شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا: بحران کرونا ممکن است به بی‌ثباتی سیاسی برخی کشورها بیانجامد

مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا با بیان این که ممکن است بحران کرونا در آمریکا «چندین ماه» به طول بکشد، پیش‌بینی کردند این بحران به «بی‌ثباتی سیاسی» در برخی کشورها بیانجامد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه پنجم فروردین، در جریان یک «گفت‌وگوی مجازی» با نیروهای آمریکایی مستقر در سراسر جهان، با اشاره به تجربه کشورهایی چون چین، کره جنوبی و هنگ‌کنگ در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا، گفت: «من فکر می‌کنم که ما باید خود را برای یک دوره دست‌کم چندماهه آماده کنیم.»

همچنین مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که در این نشست مجازی به سوالاتی که از پیش فرستاده شده بود و سخنگوی پنتاگون آنها را می‌خواند، پاسخ ‌داد.

او نیز درباره بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا گفت: «باید روی ۱۰ یا ۱۲ هفته حساب کنیم.»

فرمانده ارتش آمریکا درباره شیوع کرونا در دیگر کشورها نیز گفت: «ما درباره کشورهای دیگر، روی نود روز حساب می‌کنیم. درباره این که [بحران در دیگر کشورها] می‌تواند بر آمریکا تاثیر بگذارد یا نه، بعدا بررسی خواهیم کرد. اگر بر آمریکا تاثیر بگذارد، احتمالا تا پایان ماه مه یا ژوئن به طول خواهد کشید.»

او حتی تاکید کرد که ممکن است بحران تا ماه ژوئیه نیز به درازا بکشد.

این دو مقام عالی‌رتبه نظامی آمریکا همچنین پیش‌بینی کردند که همه‌گیری جهانی کرونا می‌تواند برخی از کشورها را بی‌ثبات کند، به طوری که این بی‌ثباتی برای آمریکا تهدید در نظر گرفته شود.

ژنرال میلی گفت: «همه اینها می‌تواند به آشوب سیاسی در برخی از کشورها منجر شود. ما باید هوشیار باشیم.»

او با اشاره به کمبود تجهیزات بهداشتی و درمانی مثل ماسک، دستکش یا دستگاه تنفس مصنوعی، تاکید کرد: «عواقب شدید [ناشی از این کمبودها] می‌تواند از مسائل بهداشتی فراتر رود.»

با این حال مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد که این کشور به متحدان خود در حد توانش کمک خواهد کرد، اما «برای برخی از رقبا، همه چیز می‌تواند به گونه‌ای پیش رود که بر امنیت ما تاثیر بگذارد.»

وزیر دفاع آمریکا نیز همچون رییس ستاد مشترک ارتش این کشور تاکید کرد: «ما باید خیلی خیلی هوشیار باشیم و خود را برای آن آماده کنیم.»

سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه هشدار داده که بیشترین افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا طی شبانه‌روز گذشته در اروپا و آمریکا بوده و آمریکا می‌تواند به کانون جدید شیوع ویروس کرونا در جهان تبدیل شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More