شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با بستن خروجی استان‌ها و محدود کردن سفرهای بین‌شهری

یک روز بعد از سخنان حسن روحانی درباره اجرای طرح جدید و سختگیرانه‌تر برای مقابله با کرونا، جزییات بیشتری از این طرح اعلام شد؛ بستن خروجی تمام استان‌ها به غیر از تهران و البرز، محدودیت و ممنوعیت سفرهای بین‌شهری، جلوگیری کامل از موج دوم سفرهای نوروزی و اجرای این ممنوعیت‌ها، استقرار نیروی انتظامی و در صورت نیاز دیگر نیروهای مسلح در ورودی خروجی شهرها و استان‌ها، منع ورود افراد غیر مقیم به شهرها و توقیف یک ماهه خودروها، از جمله جزییات تاکنون اعلام شده این طرح است.

 محمد تقی‌زاده، معاون استانداری تهران، صبح پنج‌شنبه اعلام کرد که «تردد تمامی خودروها به استثنای  خودروهای حامل سوخت، امدادی، خدماتی و امنیتی و انتظامی به خارج از استان ممنوع شد.»

او گفت که «ماموران پلیس راهور و ماموران نیروی انتظامی ممنوعیت تردد در مبادی ورودی و خروجی استان تهران را اجرایی می‌کنند و اگر نیاز به نیروی بیشتری بود از دیگر نیروهای مسلح استفاده می‌شود.»

همزمان تیمور حسینی، فرمانده پلیس‌راه نیروی انتظامی اعلام کرد که با آغاز طرح جدید فاصله‌گذاری اجتماعی خروجی تمام استان‌های ایران به استثنای استان‌های تهران و البرز بسته خواهد شد.

فرمانده پلیس‌راه نیروی انتظامی با بیان اینکه  در این طرح «ممانعت از خروج وجود دارد و محدودیت خروج داریم»، گفت: «این طرح در تمامی  استان‌ها اجرا خواهد شد، البته خودروهایی که به سفر رفته‌اند، توصیه می‌شود که زودتر به شهر و استان خود بازگردند.»

حسینی درباره محدودیت‌های خروج از  استان‌ها به ویژه استان تهران گفت: «خروجی شهر تهران بسته نمی‌شود، بلکه خروجی استان تهران بسته می‌شود و استان البرز و استان تهران یک استان دیده شده‌اند و تردد بین شهر‌های اطراف منعی ندارد.»

فرمانده پلیس‌راه نیروی انتظامی با اشاره به موج دوم سفرها که در سال‌های گذشته طی هفته دوم تعطیلات نوروزی انجام می‌شد، گفت که «ما اعلام می‌کنیم که دور دوم سفرها را نخواهیم داشت.»

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، پیشتر و در روز چهارشنبه  تاکید کرده بود که باید جلوی فاز دوم سفرها را بگیریم و به اعمال مداخلات جدی‌تر و بازدارنده‌تر نیاز داریم.

همزمان علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، در صفحه توییتر خود جزییات دیگری از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را منتشر کرد و نوشت که با اجرای این طرح «صرفا افراد ساکن اجازه ورود به شهرهارا دارند»، و خودروهایی که وارد شهرهای دیگر شوند با جریمه۵۰۰ هزار تومانی و توقیف یک ماهه مواجه می‌شوند.

او تاکید کرد که همچنین «به غیر ازمراکز فروش کالاهای ضروری که بدون محدودیت زمانی فعال هستند، دیگر اصناف یا تعطیل یا برحسب نیاز با نظر استانداری‌ها فعالیت می‌کنند.»

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، نیز از  اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داد و گفت: «با اعلام وزیر کشور و اخذ تصمیمات نهایی، به احتمال زیاد روز پنج‌شنبه هفتم فروردین ماه دستورالعمل‌های مربوط به تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی ابلاغ خواهند شد که متعاقبا از سوی نهاد‌های قانونی به اجرا گذاشته می‌شوند.»

معاون وزیر بهداشت گفت که در مرحله جدید از طرح‌فاصله‌گذاری اجتماعی « بر شدت اعمال و کنترل مراحل قبلی افزوده می‌شود، اما یک موردی که به این تمهیدات اضافه شده به حداقل رساندن مسافرت‌‌های بین شهری است.»

او گفت که این طرح به زبان ساده این معنا را می‌دهد که سعی می‌کنیم، تماس‌های بین مردم عادی را به حداقل برسانیم و این تصمیم در خصوص مردمی است که علائم ظاهری ابتلا به کرونا را ندارند و بیمار یا مشکوک به کووید ۱۹ تلقی نمی‌شوند، اما ممکن است ناقل ویروس باشند.

حریرچی گفت که در جریان بررسی این طرح اقدامات متعددی را برای  جلوگیری از سفرها بحث کردیم که به اجرا در می‌آیند و افزود: «سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع چرخه انتقال ویروس در میان مردم عادی اتخاذ شده است؛ اجرای این طرح مراحل مختلفی دارد که برخی اجرا شده بودند و برخی اقدامات بر تمهیدات گذشته افزوده می‌شوند.»

معاون‌کل وزیر بهداشت به مراحل قبلی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا در ایران اجرا شده نیز اشاره کرد و گفت که «از جمله این اقدامات تعطیلی مدارس بود که کارشناسان معتقدند ۳۰ درصد از تماس‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.»

او از تعطیلی دانشگاه‌ها، مراکز خرید غیرضروری، اماکن ورزش عمومی و جلوگیری از تجمعاتی چون مراسم ختم، عروسی،‌ کنفرانس، کنگره و عدم تجمعات مذهبی در مساجد و زیارتگاه‌‌ها به عنوان اقداماتی نام‌برد که در جریان طرح فاصله گذاری اجرا شده‌اند و تاکید کرد که برخی از این موارد از امروز تشدید می‌شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More