شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران به انتشار فایل صوتی درباره پرواز اوکراین: دیگر هیچ سندی نمی‌دهیم

در پی انتشار فایل صوتی مکالمه خلبان یک پرواز ایرانی با برج مراقبت درباره هواپیمای مسافربری سرنگون شده اوکراین،‌ سازمان هواپیمایی ایران ضمن انتقاد از آن اعلام کرد که دیگر هیچ سندی را به اوکراین ارائه نخواهد داد.

حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی ایران، روز دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه به خبرگزاری مهر گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده است.»

او اضافه کرد: «این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.»

این مقام سازمان هواپیمایی ایران همچنین گفت: «این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.»

بامداد دوشنبه، شبکه خبری یونانیان در اوکراین یک فایل صوتی را منتشر کرد که در آن خلبان یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی «آسمان» ایران که هم‌زمان با پرواز هواپیمایی مسافربری اوکراین پرواز کرده بود اعلام می‌کند که شاهد شلیک یک موشک و برخورد آن است. 

ولادیمیر زلنسکی،‌ رییس جمهور اوکراین در واکنش به این فایل صوتی گفت که این نشان می‌دهد مسوولان ایرانی از ابتدا از  شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی اطلاع داشته‌اند. 

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، اعلام کرده بود که مقام‌های دولت تا سه روز از این موضوع اطلاع نداشتند. 

مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی ایران در ادامه واکنش خود به این موضوع گفته که در حال حاضر تیم بازرسی فنی اوکراین ایران را ترک کرده است.

به گفته رضایی‌فر، فعلا هیچ گروه کارشناسی از کشورهای ذی‌نفع در این پرونده در ایران حاضر نیستند.

در مکالمه منتشر شده از سوی شبکه خبری یونیان اوکراین، خلبان هواپیمای آسمان شاهد شلیک موشک «از سمت شهر تهران» به سوی هواپیما است و این رویداد را با برج مراقبت در میان می‌گذارد. 

پس از آن برج مراقبت درباره محل اصابت از خلبان سوال می‌پرسد که خلبان در پاسخ محل آن را «نزدیکی کرج» اعلام می‌کند. رابط خلبان در برج مراقبت درباره این مساله ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «به ما چیزی گزارش نشده است.»

در ادامه این فایل صوتی شنیده می‌شود که برج مراقبت ۹ بار پرواز ۷۵۲ اوکراینی را صدا می‌زند و جوابی نمی‌شنود. پس از آن از خلبان پرواز آسمان می‌پرسد «شما چیزی مشاهده نمی‌کنید؟» و خلبان در جواب می‌گوید‌:‌ «مهندس جان، انفجار بود. یک نور بسیار بزرگی ما آن‌جا دیدیم. واقعا نمی‌دانم چی بود.»

ستاد کل نیروهای مسلح و ‌رییس‌جمهوری ایران روز شنبه ۲۱ دی‌ماه در اطلاعیه‌هایی جداگانه اعلام کرده بودند که دلیل سرنگونی این هواپیما شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران بوده و عامل آن را نیز «خطای انسانی» عنوان کردند. 

با آن‌ که حسن روحانی هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی از سوی سپاه پاسداران را «اشتباهی غیرقابل بخشش» توصیف کرده و وعده تحقیقات بیشتر داده بود؛ اما تاکنون گزارشی از بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما منتشر نشده است.

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در بیانیه‌ای گفت که اوکراین انتظار داشت ایران مسئولیت سرنگونی هواپیما را به طور کامل برعهده بگیرد و درباره آن تحقیق کند.

خانواده‌های مسافران کشته‌شده در این پرواز طی سه هفته گذشته بارها از تحت فشار قرار گرفتن خود سخن گفته‌اند.

ماموران امنیتی سپاه پاسداران مراسم تشییع پیکر کشته‌شدگان این پرواز را تحت مدیریت و کنترل خود برگزار کرده و به بیشتر خانواده‌ها اجازه برگزاری مراسم مستقل ترحیم و یادبود نداده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More