شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش بازار ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف در نخستین روز

در حالی که در نخستین روز بازگشت ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) نرخ ارز و طلا در بازار این کشور افزایش یافت؛ برخی مسئولان حوزه بانکی و ‌بازرگانی می‌گویند وضعیت اقتصادی از آن‌چه که وجود دارد «بدتر» نخواهد شد.

مجید قاسمی،‌ دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، روز شنبه سوم اسفندماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت: «با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم بر اقتصاد ملی تحمیل کرده است، هر تصمیمی در اف‌ای‌تی‌اف گرفته می‌شد، بدتر از این نمی‌شد.»

او در زمینه پیامدهای این سیاست بر مراودات بانکی ایران اضافه کرد: «الان کدام بانک بزرگی با ما کار می‌کند؟ کدام بانک متوسطی با ما کار می‌کند؟»

از سویی سهراب شرفی،‌ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس، گفت: «اگر در گذشته می‌توانستیم نقل و انتقالات کوچکی با بانک‌های کوچک داشته باشیم، اما حالا و با قرار گرفتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف بانک‌های کوچک نیز احتمالا مراودات خود را با ما قطع خواهند کرد.»

با این حال محمود صفرزاده، مدیر مالی بانک تجارت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به انزوای سیستم بانکی ایران پیش از این تصمیم، آن را بر «روابط بانکی و سودآوری بانک‌های تجاری» کشور بی‌‌تاثیر دانست.

 

افزایش نرخ ارز و طلا

اظهارات مسئولان بانکی ایران در حالی است که در بازار ارز و طلا، وب‌سایت خبری اقتصادآنلاین از افزایش «چشمگیر» نرخ‌ها طی روز شنبه گزارش داده است. 

برخی گزارش‌ها حاکی از عبور نرخ دلار از ۱۵ هزار تومان بوده؛ هم‌زمان نیز قیمت هر قطعه سکه طلای تمام طرح «امام» به پنج میلیون و ۷۳۵ هزار تومان رسیده است.

در زمینه بازار بورس علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، ضمن اشاره به کارزار فشار حداکثری بر ایران طی سال‌های گذشته اظهار کرد که بورس تحت تاثیر تصمیم اف‌ای‌تی‌اف قرار نخواهد گرفت.

صحرایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا دلیل این مساله را این‌طور بیان کرد: «بسیاری از شرکت‌ها صادر کننده‌اند و چندین سال است که تحت این محدودیت‌ها فعالند.»

او افزود: «البته، این محدودیت‌های اف‌ای‌تی‌اف بیشتر شامل نهادها و شرکت‌های دولتی می‌شود و نه شرکت‌های سهامی عام.»

 

قیمت‌ کالا و خدمات بالا می‌رود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس این تصمیم اف‌ای‌تی‌اف را بر قیمت تمام‌شده کالاها در بازار ایران موثر خواند.

شرفی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایلنا دلیل این مساله را وابستگی تولید ایران به کالاهای خارجی عنوان کرد.

او مشکل در مراوده با کشورهای همسایه،‌ کاهش مواد اولیه برای تولید داخلی،‌ کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها و خدمات را از پیامدهای این تصمیم دانست.

این عضو اتاق بازرگانی فارس پیامدهای این سیاست را بر «قشر آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیر جامعه» دانست.

اف‌ای‌تی‌اف عصر جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ضمن توقف تعلیق‌ اقدام‌های مقابله‌ای در نظر گرفته شده برای ایران، نام این کشور را دوباره در فهرست سیاه خود قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز،‌ این تصمیم به معنای بررسی دقیق‌تر معاملات مالی ایران، سخت‌گیری شدیدتر در حسابرسی شرکت‌های مالی فعال در این کشور و فشار بیشتر بر معدود بانک‌ها و شرکت‌هایی است که هنوز با ایران فعالیت دارند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More