر ۵۰ درصد بوده است. روزنامه کیهان اما از نتیجه راضی است چون به نوشته این روزنامه، نامزدهای ضدآمریکایی پیروز انتخابات شدند.

از نگاه آذر منصوری، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان، مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس نشان می‌دهد بود و نبودِ نهادهای انتخابی عملا دیگر تاثیر ملموسی بر زندگی شهروندان نخواهد داشت. آذر منصوری در اعتماد نوشته دليل کوتاه‌مدت كاهش مشاركت مردم اين است كه حتی حداقل‌های تحقق رقابت انتخاباتی نيز فراهم نشد.

پیام انتخابات هشدار بزرگ به نظام بود

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نرخ پایین مشارکت در انتخابات مجلس را «هشدار بزرگ» به حاکمیت خواند.

به نوشته مسیح مهاجری، نرخ مشارکت ۴۰ درصدی در کل کشور پایین‌ترین رقم در چهار دهه گذشته بوده است و این یک زنگ خطر برای مسئولان نظام است.

او نرخ مشارکت در تهران را به‌مراتب بسیار پایین‌تر توصیف کرد و آن را به‌هیچ‌وجه برای پایتخت جمهوری اسلامی پذیرفتنی ندانست.

مهاجری «بی‌اعتنایی» به کاهش میزان مشارکت مردم در این انتخابات را راهکار درستی برای حاکمیت نمی‌داند و معتقد است اگر زنگ خطر را نشنوند، به‌معنای برطرف شدن خطر نیست.

او توجیه‌های ناموجه را هم بی‌فایده دانست. به نوشته نماینده رهبری در روزنامه جمهوری اسلامی، عامل اصلی ریزش مردم خودِ حاکمیت است.

پیشگیری را باختیم، کنترل کرونا را نبازیم

صادق غفوریان، یادداشت‌نویس روزنامه خراسان، معتقد است در جریان شیوع ویروس کرونا عملکرد مسئولان وزارت بهداشت، حتی به بهانه انتخابات، قابل دفاع نیست. دست‌کم یک ماه است که جهان با این چالش دست‌به‌گریبان است، اما دستگاه‌های مسئول هیچ تدبیری در حوزه اطلاع‌رسانی، مدیریت بازار اقلام بهداشتی یا کنترل بحران نیندیشیدند.

غفوریان به زمان اعلام رسمی دو مورد ابتلا به کرونا تا خبر فوت دو بیمار در روز چهارشنبه ۳۰ اسفند اشاره کرد که فقط شش ساعت بین دو خبر فاصله است. او همین پنهان‌کاری و نحوه اطلاع‌رسانی را نقطه آغاز چالش کرونا می‌داند.

یادداشت‌نویس خراسان پیشنهادهایی را هم برای جبران این ضعف اطلاع‌رسانی ارائه می‌کند، از جمله این‌که با ایجاد استودیوی اختصاصی کرونا در شبکه خبر سیما، نوبت‌های خبررسانی بیشتری تدارک دید. این پیشنهاد از این‌روست که وزیر بهداشت گفته است فقط یک بار در ساعت ۱۳ هر روز آخرین آمار کرونا را اعلام می‌کند.

«کاسبان کرونا» و رفتار متفاوت بیمارستان‌های خصوصی

روزنامه اعتماد از بخش اورژانس ۳ بیمارستان دولتی در مرکز شهر گزارش تهیه کرده و فضای اورژانس و کلینیک‌های بیمارستانی را شبیه فیلم‌های سینمایی ژانر ترسناک توصیف کرده که بنرهای بزرگ هشدار در ورودی‌ها نصب است و کادر بیمارستانی همگی از دستکش یک‌بار‌مصرف جراحی و ماسک فیلتردار استفاده می‌کنند.

گزارشگر اعتماد از ۷ داروخانه در مرکز و شمال تهران گزارش داده است که ماسک، ژل ضدعفونی‌کننده و حتی اسپری الکل تمام شده است و فقط پد الکلی موجود است که در یک داروخانه هر عدد ۱۵۰ تومان و در داروخانه‌ای دیگر ۳۰۰ تومان به فروش می‌رود و افزوده است فروشندگان هیچ‌یک از تعرفه‌های قیمت‌گذاری را رعایت نمی‌کنند و به بهانه خرید قدیم و جدید، اقلام بهداشتی را به قیمت دلخواه می‌فروشند.

گزارش اعتماد از بیمارستان‌های خصوصی کاملا متفاوت است. به نوشته اعتماد، روسای بیمارستان‌های خصوصی تهران استفاده از ماسک و حتی دستکش را برای تمام کادر قدغن کرده‌اند، با این توجیه که مردم از دیدن پرستار و پزشک «ماسک‌دار» وحشت می‌کنند و وارد بیمارستان نمی‌شوند.

