شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازگشت ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف

 

گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ضمن توقف تعلیق‌ اقدام‌های مقابله‌ای در برابر ایران، نام این کشور را دوباره در فهرست سیاه خود قرار می‌دهد.

این تصمیم در حالی عصر جمعه دوم اسفندماه اعلام شد که گروه ویژه اقدام مالی به مدت سه سال به تهران برای تصویب دو لایحه باقی‌مانده مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف هشدار داده بود.

پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی و در پی امضای برجام نام ایران به صورت موقت از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شده بود.

ساعتی پیش از صدور این بیانیه، دو دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته بودند که این تصمیم می‌تواند ایران را در بازارهای جهانی منزوی کند.

به گزارش رویترز،‌ این تصمیم به معنای بررسی دقیق‌تر معاملات مالی ایران، سخت‌گیری شدیدتر در حسابرسی شرکت‌های مالی فعال در این کشور و فشار بیشتر بر معدود بانک‌ها و شرکت‌هایی است که هنوز با ایران فعالیت دارند.

گروه ویژه اقدام مالی همچنین از کشورهای عضو خواسته است تا اقدام‌های مقابله‌ای مربوط به این تصمیم را اجرا کنند. هرچند،‌ به این کشورها اختیار داده شده تا «به صورت مستقل» به انتخاب نوع اقدام خود در این زمینه بپردازند.

یکی از دیپلمات‌ها در ارتباط با اتخاذ این نوع تصمیم به رویترز گفت: «این یک راه حل میانه است؛ نوعی فریب برای بازگذاشتن درها برای ایرانی‌ها.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی که شامگاه پنجشنبه در این زمینه منتشر کرده بود به‌نقل از منابع خود نوشته بود این اقدام اف‌ای‌تی‌اف در پی همراه شدن کشورهای اروپایی با سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران صورت می‌گیرد.

از چهار لایحه مرتبط با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی، دو لایحه از سوی ایران تصویب شد و دو لایحه دیگر درباره پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) مورد اختلاف بود.

آخرین بار گروه ویژه اقدام مالی در مهرماه به ایران فرصت داده بود تا این لوایح را تصویب کند.

 

بانک مرکزی: مشکلی ایجاد نخواهد شد

دقایقی پس از صدور بیانیه اف‌ای‌تی‌اف عبدالناصر همتی،‌ رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، ایران، این تصمیم را «سیاسی» و بر اساس «بهانه‌جویی» خواند. 

او گفت: «عملکرد بانک مرکزی در یک‌سال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم ایجاد کرده که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.»

هرچند پیش از او محمود واعظی،‌ رییس‌دفتر رییس‌جمهوری، گفته بود که وارد شدن به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف شرایط را برای ایران «بدتر» خواهد کرد.

علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت، نیز در آبان‌ماه‌ تصویب نشدن لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف از سوی جمهوری اسلامی را «بستن درهای کشور و تبدیل به جزیره محاصره شده» خوانده بود.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران هم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با این لوایح را «مانع‌تراشی» و «ایستادن جلوی دولت و مجلس» توصیف کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More