شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جزئیات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی:‌ تعطیلی اماکن عمومی، ممنوعیت تردد و جریمه متخلفان

کمیته اجتماعی-انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران جزییات بیشتری از طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» را منتشر کرد که بر اساس آن خودروهايي كه از محدودیت تردد تخلف کنند، توقیف می‌شوند و اصناف متخلف نیز با پلمپ جریمه خواهند شد.

بر اساس اطلاعیه این کمیته در روز پنجشنبه هفتم مهرماه طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» از روز جمعه هشتم فروردین و به مدت یک هفته اجرا تا ۱۵ فروردین خواهد شد. این طرح با تصمیم ستاد مقابله با کرونا می‌تواند تمدید شود.

در چارچوب این طرح تنها ساکنان بومی شهرها مجاز به ورود به آن خواهند بود. همچنین، علاوه بر تعطیلی کامل مدارس و دانشگاه‌ها، پارک‌ها و اماکن تفریحی و ورزشی نیز بسته خواهند بود. اصناف و مشاغل به صورت گروه‌بندی شده و محدود به ادامه کار می‌پردازند.

انجام هرگونه مراسم و تجمع افراد نیز بر اساس این اطلاعیه ممنوع شده است.

در این مدت،‌ اداره‌های دولتی مجاز خواهند بود «حداکثر با یک سوم نیروهای اداری» خود و به صورت شیفت‌بندی کار کنند.

وسایل حمل و نقل عمومی از جمله هواپیما، قطار و اتوبوس نیز با محدودیت حداکثری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیتند.

کمیته اجتماعی-انتظامی ستاد مقابله با کرونا اضافه کرده که خودروهای متخلف از این طرح با اخذ کلیه هزینه‌های جانبی توقیف شده و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه از آن‌ها دریافت می‌شود. جریمه اصناف متخلف نیز یک ماه پلمپ خواهد بود.

این طرح یک روز پس از سخنان حسن روحانی، رییس‌جمهوری،‌ مبنی بر اجرای طرح‌های «سخت‌گیرانه‌تر» برای مقابله با کرونا، از سوی وزارت کشور اعلام شده است.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، پیشتر و در روز چهارشنبه  تاکید کرده بود که باید جلوی فاز دوم سفرها را بگیریم و به اعمال مداخلات جدی‌تر و بازدارنده‌تر نیاز داریم.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، نیز از  اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داده وگفته بود این طرح به زبان ساده این معنا را می‌دهد که سعی می‌کنیم، تماس‌های بین مردم عادی را به حداقل برسانیم و این تصمیم در خصوص مردمی است که علائم ظاهری ابتلا به کرونا را ندارند و بیمار یا مشکوک به کووید ۱۹ تلقی نمی‌شوند، اما ممکن است ناقل ویروس باشند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More