شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ویروس کرونا همچون معجزه‌ای آسمانی برای جمهوری اسلامی

 

نگاهی به عملکرد جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که این رژیم از زمان پیدایش و گسترش ویروس جدید کرونا در ایران، با مردم صادق نبود و هنوز هم نیست. رژیم منتظر ماند تا راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی و انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شوند. سپس، به‌مرور آمار ناقصی از مبتلایان را قطره‌چکانی منتشر کرد و هنگامی که آمار مبتلایان در کشور‌های اروپایی بالا رفت، جمهوری اسلامی نیز در دادن آمار مبتلایان به ویروس کرونا کمی دست‌و‌دل‌بازانه‌تر عمل کرد، اگرچه همچنان آمار واقعی را پنهان می‌کند و با آن دسته از مردم و رسانه‌هایی که خبر‌رسانی دقیق می‌کنند برخورد امنیتی و قضایی می‌کند.

پرسش این‌جاست که اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد آمارها را کمتر نشان دهد، چرا به دنبال دریافت پول نقد از جامعه بین‌المللی و لغو تحریم‌ها می‌دود، رژیمی که با امتناع از قرنطینه شهر قم و سوء‌مدیریت‌های بعدی، نه تنها موجب گسترش وسیع این ویروس در ایران شد که حتی آن را به سایر نقاط دنیا نیز صادر کرد. از طرف دیگر، ملاهای حاکم بر ایران تلاش جدی برای ریشه‌کنی این بیماری نمی‌کنند. نمونه ساده‌‌اش تراکم بالای زندانیان در زندان‌های سراسر کشور و سیل بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌هاست که با برنامه مناسبی برای مبارزه با کرونا روبه‌رو نیستند. 

هر روز گزارش جدیدی از بی‌توجهی به تعدادی از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی منتشر می‌شود، هنوز برنامه قابل قبول و علمی برای کنترل گسترش ویروس در کشور پیاده نشده است و امکانات کافی و لازم در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار نگرفته است، کمک‌هایی که به‌صورت اقلام بهداشتی بوده سر از بازار سیاه در‌آورده و تمایلی هم به قبول کمک‌های خارجی غیرنقدی وجود ندارد. این موارد و بسیاری موارد دیگر نشان می‌دهد رژیم به‌طور جدی نگران نیست.

جمهوری اسلامی می‌خواهد فقط آمار مورد تایید وزارت بهداشت از تعداد افراد مبتلا و افراد فوت‌شده در اثر ابتلا به کرونا منتشر شود و از این طریق نشان دهد که در مقایسه با سایر کشور‌ها، به‌خصوص کشور‌های غربی، سیستم بهداشتی و مدیریتی بهتری دارد. به همین دلیل تصمیم گرفته است با تهدید مردم، روزنامه‌نگاران و اهل رسانه، اجازه ندهد آمار واقعی اعلام شود.

از طرفی، بسیاری از  زندانیان سیاسی را آزاد نمی‌کنند، چرا که رژیم حضور آن‌ها در بیرون از زندان را خطر جدی برای بقای خود می‌داند. حضور آن‌ها در بیرون زندان یعنی افزایش تعداد ناظران حقوق مردم، یعنی صداهای مخالف بیشتر علیه رژیم و خواب آشفته‌تر سید‌علی خامنه‌ای، دیکتاتور حاکم بر ایران. این رژیم از پیش‌ شروع به سرکوب رسانه‌ها و مردمی کرده است که خبرهای مربوط به این مساله را منتشر می‌کنند. این در حالی است که تا امروز، دست‌کم ۹ زندانی به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. امیدوارم تعداد بیشتر از این نشود. 

در واقع، باید گفت که اقدام مردم به تحریم گسترده انتخابات مجلس و راهپیمایی ۲۲ بهمن و همچنین اعتراض شهروندان از طریق خبررسانی مستقل و رسانه‌های آزاد در پی بحران شیوع کرونا، جمهوری اسلامی را نگران و دستپاچه کرده است. حکومت با به‌کارگیری دستگاه پروپاگاندا با هدایت وزیر خارجه‌اش، محمد‌جواد ظریف، به این سمت رفته است که گویی غرب این ویروس را وارد ایران کرده است یا گویی مسئولیت گسترش بی‌رویه این ویروس تحریم‌های آمریکا بوده است. 

رژیم به‌جای تمرکز بر کنترل شیوع ویروس و کمک به ریشه‌کنی آن با راهکارهای مناسب و علمی، به‌دنبال فشار بر غرب و سازمان ملل رفته و درخواست پول نقد کرده و خواستار لغو تحریم‌ها شده است، گویی تحریم‌ها مانع ورود دارو و کمک‌رسانی به مردم است. در همین راستا، لابی‌ها و سیاستمداران نزدیک به جمهوری اسلامی در غرب نیز با کمک ارتش سایبری رژیم در رسانه‌های اجتماعی، در تلاش‌اند تا به‌غلط نشان دهند تحریم‌ها باعث شده است وضعیت در ایران بحرانی‌تر شود و مردم از دسترسی به کمک‌های خارجی محروم باشند. 

این در حالی است که مقام‌های رژیم در همین موضوع بحران کرونا نیز درست عمل نکرده‌اند و با مردم و دنیا صادق نبوده‌اند و حتی پزشکان بدون مرز را اخراج کرده‌اند. دولت آمریکا درخواست کمک فوری به ایران داد، اما رژیم نه تنها دست رد به سینه آمریکا زد بلکه رهبر جمهوری اسلامی در اقدامی عوام‌فریبانه گفت آمریکا مشکوک به ایجاد ویروس کرونا است.

جمهوری اسلامی، که همواره بقا و حیات خود را در بحران و بحران‌سازی تعریف کرده است، اینک بحران ناشی از گسترش تعداد مبتلایان به کرونا را چون معجزه الهی می‌بیند که برای تحکیم پایه‌های سست رژیم به دادشان رسیده است. به خیال سران رژیم، معجزه کرونا به نجات جمهوری اسلامی آمده است اما غافل از این‌که مردم از سوء‌مدیریت و فساد عمیق درون رژیم و نقشه‌های آن‌ها آگاه‌اند و به‌درستی، با افشاگری‌هایشان در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی مردم را به سپر انسانی تبدیل کرده است، همان کاری که با زدن هواپیمای اوکراینی انجام داد و خود جای قربانی نشست. 

 

حقوقدان و فعال حقوق بشر
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More