این در حالی است که بیمارستان‌های خصوصی نمی‌توانند موارد مشکوک آلودگی به کرونا را پذیرش کنند چون کیت تشخیص کرونا ندارند و انستیتو پاستور هم برایشان ارسال نمی‌کند.

اثر کرونا بر کسب و کارها

روزنامه دنیای اقتصاد آثار اقتصادی همه‌گیری کرونا را در بخش‌های صادرات، گردشگری و کسب‌و‌کارهای عمومی پیش‌بینی کرده است.

در صنعت گردشگری، بسته شدن مرز کشورها به روی مسافران ایرانی و توقف پروازهای عراق و کویت به ایران امکان سفرهای توریستی را به حداقل می‌رساند، ضمن این‌که ورود گردشگر به داخل کشور هم با محدودیت و حساسیت همراه است.

در حوزه صادرات، دولت در اولین اقدام، صادرات ماسک را ممنوع کرد. قیمت ماسک ۴۱۰ تومانی، به‌دنبال اعلام شیوع کرونا، به ۲۵ هزار تومان رسید. اقلام بهداشتی به بازار سیاه رفت و نایاب شد.

واکنش دولت اما صرفا قهری و دستوری بود: تولید حداکثری و مقابله با گران‌فروشان.

پرهیز از جمع‌های عمومی هم بر کسب‌و‌کارهایی مانند سینما، تئاتر و باشگاه‌های ورزشی و رستوران‌ها اثر‌گذار خواهد بود، یا تعطیل می‌شوند یا با کمبود شدید تقاضا مواجه خواهند شد. احتمال سفر با وسیله نقلیه شخصی افزایش می‌یابد و مصرف بنزین در روزهای آتی افزایش پیدا می‌کند.

روحانی تا ۱۴۰۰، دولتی منفعل و منتظر پایان

روزنامه مستقل پیروزی یک‌دست اصول‌گرایان در انتخابات را در گفت‌و‌گو با علی صوفی تحلیل کرده و نوشته است: «مجلس یک‌دست منشا فساد است.» در عین حال، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است مجلس یازدهم خطری جدی برای دولت روحانی نخواهد بود.

به گفته صوفی، هر‌چند شعار انتخاباتی طیفی از اصول‌گرایان برکناری روحانی بوده است، شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجازه نمی‌دهد مجلس پیش از موعد کار دولت را تمام کند.

با این‌حال، وزیر تعاون دولت روحانی پیش‌بینی می‌کند روحانی دو سال آینده را در موضع کاملا انفعالی سپری خواهد کرد. به باور صوفی، هرچند دولت قبلا هم در سیاست خارجی کار خاصی نمی‌توانست بکند، بعد از این، دست‌و‌بالش بسته‌تر خواهد شد و دولتی منفعل و منتظر پایان خواهیم داشت.

ما به بازنگری در سیاست خارجی نیاز داریم

حسین صادقی در دولت خاتمی سفیر ایران در عربستان سعودی بود و روحانی هم دوباره او را به این سِمت منصوب کرد تا زمان قطع روابط دیپلماتیک دو کشور. صادقی در گفت‌و‌گو با اعتماد تاکید کرده است که تهران و ریاض برای تنش‌زدایی باید به گفت‌و‌گوهای سخت و احتمالا طولانی‌مدت تن بدهند.

صادقی بازنگری در سیاست منطقه‌ای را راه‌حل نهایی می‌داند تا به سمتی برود که ایران به کشوری عادی در منطقه تبدیل شود و اولویتش را تامین منافع ملی تعریف کند و در این میان، عربستان سعودی را قانع کند که برای منافع این کشور خطری ندارد.

به باور صادقی، عربستان سعودی توانایی تاثیرگذاری بر سیاست‌های آمریکا را دارد و اگر منافع این کشور در برجام در نظر گرفته می‌شد، سرنوشت برجام چنین نمی‌شد. صادقی نقش عربستان سعودی در خروج آمریکا از برجام را پررنگ می‌داند.

او همچنین در انتقاد از طرح صلح هرمز گفته است ایران باید واقعیت‌های ژئوپلتیک کشورهایی مانند بحرین و کویت و نیاز امنیتی آن‌ها به تکیه‌گاه را به رسمیت بشناسد. این کشورها اکنون دارند امنیتشان را از کشورهای فرامنطقه‌ای خریداری می‌کنند.

سفیر سابق ایران در عربستان سعودی معتقد است خصومت عربستان سعودی با ایران به‌دلیل بی‌اعتمادی است و ریاض احساس می‌کند ایران از همه امکانات خود علیه سعودی‌ها استفاده می‌کند.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More